Byten i serier

Horse_power

Trådstartare
Har en liten fråga om hur ni rider bytena i serier på tävling. Lägger ni det så mittenbytet kommer på medellinjen? För det är väl så det ska vara, lika många byten före och efter medellinjen och ett på? Eller har jag fattat det fel kanske, jag har aldrig gjort seriebyten på tävling så hur lägger ni dem? :)

Sv: Byten i serier

Jag började så fort jag var "klar". annars fick jag sista bytet precis innan hörnet- inte optimalt. Man vill ju ha stora fina byten o när jag blev för avvaktande/ ville få till det bättre innan så bytte hästen själv:o
Rid!

Det optimala är att få mittenbytet över medellinjen :)
Själv resonerar jag som så att jag hellre får hela serien ngt tidigt än att riskera att få trångt på slutet.

Jag har räknat hemma och vet hur många galoppsprång jag kan ta innan första bytet för att få mittenbyten på medellinjen oavsett om det är 4or, 3or eller 2or eller 1or. Leo har så lätt för serierna så om jag inte har lite is i magen och väntar med första bytet så är vi klara med serien långt innan väggen. :)

tack alla för svar! :)

Givetvis tycker jag också att det är bäst att man hinner med hela serien hellre än att man försöker göra det exakt och istället får sista i väggen ;) Tänkte bara att det är bra att veta hur det optimala ska vara så man kan sträva efter det! :D Men just nu håller vi oss till vart 4: de, fler hinner inte JAG med :o:D

Gör man bytena med ett jämt flyt och inte låter hästen springa iväg så att det går fortare och fortare så kommer man garanterat hinna med alla bytena innan väggen även om man lägger mittenbytet exakt på x. Det är ju lika långt före och efter x och har jag hunnit med hälften av bytena innan, så kommer jag ju hinna med hälften av bytena efter x också. :) Jag tycker nog att när man börjar med serier så är det viktigare att fokusera på att bytena blir jämna och att hästen inte springer ifrån dig än att du hinner med tillräckligt många på diagonalen. När bytena är jämna och i samma balans hela vägen så kommer det inte heller bli något problem alls att hinna klart innan väggen. :)

Tack för tipsen! Men det brukar vara så att jag inte hinner med att räkna bara :o Men annars blir det inte trångt att hinna med, det var därför jag undrade, för om jag börjar direkt när jag kmr in på diagonalen är jag nästan klar strax efter medellinjen :p

Fasen vad skickligt att lägga ett av bytena under ettorna exakt på X. Trodde att man måste ha ganska mkt flyt när hästens språng dock är ett par meter:p

Jag tycker inte det är särskilt svårt? Jag har ju precis som jag skrev suttit och räknat galoppsprång flera gånger så jag vet exakt hur många språng jag ska ta innan jag börjar byta. Om inget konstigt händer och jag har en bra galopp in så tar han lika stora galoppsprång varje gång och byter lika stort varje gång. Det är ju bara att sitta och prova sig fram till hur många galoppsptrån man ska göra sen för att få mittenbytet på x. :)

Jag är inte sdn att jag sitter o räknar. Jag vill hinna med att rakrikta o ta halvhalten o sen rida på o då får det blir där det blir..:o

Fick aldrig för mig att det skulle bedömas var de lades:confused:

huvudsaken var stora luftiga raka byten ... trodde jag.. Fick nog aldrig mer än7or dock:angel:

Det viktigaste är ju såklart att de blir som du skriver ;) Men jag tänkte att det borde vara samma sak som när man gör vilken annan rörelse som helst, att det ska vara på punkterna om man tex. rider serpentiner. Det kan vara hur bra som helst men lägger du inte bågarna rätt så drar det ner. Kanske dåligt exempel men det var så jag tänkte :)

Visst har du rätt i att huvudsaken är att de är stora, luftiga och raka. Men det optimala är väl att få stora, luftiga och raka byten på exakt rätt ställe också. Serier är det som är lättast på min häst så därför är det inget problem att hinna rakrikta och göra halvhalter och ändå hinna räkna. Men skulle jag rida på en annan häst så kanske jag inte skulle hinna med det. Det vet jag inte. Men troligtvis så är det väl därför som jag fått över 7 på mina serier också flera gånger även om mycket av det andra vi gör är sådär halvbra. Alla har lätt och svårt för olika saker. :) Den dagen jag lär mig att rida flachiga travökningar på min häst kommer jag vara lycklig. :P

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
20 904
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: Emro
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 268
Senast: Lady_S
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 511
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025