byta till seniormat?

vinkelina

Trådstartare
satt och kollade lite på hästfoder idag, har funderat på att byta, för tillfället får hon endast havre. men skulle kännas tryggare med ett helfoder som man vet att innehåller allt hon behöver. kan tyvärr ej analysera höet där jag står. de tar bara in 6 rundbalar åt gången, och de kommer från olika stället.

men hittade ett som skulle vara för hästar över 15 år, min är 17, fyller 18 i maj.

är sådana foder att rekomendera? eller skall jag fortsätta med bara havren. hon ser hyfsad ut och har nu äntligen börjat sätta muskler.

svårt

Sv: byta till seniormat?

Helfoder garanterar absolut inte att hästen får i sig det den behöver. Har man noll koll på grovfodervärdet så tillför man Lusern i första hand. Då är man ganska bra garderad.

men skulle kännas tryggare med ett helfoder som man vet att innehåller allt hon behöver.

Något sådant existerar inte i hästvärlden, eftersom det är så liten del av allt hästen äter som kan ges i den formen.
När det däremot gäller hundar och katter, som ju nästan uteslutande lever på ett och samma foder så blir det ju en annan sak. ;)

Den största delen av foderstaten måste ju bestå av hö, som ju har ett mycket varierat näringsinnehåll. Ett färdigfoder som passar till en viss häst ena året passar kanske inte alls nästa år.

Dessutom krävs det ofta några kg av ett färdigfoder för att täcka alla behov, och då kanske hästen blir övergödd istället.

Enda sättet att veta att hästen får "allt den behöver" är att analysera höet och tillsätta det som saknas med hjälp av olika lämpliga fodermedel.

Utan analys skulle jag inte chansa på att ett fabriksblandat foder täcker behoven eller ger en foderstat i skonsam balans, utan hellre ge lusern i någorlunda mängd. Minst något kg för att vara hyfsat säker.

Senast ändrad:

ok... knepigt detta med foder, tyvärr har jag inte hittat nått lusern här på sidan vattenpölen (eller så saluförs de bara inte i min butik)

iom att hästen börjar bli till åren sä tänkte jag att man skulle starta nu med nått "universalfoder" funderar nämligen om det är nått som saknas då hon har blivit helt galen på sin saltsten

Nu är jag inte så insatt. Men om man inte vet så tycker jag inte att det är så fel att lägga till ett ganska neutralt mineraltillskott. Även om du inte täcker alla hästens behov så täcker det oftast upp luckor ganska bra. Det största problemet är väl Ca/p kvoten då.
Håller man koll så att hästen inte går upp eller ner i vikt så är det ju ingen fara med att ge något sånt direkt. Det är ganska svårt att få överdosering med såna foder, problemet är väl då om balansen mellan mineraler blir fel.

Liknande trådar

Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 282
Senast: isafore
·
  • Låst
Tjatter Det var bättre förr. Världen var full av spänning, mysterier, romantik! Naturen var vild, och människan förundrad... Nu? Nu är allt...
135 136 137
Svar
2 723
· Visningar
100 036
Senast: Mammas
·
Foder & Strö Jag har inte köpt hö på flera år och nu ska jag göra det. Här omkring är det mycket ovanligt med analyser coh jag har fått tag på en...
Svar
7
· Visningar
1 153
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka