Byta namn..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare oseriös
  • Startdatum Startdatum
O

oseriös

Nu ligger den här tråden antagliogen inte rätt men jag viste inte vart jag skulle lägga den så det blev här, men flytta den gärna om den är fel..

Min fårga är om man får byta sin hästs namn? Hur gör man det? Vad kostar det?

Sv: Byta namn..

Man har tidigare fått lov att göra det mot en nätt kostnad av 5000:- till ASVH. Vet ej hur det är med andra raser. Men det har varit tal om att det inte längra ska vara möjligt att byta namn. Vet tyvärr inte om det har gått igenom dock...

Kan ju passa på att fråga om någon annan vet, får man tävla hästen under annat namn? Min hästs mormor hette Stina men tävlades under namnet Brionne (undrar varför :angel: ). Är detta fortfarande tillåtet?

Det är en sv. ridponny , oj det var inte billigt.. men varför skulle man inte få byta namn isf då?

Vad ar dte for fel pa namnet ponnyn har?
Kan man inte lata ponnyn heta det den heter?

Om jag har fattat det rätt så är det numer stopp på att byta namn så fort hästen fått sitt hästpass oavsett ras, detta för att det skall vara lättare att följa/spåra en häst är ju även så numera att en häst får endast ha en identitet (reg.nr) inom EU. Förr var det möjligt att tex ändra namn vid nyregistrering av import. (Tex ta bort de jättelånga stuterinamnen som många danska hästar har men detta är inte längre möjligt).
Vet faktiskt inte hur det är numera med vissa stall som brukade sätta till ett prefix på sina importer antar att detta inte heller går längre.
Man får inte ange annat namn än hästens registrerade när man löser tävlingslicens alltså kan man inte tävla under annat namn. Förr var det så att om man bytt namn var man dessutom tvungen att ange det gamla namnet inom parantes.
Så nu är det ännu viktigare än innan att verkligen tänka till när fölet får sitt registrerade namn så att det är ett namn som är gångbart även i vuxen ålder.

Sen kan det ju vara svårt att t ex åka ut och tävla på en häst vars namn man tycker ät anskrämligt ;) Själv har jag svårt för engelska namn som So What och Love2U2 som jag tycker är töntiga :crazy: och skulle faktiskt kunna vara så fånig att jag lät bli att köpa en häst som har ett alldeles för löjligt namn...

då fick jag svar på min fråga oxå då!! Jag funderar på att köpa en häst som har ett namn som verkligen inte passar som hästnamn och dessutom heter min bror det samma :rofl: Har funderat på om man kan göra namnbyte av den anledningen.. men sen tror jag iof inte att jag skulle byta namn när det väl kom till kritan, den är ju ändå döpt så från början.

Min kompis häst hette Lindsey när hon köpte den, det tyckte hon var fult så hon döpte om (reggade om) den till Gentle Touch, och till vardags lystrar han till namnet Ken! Kärt barn har många namn....

oseriös skrev:
Nu ligger den här tråden antagliogen inte rätt men jag viste inte vart jag skulle lägga den så det blev här, men flytta den gärna om den är fel..

Min fårga är om man får byta sin hästs namn? Hur gör man det? Vad kostar det?
På Arabiska Fullblod som är reg. kan Du INTE byta namn.
Dessutom betyder det otru att byta namn på en häst (ja, oavsett vilket djur det är.....), så jag skulle inte rek. att byta namn ö.h.t.
Men Du kan ju kalla den vad Du vill och bara ha det reg. namnet vid tävling t.ex.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Jag tankte ocksa saga det, men var lite orolig over att alla inte ar sa skrock-fulla som jag ar.
Man ska inte flytta ett bo med svalor, och man ska inte byta namn pa en hast!!

ramonarunds skrev:
Jag tankte ocksa saga det, men var lite orolig over att alla inte ar sa skrock-fulla som jag ar.
Man ska inte flytta ett bo med svalor, och man ska inte byta namn pa en hast!!

:D Precis! Jag är också skrockfull :eek: och skulle aldrig komma på tanken attta bort svalorna i stallet nu ELLER byta namn på en häst bara för att namnet inte passar mig....då får jag ju kalla den något annat istället som smeknamn :idea:

mvh
Carina på Cesam Arabians

Hihi... Riktigt så fånig är inte jag. En bra häst är en bra häst oavsett namnet på pappret. Jag har en häst som är döpt efter en fågeltidning - inte min uppfödning ska tilläggas :D

hehe, å det va DÄRFÖR fågelungen SKET på mig när jag spola av hästen... fick spola av mig själv... uhh... äckligt på hela MIN rygg (hästen klarade sig med ett sträck på halsen)... :cool:

Ett undantag från regeln om att inte byta namn är väl godkända hingstar. Ex inom Nordsvensken så får inte två avelsgodkända hingstar heta samma namn, så då måste den yngre av dom båda byta namn i samband med att den godkänds.

Är det så på andra raser oxå?? Att 2 hingstar inte får han samma namn???

EmblaAsk skrev:
Ett undantag från regeln om att inte byta namn är väl godkända hingstar. Ex inom Nordsvensken så får inte två avelsgodkända hingstar heta samma namn, så då måste den yngre av dom båda byta namn i samband med att den godkänds.

Inom Arabiska Fullblod får två hästar i Sverige inte heta likadant, men dett areglerar man redan vid registreringen, då man kollar om namnet redan finns vid reg.ansökan.
Så därför upstår aldrig problmete där, annat om hästen är född utomlands, för då kan två likalydande namn dyka upp.
Men då löser man detta genom att skriva ut nationsbeteckningen.....

mvh
Carina på Cesam Arabians

EmblaAsk skrev:

På svenskt halvblod är det iaf så (t.ex. fick hingsten Figaro som godkändes i år byta namn till Figaro R då det redan fanns en Figaro i stamboken). Detta namnbyte sköter ASVH kostnadsfritt!

//Kristin

Hingten Pomme Royal fick byta namn från Pommery då Pommery 200 (137-55 ) redan fanns.

Hingsten President 827 hette Mr Sweden när han gick bruksprovet. Det har ingen annan hingst hetat, men han fick kanske byta för att det var anskrämligt ;) :angel:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 063
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 007
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 491
Senast: ildiko
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
742
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka