Byta kopparjärn?

tess91a

Trådstartare
Hej!
Ja som sagt, hur byter man ut kopparjärnen i en wintec? (Funderar mest på en Isabell werth dressyrsadel)
Hittade en annan tråd om detta men länken som angavs till instruktioner om hur man bytte järn fungerade inte + att det var en gammal tråd (-05). (Sidan hittades inte osv)
Så ställer frågan igen, går det att byta själv? Eller ska lämna in den för det? Vart i såfall?
:)

Sv: Byta kopparjärn?

Hej!
Jag har en Bates och att byta är inget svårt. Det medföljer instruktioner med järnen. (man behöver skruvmejsel och insektsnyckel)

Själva bytandet är lätt, dock kan man behöva lite hjälp att pressa isär sadeln lite försiktigt om det är ett bredare järn som ska i.

På sadelns undersida hittar du 2 svarta skruvar (vid framvalvet) dessa skruvar du ut helt.

Dra sedan loss "underdelen (sitter fast med kardborre) Sen kan du "dra ner" sidorna på sadeln (från ortspetsarna) så att du får fram hela delen där järnet sitter.

Där hittar du ytterligare 2 skruvar som du lossar på. Notera hur järnet sitter, i vilken vinkel, sen sätter du bara dit det nya på samma sätt...:laugh: Viktigt att det kommer under den lilla "flärp" som ska dölja mitten på järnet...:laugh:

Jag använder endast en stjärnskruvmejsel!

Lycka till!

Mvh Domino_s

OKej, då ska man nog kunna lösa det även en som är så pass ohändig som jag är:D
Tack för svaret:)

Men tänk på att om du byter till vidare järn så måste man föra in förlängninarna av koppjärnen i sina "påsar" samtidigt.... Kan vara lite trixigt dom första gångerna innan man kommit på hur man ska trixa till det...

Så svär och riv ditt hår i ren frustration om du inte får ihop det vid första försöket.... Men ge dej inte, vi har alla varit där......... ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 340
Senast: Enya
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 636
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag har funderat mycket på det här med barn. Jag är 33 år, gift och bor i ett ganska stort hus. Tydligen innebär det per automatik att...
39 40 41
Svar
808
· Visningar
67 138
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar