Byta jobb när man vill bli gravid?

Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Är väl just det med flexibiliteten som sätter käppar i hjulet när du får / skaffar barn?!

På vilket vis menar du att kvinnorna själva skulle vara ett större hinder?

Ja, flexibiliteten minskar och det finns få eller inga vägar runt det. Självklart är det enklare att göra karriär om du kan jobba när som helst, hur som helst. Barn sätter alltså upp hinder - och det vore dumt att hymla om det. Vissa arbeten fungerar inte att kombinera med familj och det är inte arbetsgivarens fel.

Jag menar att kvinnorna sätter upp hindren genom att frivilligt ta all mammaledighet, alla vab-dagar och deltidsjobb. Jag tror inte alls de är tvingade, men de vill ägna sig åt sina barn så mycket det går. Förståeligt, men då kan man inte i nästa sekund sörja karriären och skylla på företagen.

TS är orolig för att arbetsgivaren skulle säga upp henne vid en ev graviditet. Det finns dock inga belägg för hennes oro. Hon bara spekulerar i möjligheten. Jag tror det finns starkare skäl att tro att barnen i sig kommer att bromsa hennes karriär. Men det är alltså en helt annan historia.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Jag menar att kvinnorna sätter upp hindren genom att frivilligt ta all mammaledighet, alla vab-dagar och deltidsjobb. Jag tror inte alls de är tvingade, men de vill ägna sig åt sina barn så mycket det går. Förståeligt, men då kan man inte i nästa sekund sörja karriären och skylla på företagen.
Där håller jag med dig helt och hållet.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

principiellt tycker jag att det är ett konstigt sätt att se på det hela, att barn saboterar karriären per se. Jag skulle snarare vilja säga att barn förändrar karriären, man tappar väl inte skallen helt bara för att man får barn? Själv har jag i viss mån lagt upp min karriär strategiskt för att passa livet som småbarnsförälder, bla jobbar jag för tillfället statligt vilket ger många goda förmåner och extra ersättning när man är föräldraledig.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

principiellt tycker jag att det är ett konstigt sätt att se på det hela, att barn saboterar karriären per se. Jag skulle snarare vilja säga att barn förändrar karriären, man tappar väl inte skallen helt bara för att man får barn?

Nej, inte skallen, men tid! Och fokus. Jag har aldrig träffat en enda mamma som inte hävdat att man ändrar prioriteringar när man får barn - jobbet blir inte lika viktigt längre. Det låter sunt och helt naturligt för mig. Kanske känner män på liknande sätt.

Självklart betyder föräldraskap vissa fördelar för karriären - du kanske blir mer effektiv, du lär dig att ta ansvar och ta befälet. Men fortfarande är det svårt att leva för sitt jobb, hoppa in närhelst arbetsgivaren frågar, sitta på övertid och resa med kort varsel. Småbarnsmammorna på mitt arbete är borta ofta och plötsligt, vilket inte fungerar om man har superviktiga möten och resor inbokade.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

I så fall hänger det mer på småbarnsmammornas oförmåga att hitta jobb som passar deras livssituation. Visst kan det bli stressigt på alla jobb (mitt eget inkluderat!) men det går utmärkt att karriärplanera så att det funkar att ha småbarn utan att det blir nåt direkt avbräck i karriären. Envisas man däremot med att ha ett jobb som kräver många resor och ständig närvaro så blir det så klart svårare.

Sen tror jag iofs att det finns många, både kvinnor och män, som inte har så stora karriärambitioner och kanske rent av använder sig av barnen som en ursäkt för att de inte är 100% motiverade. Min erfarenhet är att många runt 30 skaffar barn för att det är tråkigt på jobbet och de vill ha ett brejk, det är få som tycker att jobbet är toppen och först efter barnen kommer lägger ner karriärsplanerna.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Nej, inte skallen, men tid! Och fokus. Jag har aldrig träffat en enda mamma som inte hävdat att man ändrar prioriteringar när man får barn - jobbet blir inte lika viktigt längre. Det låter sunt och helt naturligt för mig. Kanske känner män på liknande sätt.

Självklart betyder föräldraskap vissa fördelar för karriären - du kanske blir mer effektiv, du lär dig att ta ansvar och ta befälet. Men fortfarande är det svårt att leva för sitt jobb, hoppa in närhelst arbetsgivaren frågar, sitta på övertid och resa med kort varsel. Småbarnsmammorna på mitt arbete är borta ofta och plötsligt, vilket inte fungerar om man har superviktiga möten och resor inbokade.
*hoppar in i diskussionen*

Det finns ju också en del personer som inte någonsin har haft som mål att "leva för våra jobb" med allt vad det innebär. Så; för dem förändras ju inte karriären kanske lika mycket. Den som inte ser karriär inom arbetslivet som så superviktigt kanske inte behöver bli särskilt förändrad i arbetsgivarens ögon?

Jag har nog aldrig sett jobbet som prioritet 1 i mitt liv. Det är viktigt för mig, jag trivs med det och jag ställer upp på mitt arbete. Men inte in absurdum. Har aldrig gjort (nåja, en kortare period hos annan ag var jag lite väl arbetssam :d ) och kommer inte göra. För mig är själva "livet" något mer/större än jobbet. Har alltid varit, även före jag blev mamma.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

I så fall hänger det mer på småbarnsmammornas oförmåga att hitta jobb som passar deras livssituation.

Sen tror jag iofs att det finns många, både kvinnor och män, som inte har så stora karriärambitioner och kanske rent av använder sig av barnen som en ursäkt för att de inte är 100% motiverade. Min erfarenhet är att många runt 30 skaffar barn för att det är tråkigt på jobbet och de vill ha ett brejk, det är få som tycker att jobbet är toppen och först efter barnen kommer lägger ner karriärsplanerna.

Med karriär menar åtminstone jag ambition att klättra i graderna och satsa på det man tycker är kul - jobbet styr en hel del i livet. Jag tror precis som du att många skaffar barn när jobbet blir småtrist, absolut. För dem blir det givetvis ingen stor skillnad. Men frågan är om de får roligare på jobbet för att de skaffar barn...
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Jag har nog aldrig sett jobbet som prioritet 1 i mitt liv. Det är viktigt för mig, jag trivs med det och jag ställer upp på mitt arbete. Men inte in absurdum. Har aldrig gjort (nåja, en kortare period hos annan ag var jag lite väl arbetssam :d ) och kommer inte göra. För mig är själva "livet" något mer/större än jobbet. Har alltid varit, även före jag blev mamma.

Så är det för mig också. Men ponera att jag skulle vilja göra tv-karriär, eller satsa stenhårt på nyheter (eftersom jag är journalist). Ganska svårt att kombinera med barn, då arbetet är lynnigt och innebär oväntade resor, oväntade övertidstimmar och kräver rent allmänt att man jobbar massor. Jag tror det finns ganska många arbetsuppgifter som inte fungerar särskilt bra när barnen är små rent praktiskt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 277
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 681
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 830
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp