Byta skolkommun- ingen barnomsorg?!

Enya

Trådstartare
Eftersom jag står på kö på lägenhet och ska flytta till grannkommunen så fort det går, så har jag från nu i höst skrivit in mina tre skolbarn i en ny skola. I dag pratade jag med rektorn om fritidsplacering eftersom jag började jobba i måndags men inte har fritids. Jag sa upp den i förra kommunen så jag har ingen plats där för dem heller. Hon berättade att barnen inte har rätt till fritidsplacering i skolkommunen eftersom jag inte bor där.

Det verkade på henne att jag inte har rätt till fritids alls ens när skolan börjar, ifall jag bor i denna kommunen.

Hur ligger det till, någon som bytt skolkommunen? Jag ska höra mer med henne hur hon menar, men det var ganska klart att jag åtminstone till skolan börjar inte har fritids där. Men det är 2 veckor dit och jag jobbar varje dag 5 timmar, och har barnen med mig :crazy:

Sv: Byta skolkommun- ingen barnomsorg?!

klart att du ska få fritids, det borde inte vara något problem, men ring de som sköter placeringarna i kommunen, de vet

Det brukar vara områdesexpeditionen i det område du bor i.

Mja, det är nog faktiskt ingen självklarhet att du får fritids till barnen innan ni är skrivna i kommunen ifråga.
Det är ju så att det är din hemkommun som i så fall ska betala för platsen i den nya kommunen och det krävs då både att nya kommunen har utrymme och vilja att erbjuda dig plats plus att nuvarande hemkommun accepterar att betala för platsen i den andra kommunen.

Du får nog se till att sno på med flytten, helt enkelt.

Mja, det är nog faktiskt ingen självklarhet att du får fritids till barnen innan ni är skrivna i kommunen ifråga.
Det är ju så att det är din hemkommun som i så fall ska betala för platsen i den nya kommunen och det krävs då både att nya kommunen har utrymme och vilja att erbjuda dig plats plus att nuvarande hemkommun accepterar att betala för platsen i den andra kommunen.

Du får nog se till att sno på med flytten, helt enkelt.

Eller så skriver du dig och barnen hos någon du känner väl i den nya kommunen tills du fått tag på egen bostad i den samma.

Eller så skriver du dig och barnen hos någon du känner väl i den nya kommunen tills du fått tag på egen bostad i den samma.

Tycker du verkligen att det är en bra idé att uppmuntra till lagbrott? Om Enya följer rådet och sedan myndigheterna upptäcker det, har ju ditt råd bidragit till att skapa instabilitet och oro i Enyas och barnens liv. Hade jag varit ensam med tre barn hade det varit vad jag hade behövt minst av allt. Jag hade behövt ett liv som vilar på ärlighet och öppenhet, så att jag hade kunnat be om den samhällsservice jag behövde och hade rätt till och sluppit oroa mig för att bli påkommen och ha dåligt samvete.

Dessutom skapar det ju oro för den hon skriver sig hos.

Dessutom kan det ställa till det med bostadsbidrag och liknande för alla inblandade, om sådant är aktuellt för dem.

Enya!
Jag tycker att du ska prata med kommunen och beskriva situationen för dem. Förklara varför du behöver barnomsorg och påpeka att det blir besvärligt för barnen att byta etc. Antyd gärna vilken trevlig kommun det är du ska flytta till, när du pratar med myndigheterna där.

Ja, precis så fungerar det.

kl

Tack för alla svar! Hade inte koll på denna tråden faktiskt! :)

Jag kan INTE sno på med flytten, har velat fram och tillbaka just pga den här situationen och har beslutat mig för att jag inte ska flytta till första bästa ställe där det är ledigt (på mindre bra område då eftersom det är det som är ledigt) eftersom varken barnen eller jag skulle må bra av det överhuvudtaget.

Jag har varit i kontakt med min kommun. Eftersom det är semestertider så fick jag först inte tag på någon, sedan blev jag kopplad till någon annan som inte kunde ge mig några svar alls och bad mig ringa en person i dag, som nog inte kunde så mycket mer men är i alla fall på sitt jobb... typ.

I dag har jag inte ringt då det har varit kaos med tanke på att min syster gjorde ett självmordsförsök i går, som nästan lyckades. Min situation är visserligen besvärlig, men min syster gick självklart före något annat. Så det blir till att ringa i morgon och höra om det där pappret jag ska fylla i, ansökan antagligen.

Förhoppningsvis får jag barnomsorg åtminstone till skolan börjar den 15 augusti.

kl

Tack för alla svar! Hade inte koll på denna tråden faktiskt! :)

Jag kan INTE sno på med flytten, har velat fram och tillbaka just pga den här situationen och har beslutat mig för att jag inte ska flytta till första bästa ställe där det är ledigt (på mindre bra område då eftersom det är det som är ledigt) eftersom varken barnen eller jag skulle må bra av det överhuvudtaget.

Jag har varit i kontakt med min kommun. Eftersom det är semestertider så fick jag först inte tag på någon, sedan blev jag kopplad till någon annan som inte kunde ge mig några svar alls och bad mig ringa en person i dag, som nog inte kunde så mycket mer men är i alla fall på sitt jobb... typ.

I dag har jag inte ringt då det har varit kaos med tanke på att min syster gjorde ett självmordsförsök i går, som nästan lyckades. Min situation är visserligen besvärlig, men min syster gick självklart före något annat. Så det blir till att ringa i morgon och höra om det där pappret jag ska fylla i, ansökan antagligen.

Förhoppningsvis får jag barnomsorg åtminstone till skolan börjar den 15 augusti.

Vilken "trevlig" kommun jag ska flytta till, säger jag bara! Jag ringde min kommun i tisdags och förklarade vad rektorn sagt i den skolan /kommunen jag ska flytta till och hon var helt oförstående till dennes uttalande. Hon sa att det givetvis inte är några problem, den andra kommunen borde erbjuda mig plats direkt jag behövde det och sedan vända sig till min hemkommun för att ordna upp det. Hon bad mig be rektorn att ringa henne. Jag mailade rektorn och uppgav att det inte ska vara några problem med barnomsorgen och att hon skulle ringa den här personen på det här numret. Jag har inte hört något sedan dess. Vi har haft mailkontakt förut i det här ärendet så det är inget nytt utan det har funkat bra.

Skolan börjar på onsdag och på tisdag ska jag träffa barnens nya lärare! Går ett varv inom rektorn och ser om hon är inne då också. Men barnen har varit med på jobbet hela veckan nu så det har varit kaos där faktiskt. Det är jäkligt irriterande när saker inte funkar som de ska. Barnomsorg är en viktig bit när man ska jobba.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 014
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 849
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila