Byta till fast dragkrok?!

Sv: Byta till fast dragkrok?!

Det går att byta från avtagbart till fast krok men det är orimligt dyrt så det är inte värt det.
Så var det iaf i vintras när vi höll på att köpa bil med avtagbart drag, men eftersom det inte var rimligt att byta blev det ingen affär för vår del.

I övrigt är största anledningen till att välja ett avtagbart drag krocksäkerheten, med ett fast drag försämras tydligen deformationszonerna bak drastiskt.
Så om man sällan använder draget är det klokare att välja en avtagbar.
Numera på nya bilar är det ju inte ens krångligt med en avtagbar utan det räcker med en knapptryckning från kupén :)

Men klart vi hästmänniskor som ofta nyttjar draget flera ggr i veckan tycker ju att allt annat än fast krok är idiotiskt :)
 
Sv: Byta till fast dragkrok?!

De är säkrare än förr o det var vissa märken som var sämre eller snarare krångligare att sätta på ordentligt.

Jag är i samma sits som du, men planerar att ta av den ngn gång ibland o smörja upp. så jobbigt tycker jag nog inte att det är:p

Jag har rammat en bil med kroken o fick byta den- inte billigt.
 
Sv: Byta till fast dragkrok?!

Visst kan man lämna in bilen och få en fast dragkrok monterad. Jag tycker kanske att det kostar mer än det smakar, det är hyfsat lätt att göra själv om man har någon händig med verktyg i bekantskapskretsen.

Två av fem bilar här har avtagbar krok. Egentligen tre av fem, om man räknar Tripexdraget. De två med avtagbar krok har också ett civilt liv, och det är faktiskt skönt att kunna ta av kroken när man inte använder den. Särskilt på den stora bilen, eftersom man annars slår smalbenen av sig så fort man kommer i närheten av bakänden på bilen. Att behöva rota i kofferten är ett säkert sätt att tillskanska sig i alla fall tre rejäla blåmärken...
 
Sv: Byta till fast dragkrok?!

Kl Är det bara jag som sätter på kroken när den ska användas och tar av den så fort jag kopplat ifrån släpet? Har för mig att en löstagbar krok inte ska sitta på i onödan
 
Sv: Byta till fast dragkrok?!

Åh, det kan straffa sig rejält! Det händer att sånt rostar fast och då går inte bilen genom besiktningen. Själv kom jag undan med blotta förskräckelsen för några månader sen när dragkroken satt som berget efter att jag slarvat lite för länge.
 
Sv: Byta till fast dragkrok?!

När jag satte drag på min bil så gick det inte att få tag i fast dragkrok till den modellen, så det fick bli en löstagbar. Jag var då av samma tveksamma inställning som du till denna "nymodighet".

MEN....efter att ha varit ute och fullständigt mosat en annan bil (inga personskador) med min hästtransport fullastad med hö, och sett att draget höll alldeles utmärkt för denna aktivitet så har jag blivit helt trygg. Kroken håller alldeles utmärkt, för mkt mer än den borde hålla för :)

Sen visst, man får pyssla lite mer med kroken eftersom den ska ju gå att ta lös. Men att plocka av den då och då tycker jag inte är ett sådant jättebekymmer faktiskt.
 
Sv: Byta till fast dragkrok?!

Åh, det kan straffa sig rejält! Det händer att sånt rostar fast och då går inte bilen genom besiktningen. Själv kom jag undan med blotta förskräckelsen för några månader sen när dragkroken satt som berget efter att jag slarvat lite för länge.

Jag har för mig att jag betalade runt 2000 spänn för att borra upp och byta låset på draget på förra bilen.

Den konstruktionen var dock helt galen. Kroken satt bra men låskolven satt i änden på en "pinne" som pekade nedåt. Låset "skyddades" av ett plastlock där det samlades vatten och ja....resten förstår ni.

Nuvarande bil har en sån där Westfaliakrok som man bara trycker rakt upp och låser med vred + nyckel på sidan av kroken.

Besiktigade bilen igår och dragkroken var inte på. Besiktningsmannen frågade efter den och tittade märkligt på mig när jag tog fram en krok väl inlindad i en hundfäll och med en liten plasthätta på fästet.:D
 
Sv: Byta till fast dragkrok?!

Ja, min avtagbara dragkrok ligger numera också väl inslagen inne i bilen och fästet på bilen är väl infettat för att inte upprepa fadäsen med krok som sitter fast. Min sambo och svärfar lyckades efter mycket om och men slå, banka och värma så kroken lossnade men de var på vippen att skära bort eländet och sätta dit nytt istället.
 
Sv: Byta till fast dragkrok?!

Jag också! ;)

Det tar ungefär 30 sekunder att sätta dit dragkroken på min Volvo. + 30 för att plocka fram den och tar ur den ur påsen. Alltså +2 min när jag kör (vilket jag gör iaf en gång i veckan) och det har jag tid med ;)
 
Sv: Byta till fast dragkrok?!

Åh, det kan straffa sig rejält! Det händer att sånt rostar fast och då går inte bilen genom besiktningen. Själv kom jag undan med blotta förskräckelsen för några månader sen när dragkroken satt som berget efter att jag slarvat lite för länge.

Jo jag vet, men när jag hade avtagbar krok så såg pappa till att den inte fastnade och numera har jag en fast krok :)

Om jag byter bil vill jag ha en fast krok trots att det försämrar krockegenskaperna alt en sån avtagbar krok som man inte behöver greja med utan bara trycka på en knapp så sköter det sig självt :)
 
Sv: Byta till fast dragkrok?!

Det måste vara en sån Westfaliakrok vi har.. Inte så krånglig att ta av och sätta på! MEN hur VET jag att den sitter som den ska innan jag lastar i hästarna?? Ska jag lita på grön/röd färgerna??
 
Sv: Byta till fast dragkrok?!

Det måste vara en sån Westfaliakrok vi har.. Inte så krånglig att ta av och sätta på! MEN hur VET jag att den sitter som den ska innan jag lastar i hästarna?? Ska jag lita på grön/röd färgerna??

Min krok sitter inte kvar om den inte sitter som den skall. Alltså den ramlar i backen så fort jag släpper den. Om inte alla de små "piggarna" träffar, vad det nu är för små hål de skall sitta i, och "klackarna" går i så går inte vredet att stänga. Jag tror inte heller att nyckeln går att dra ur om inte vredet är helt stängt.

Jag brukar kolla att vredet går igen som det skall och sen trycker/drar/rycker/känner jag i kroken så att jag inte upplever något glapp eller att det inte känns som det brukar eller låter något märkligt.

Frågar man tillverkaren kanske de har fler tips. Men jag brukar kontrollera det jag kan med syn, känsel och hörsel.
 
Senast ändrad:
Sv: Byta till fast dragkrok?!

kl

Om man har avtagbar dragkrok ska man ALLTID ta av den när den inte används! Detta för att om man blir påkörd bakifrån så tar bakänden som är gjord för att ta smällen upp det mesta av kraften, istället för att allt går via balkarna och gör ex. whiplash-skador på föraren värre.
Fick jag lära mig på bilprovningen senast jag va in :) Dessutom blir dragkroken mycket lättare att ta på och av om den inte sitter på hela tiden och rostar fast ;)

Kan ju lägga till att jag förstår att det kan kännas osäkert att ha en avtagbar om man känner sig väldigt osäker på hur man sätter dit den. På min är det dock ingen tvekan alls när den sitter som den ska (Volvo), så jag har aldrig tyckt att det känts osäkert =)
 
Senast ändrad:
Sv: Byta till fast dragkrok?!

Jag tar inte av den då jag åker mkt. bilen används just mest som dragbil.

Jag tycker även att den ska sitta så den inte satts dit felaktgt o man tappar hästen

hästen är viktigare....:cool:
 
Sv: Byta till fast dragkrok?!

Min dragkrok går inte ens att sätta fel, då hänger den helt löst. Så för min del är inte just den biten ett problem :)
 
Sv: Byta till fast dragkrok?!

Håller med. Tar man bort den regelbundet så håller man dessutom koll på att inte fästdelarna verkar onormalt slitna. Man märker även om kroken beter sig annorlunda vid ditsättningen vilket kan ge en indikation på att något är fel. Man ser ev. rostangrepp och behov av smörjning. Kör man mestadels utan släp så är kroken mer skyddad i sin påse inne i bilen än ute i regn och rusk. Likaså fästet i bilen, förutsatt att man sätter dit ev. pluggar/kåpor/luckor.

Som sagt, hästen är viktigast, viktigare än bekvämligheten att aldrig ta bort och kontrollera kroken.
 
Sv: Byta till fast dragkrok?!

Min dragkrok går inte ens att sätta fel, då hänger den helt löst. Så för min del är inte just den biten ett problem :)

Samma med min. Den sitter rätt eller inte alls. Det går inte ens att hänga fast den löst så att säga. Antingen helt fast eller dimp i backen.
 
Sv: Byta till fast dragkrok?!

Som jag har fått det förklarat för mig när jag tog ut senaste bilen var att i exv. Tyskland så är det krav på avtagbar krok av säkerhetsskäl. Personligen så har jag fast krock på den stora pickisen, men på "civila bilen" har jag avtagbar (elektriskt infällning. Tryck på en knapp i bagagerummet) Snyggare utan synlig krok. Men hellre en fast krok än ingen alls.

En bekant köpte en Mercedes ML utan krok. " äh, det sätter jag på efteråt" sa han. Det blev en affär på 23.000:- på märkesverkstaden eftersom det är problem med elektroniken och är inte lika enkelt att tjonga på en krok som förr.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 047
Senast: dukie
·
Fordon Sambon har en liten peugot 208 årsm 2017. Alltså ingen kombi. Nu i sommar har man ju behövt ha bakluckan öppen till hunden med...
Svar
12
· Visningar
523
Senast: Milosari
·
Utrustning Har köpt en hästtransport med trägolv, men vi fick till ett aluminium golv som vi kan byta till. Har en vän som är händig som ska hjälpa...
Svar
2
· Visningar
428
Senast: Emiro
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp