Byta stall eller inte?

Kiwifrukt

Trådstartare
Valde att posta en ny tråd, då utgångsläget i den förra inte handlar om det aktuella problemet, men tackar samtidigt alla som svarade i den förra tråden. Nu till saken: Jag har ett problem. Flyttade till mitt nuvarande stall för lite drygt fyra och ett halvt år sen tillsammans med min B-ponny och C-ponny. Ägarna är trevliga, stallet och hagarna är bra, efter ett tag fick vi tillgång till paddock, i början trivdes vi med de övriga i stallet osv. Enda nackdelen har varit att det inte finns speciellt många bra ridvägar och att det ligger 1,3 mil från mitt hem, med urkassa bussförbindelser, så bil är ett måste.

I alla fall, åren har gått, B-ponnyn finns inte mer, men jag har C-ponnyn kvar plus ett halvblod som jag haft i ett år. Nu till problemet. I två års tid har dottern i den andra familjen (hon är i 30-årsåldern) inte gjort annat än varit sur, missunnsam, gnällig, skällt, gormat, frusit ut mig, motarbetat mig, bråkat på hästarna, tjatat om varför jag inte har någon pojkvän, varför jag inte går ut och festar tillräckligt ofta, jag har fel sorts kompisar, gnällt om varför jag inte åker och tränar för instruktör osv i all oändlighet. Jag kan ju berätta att anledningen till att jag INTE tränar för instruktör är att jag slutade hoppa när jag fyllde 18, blev för gammal för ponnyn och dessutom var med om en rätt stor ridolycka i samma veva. Nu har jag skaffat en stor häst och funderar på att sadla om till dressyr, men hästen har dragits med en relativt stor skada, så hon är inte riktigt igång än. När hon är det kanske jag mycket väl kan tänka mig att börja träna.

Vi tröttnade i alla fall på det här och pratade med stallägaren i förra veckan. Han tog det på allvar, men eftersom den här familjen är på sommarbete just nu trodde vi inte han skulle ta tag i det förrän de kom tillbaka. Jag har redan innan försökt prata med hennes mamma utan resultat.
Nu pratade i alla fall stallägaren med dem först, vi vet inte vad han har sagt till dem, men de kom hem till oss, anklagade min lillasyster, 12 år gammal, för att ljuga när hon sa att vi inte var hemma (vilket vi inte heller var) och uppträdde jäkligt hotfullt.
När vi ringde upp dem sen sa de att jag bara ljuger, hade överreagerat och skulle sluta gå omkring och fantisera ihop saker. Allt var med andra ord mitt fel. Om nu den här tjejen skulle ha varit sur, vilket hon givetvis inte hade varit, så hade hon sin fulla rätt till det eftersom hon mår så dåligt. :grin:

De påstår att allt kommer vara som vanligt nu när de kommer tillbaka, men jag kommer aldrig mer att lita på dem. De drar sig inte för att snacka skit och sprida lögner på byn, det har jag sett dem göra med andra. Vi kommer dessutom behöva dela vinterhage med dem eftersom stallägaren är sur nu och vägrar göra iordning deras.

Hade ni stannat kvar i det stallet, eller hade ni försökt komma därifrån?

Sv: Byta stall eller inte?

Nej, jag hade aldrig stått ut med ett sådant beteende! Det skall vara roligt att vara i stallet och om man skall bli behandlad så, ja då är det inte roligt längre :(
Jag hade sökt mig efter ett annat stall.

håller med ovanstående!! Jag hade direkt kollat runt efter nytt stall!

Lycka till! :)

Jag hade flyttat. Har själv en person som jag vägrar stå i samma stall som, det är liksom inte värt det.

Hade ni stannat kvar i det stallet, eller hade ni försökt komma därifrån?

Nja, jag hade nog inte velat stanna kvar.
Jag vill minnas att det var den människan som klappade te åt din häst, var det så?
OM jag skulle ha stannat kvar, då hade jag inte velat dela hage med den människan. Jag hade inte velat att hon skulle handskas med mina djur alls.

Dåliga / jobbiga relationer i stallet kan till slut förstöra hela gjädjen att vistas där.

Ja, precis det är hon. Hennes hästar kommer gå i en del av hagen, våra i den andra eftersom jag vägrar släppa ihop dem. Men jag vet hur det kommer bli. Mina får gå på det sämsta och så ska de bestämma alla tider, plus att det kommer bli ett evigt gnäll om jag tar ut en häst för att rida.

Hade jag varit du hade jag börjat se mig om efter ett annat stall, utan att berätta det annat än om det är uppsägningstid. Enklast är nog att du undviker konflikter tills du fått en annan stallplats...
Tråkigt att de ska ha sån attityd, och det känns ju egentligen lite som att du låter dem vinna, men det man ska inte behöva gå till stallet med en dålig känsla i magen lika lite som man behöver gå till sitt jobb med en dålig känsla i magen...
Det låter faktiskt som att du redan nu bestämt dig för att leta nytt stall, och det med all rätt.

Det är ju det. Att jag känner det lite som att om vi flyttar nu kommer de få precis som de vill, och jag vill verkligen inte glädja henne. Men sen handlar det ju lite om att man ska orka också. Suck.
Det jag allra helst vill är givetvis att stallägaren ska säga åt henne att flytta sina hästar någon annanstans, eftersom det är hon som är problemet. Men hon var där först, och han är konflikträdd, samt att jag förstår att han inte vill bråka med dem eftersom de är kapabla till vad som helst. De har polisanmält sin granne gånger flera utan anledning osv.
Så det kanske är lättast att flytta någon annanstans i alla fall. Fast vi har besämt att när vi gör det ska vi ha ett nytt samtal med stallägaren, och då ska han få veta precis allt, även det som inträffat efter vårt samtal med honom. Att komma hem och hota oss i vårt hem känns inte så kul.

Jag skulle absolut ha flyttat.

Det ska vara kul att ha häst och att vara i stallet, finns inget värre än att ha folk i stallet som man verkligen inte vill träffa.

Jag skulle nog ha tagit upp detta med stallägaren igen - och berättat att jag faktiskt funderar på att byta stall just på grund av den här tjejen. Sedan är det ju upp till stallägaren om han vill be henne flytta i stället, och i annat fall skulle det ha känts bäst gentemot stallägaren som du trots allt gillar, att denne vet och är lite förberedd på att du kan vilja flytta.

Det är ju det. Att jag känner det lite som att om vi flyttar nu kommer de få precis som de vill, och jag vill verkligen inte glädja henne. Men sen handlar det ju lite om att man ska orka också. Suck.
Det jag allra helst vill är givetvis att stallägaren ska säga åt henne att flytta sina hästar någon annanstans, eftersom det är hon som är problemet. Men hon var där först, och han är konflikträdd, samt att jag förstår att han inte vill bråka med dem eftersom de är kapabla till vad som helst. De har polisanmält sin granne gånger flera utan anledning osv.
Så det kanske är lättast att flytta någon annanstans i alla fall. Fast vi har besämt att när vi gör det ska vi ha ett nytt samtal med stallägaren, och då ska han få veta precis allt, även det som inträffat efter vårt samtal med honom. Att komma hem och hota oss i vårt hem känns inte så kul.

Handlar det verkligen om att "dom får som dom vill"? Du nämner ju själv inledningsvis att det är långt till stallet och det saknas ridvägar.

Se till dig själv och din egen trivsel och utgå från det. Lycka till!

Jag tänkte direkt FLYTTA när jag läste om personen som gormade och ville ställa till det. Jag har blivit total allergisk mot folk som ska tro att de är något. Så jag hade flyttat direkt och bett vederbörande att dra dit pepparn växer.:devil:
Hoppas allt kommer bli väl!

/Civil

Nu vet jag ju inte hur lätt det är att hitta ett nytt stall där du bor. Men jag hade nog gjort vad jag kunnat och flyttat omedelbart!

Ha med sådana människor att göra är då inget vidare. Man mår dåligt och det brukar djuren känna. Så för din egen skull och hästarna; flytta!

Vi har ju bara din sida av saken, den kan vara helt korrekt beskriven eller helt uppåt väggarna. En del personer lyckas komma i konflikt var de än står och andra ska det till allvarliga grejor för att de ens ska reagera. Hur det är för dig kan bara du och de som känner dig avgöra men det ska vara roligt att komma till stallet inte en plåga.

Helt bortsett från konflikten skulle jag försökt hitta ett trevligare stall med kortare avstånd, själva stallet låter inget vidare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 305
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 566
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 575
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar