Byta till fast dragkrok?!

Sv: Byta till fast dragkrok?!

kl

Jag är allergisk mot avtagbara dragkrokar ända sedan vi tappade släpet(tack och lov ett vanligt släp, ingen transport dvs) efter 110väg. Eller tja, vi tappade inte bara släpet utan hela dragkroken släppte. Det är det värsta jag varit med om! Tack och lov var det sent på kvällen så det var inte vansinnigt mycket trafik...men det hann passera ett gäng tankar genom huvudet vill jag lova.

Köpte ny bil för ett tag sedan och monterade en fast dragkrok på den. Delarna gick på 3200kr och pappa skötte bytet. Så det borde väl "bara" vara att skruva lös den gamla och sätta dit en ny, fast variant i ditt fall? :)

Det var väl många år sedan som de avtagbara krokarna släppte.

De ska nu inte gå att sätta dit felaktigt.

Den som sa att man SKA ta bort de avtagbara- hur resonerar man då med de fasta?
Att man BÖR är en annan sak.

BTW ska jag nog ta bort min idag o smörja upp den....

Om man har en avtagbar så ska man ta bort den, och enligt "experterna" eller vad man nu ska säga, så är det bättre att ha en avtagbar som man kan ta bort, än att ha en fast som alltid sitter där.
Och nu pratar jag givetvis om utifall man skulle bli påkörd bakifrån, så missuppfatta mig inte nu!! ;)

Det har med deformeringszonerna på bilen att göra - om man har en dragkrok så går mycket att kraften genom den och in i balkarna på bilen och ger uppenbarligen värre pisksnärtskador. Detta är alltså vad jag har hört från bilprovningen, samt läst.

Senast ändrad:

Om man har en avtagbar så ska man ta bort den, och enligt "experterna" eller vad man nu ska säga, så är det bättre att ha en avtagbar som man kan ta bort, än att ha en fast som alltid sitter där.
Och nu pratar jag givetvis om utifall man skulle bli påkörd bakifrån, så missuppfatta mig inte nu!! ;)

Det har med deformeringszonerna på bilen att göra - om man har en dragkrok så går mycket att kraften genom den och in i balkarna på bilen och ger uppenbarligen värre pisksnärtskador. Detta är alltså vad jag har hört från bilprovningen, samt läst.

Att vara utan krok är inget alternativ, så säkerheten vid påkörning bakifrån är inget som jag tänker på.

Att man BÖR ta bort en krok som går att ta bort för folk som endast kör med släp ett fåtal gånger är ju en annan sak. folk som beställer bilen som ny o då vill kunna ta bort den ganska onödiga attiraljen.

Kl
Vår nya bil, som är köpt för att dra med (extra dragpaket)har en fast krok som man viker in när man inte använder den. Problem solved ;)

Jag har avtagbar dragkrok på min nya bil och var smått nojjig igår när jag skulle ut och åka för första gången. Men uppenbarligen satte jag dit den rätt. Det ska ju inte vara någon rocket science att sätta dit den är väl tanken.

Jag tycker också det är helt onödigt men är inte orolig att den ska lossna när man är ute och kör. Är nog större risk att man tappar ett hjul.

*kl och lite trådkap :o

Jag har precis köpt en V70 -02 med avtagbar dragkrok och ska åka på träning med hästen idag. Känner mig lite nervös inför detta då kroken glappar lite. Brukar de göra det? Jag har ingen erfarenhet av avtagbara krokar sen innan. Ville egentligen ha fast drag, men annonsen sa ej att det var avtagbart och i övrigt var bilen kanon så jag köpte den ändå.

Det med krocksäkerheten köper jag, så jag kommer nog montera av det mellan träningar men jag har hört att försäkring ej täcker om en avtagbar krok sitter på om man skulle krocka eller backa in i något?

Någon som vet, framför allt om det där glappandet? :nailbiting:

En avdragbar krok skall aldrig sitta på annat än när du drar nått efter bilen.
Annars ska kroken var inoljad och ligga i sin tygficka i baksätet. Och skyddskåpan skall vara för hålet=)

Avtagbar är det bästa då slipper man sönderrostade krokar och det är snyggare utan tycker iaf jag=)

*kl och lite trådkap :o

Jag har precis köpt en V70 -02 med avtagbar dragkrok och ska åka på träning med hästen idag. Känner mig lite nervös inför detta då kroken glappar lite. Brukar de göra det? Jag har ingen erfarenhet av avtagbara krokar sen innan. Ville egentligen ha fast drag, men annonsen sa ej att det var avtagbart och i övrigt var bilen kanon så jag köpte den ändå.

Det med krocksäkerheten köper jag, så jag kommer nog montera av det mellan träningar men jag har hört att försäkring ej täcker om en avtagbar krok sitter på om man skulle krocka eller backa in i något?

Någon som vet, framför allt om det där glappandet? :nailbiting:

Det är jättesvårt att veta då det beror på hur mycket det glappar och vad det är för typ av krok. Men som regel skall de väl INTE glappa. På min förra bil kunde man känna en minimal rörelse när kroken satt på men inte ett glapp. Vore jag du skulle jag låta någon kunnig kolla på det. Det går ju att byta draget om det skulle vara slitet.

Nej, dom ska inte glappa nånting, är du helt säker på att den är korrekt ditsatt? Om du är det så skulle jag inte dra nånting med den kroken, utan åka till bilmekanikern och kolla vad som är fel :)

Nej, den ska inte glappa. Glappar den kommer det att bli ett enormt slitage, oavsett om den faktiskt håller för att dra med eller inte.

Åk in till verkstaden och be dem kolla den, jag hade nog helst kollat först innan jag gick tillbaka till säljaren.

Tack Digbil, Runa D, Ms_Antrop och Lovisaleonora_ för svar!

Jag bad killen på macken kolla på det och det visade sig att det ej satt fast korrekt! :nailbiting: Han fixade det och nu rör det sig inte en milimeter. Vilken jädra tur, tänk om jag kopplat på släp och häst och tappat detsamma på vägen. Ångest av bara tanken :crazy:

Bra att du kollade upp det!
Man känner när kroken sitter. Många krokar kan man låsa också, det gör jag med min, för säkerhets skull!
Men nu är det ju sommar och semester så nu har den faktiskt fått åka av. Annars är jag dålig på att ta bort den. Kör man häst 2 och ibland 3 ggr per vecka så känns det lite bökigt.

Japp, min är låst också. Ja, jag håller med att det blir lite bökigt, har inte tagit av min än. Vågar inte! :o:D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 047
Senast: dukie
·
Fordon Sambon har en liten peugot 208 årsm 2017. Alltså ingen kombi. Nu i sommar har man ju behövt ha bakluckan öppen till hunden med...
Svar
12
· Visningar
523
Senast: Milosari
·
Utrustning Har köpt en hästtransport med trägolv, men vi fick till ett aluminium golv som vi kan byta till. Har en vän som är händig som ska hjälpa...
Svar
2
· Visningar
428
Senast: Emiro
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar