Byta jobb när man vill bli gravid?

Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

*kl*
Jag var på intervjun igår,
hade funderat fram och tillbaka hur jag skulle göra.

Men jag sa hur det var, att vi försökte men att jag å andra sidan ätit piller i 11 år så den kan ju dröja.
Dom verkade inte så skrämda av det utan frågade hur länge jag hade tänkt vara mammaledig i så fall.
Så vi får hoppas att det går vägen! :rofl:

Nu återstår ju bara frågan, skall jag tacka ja om jag får jobbet?
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Fick du frågan om ni tänkt skaffa barn alltså?

*kl*
Jag var på intervjun igår,
hade funderat fram och tillbaka hur jag skulle göra.

Men jag sa hur det var, att vi försökte men att jag å andra sidan ätit piller i 11 år så den kan ju dröja.
Dom verkade inte så skrämda av det utan frågade hur länge jag hade tänkt vara mammaledig i så fall.
Så vi får hoppas att det går vägen! :rofl:

Nu återstår ju bara frågan, skall jag tacka ja om jag får jobbet?
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Men jag sa hur det var, att vi försökte men att jag å andra sidan ätit piller i 11 år så den kan ju dröja.

Jag måste säga att jag aldrig varit med om något liknande. De måste ha tappat hakan. Du talade om för dem att du försöker skaffa barn?? Var är din integritet någonstans, eller din värdighet? Det är INTE arbetsgivarens business när kvinnor väljer att skaffa barn - och ur ett feministiskt perspektiv lär du knappast stärka kvinnornas roll här. Du kan inte heller veta om det tar dig fem år att bli gravid. Om det är så att du tycker att det krockar att bli gravid och skaffa nytt jobb - varför söka det öht?
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Som jag skrivit innan, jag vill inte hamna i en situation där jag får en provanställning som jag kanske blir uppsagd ifrån när jag berättar att jag är med barn.

Okej, jag kanske inte borde ha sökt jobbet från början, eftersom jag har ett bra jobb som det är nu, jag är ju bara trött på det just nu.

Jag sökte jobbet tre dar innan vi bestämde oss för att börja försöka
trodde inte att dom skulle höra av sig.
Tre dar senare ringde dom om jobbet, skulle jag sagt nej tack redan då kanske?

Jag vill inte riskera min ekonomi just nu, hade det bara vart jag och sambon hade jag kanske gjort det men jag tänker INTE vara arbetslös när jag får mitt barn.

Jag tog det beslut som jag ansåg vara bäst för situationen, hade jag varit helt beroende av att få jobbet så¨hade jag INTE sagt nåt.

Jag vill ha jobbet, men jag dör inte om jag inte får det och ger dom mig det så vet dom hur läget är.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Som jag skrivit innan, jag vill inte hamna i en situation där jag får en provanställning som jag kanske blir uppsagd ifrån när jag berättar att jag är med barn.

Okej, jag kanske inte borde ha sökt jobbet från början, eftersom jag har ett bra jobb som det är nu, jag är ju bara trött på det just nu.

Jag sökte jobbet tre dar innan vi bestämde oss för att börja försöka
trodde inte att dom skulle höra av sig.
Tre dar senare ringde dom om jobbet, skulle jag sagt nej tack redan då kanske?

Du TROR en väldig massa. För det första tror du att du ska bli gravid redan nu, typ i dag. Du tror att du inte ska bli uppringd från företaget som du har sökt jobb hos. Du tror att företaget i så fall säger upp din provanställning. Du tror att du inte skulle få tjänstledigt från din nuvarande tjänst.

Ett gott råd i all välmening: agera först när graviditeten är ett faktum och när du har alla andra data i din hand. Att springa i förväg och basunera ut spekulationer låter i mina öron rätt otaktiskt, som sagt var, och hade jag varit arbetsgivare hade jag nog fallit av stolen.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Jag klankar inte på folk som blir gravida men att söka arbete & vara gravid utan att tala om det är otroligt dålig stil!

Ja, om man ÄR gravid. I och med att TS inte är det kan hon välja att vänta med graviditeten om jobbet känns viktigt - men hon verkar faktiskt inte veta vad hon vill egentligen.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Alltså, ursäkta, men har du tappat förståndet helt?

VARFÖR i herrans namn ska helt okända människor ha reda på att ni försöker skaffa barn? Tänk om ni inte ens kan få barn? Sånt händer..

Skulle din sambo sagt samma sak till en potentiell arbetsgivare?
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Alltså, ursäkta, men har du tappat förståndet helt?

VARFÖR i herrans namn ska helt okända människor ha reda på att ni försöker skaffa barn? Tänk om ni inte ens kan få barn? Sånt händer..

Skulle din sambo sagt samma sak till en potentiell arbetsgivare?

Som sagt jag VILL inte sätta mig i en situation där jag riskerar att stå utan jobb, det är inte speciellt smart enligt min mening.

Som jag känner det så vill jag att dom anställer mig med öppna ögon,
OM jag nu blir gravid snart: vilket jag mycket väl vet att jag kanske inte blir, jag vet också att det kan vara så att jag inte ens kan bli med barn;
och jag inte ha sagt nåt så kunde det varit så att jag bara kunde ha jobbat i ca 5-6 månader, vilket jag känner inte är särskilt shysst mot arbetsgivaren.

Och eftersom jag skulle haft 6 månaders provanställning, så kunde jag ha blivit uppsagd och det är inget jag vill utsätta mig för.

Och som jag känner nu så kan jag gå in i anställningen med öppna kort och inte oroa mig om
huruvida jag får behålla jobbet om jag blir gravid.
Jag tar inte en sån stor chansning,
visst jag kommer säkert ångra mig om det dröjer ett tag innan jag blir gravid men som sagt så har jag ju ett jobb, det går ingen nöd på mig.

Visst jag skrev den här tråden för att få råd och folk har tyckt åt bägge håll och tråden har hjälpt mig att fatta beslutet att berätta och jag känner att jag tog rätt beslut.

Och jag sökte jobbet innan vi bestämde oss för att skaffa barn och efter det bestämde vi oss för att skaffa barn, konstigare än så är det inte.

Jag tycker att bilda familj och ha ekonomisk trygghet när man gör det är viktigare än att göra karriär i nuläget.
Det kan jag göra efteråt.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Efter som du redan har en bra fast anställning, har du ett mycket bra förhandlingsläge.

Jag hade gått in för att förhandla bort provanställningen :idea:
Det är inte helt ovanligt att man lyckas med det, särskilt när man redan har en bra anställning.

Du ger upp din trygghet med en fast anställning för att ett annat företag är sugen på din kompetens. Förhandlingsläge!:)

Edit:
Såg nu att du sagt att ni försöker. Inte bra..
Ännu viktigare nu att du förhandlar bort provanställningen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Visste inte ens att man kunde göra så, tack för informationen!:)
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Visste inte ens att man kunde göra så, tack för informationen!:)

Det är klart att man kan! Alla anställningsvillkor är ju föremål för förhandling i samband med att man får ett nytt jobb. Provanställning är inget måste, och som jag sagt tidigare, så hade jag i alla fall aldrig övervägt att byta från fast jobb till provanställning, oavsett ev. planerad graviditet.

Och fastän du sagt att du planerar graviditet, så är det ju ingen garanti för att du får behålla jobbet om du anställs på prov!!! Tycker alltså inte att du vunnit något alls på att berätta - du har nog bara minskat dina chanser att få jobbet....

Jag blev för övrigt gravid efter fyra-fem månader på nytt jobb. Inga sura miner för det, och jag hann ju trots allt med drygt 13 månaders heltidsarbete innan jag gick på mammaledighet. Var sedan mammaledig i ungefär nio månader, och har sedan dess jobbat i lite mer än sex år på samma företag. Så jag anser nog inte att det på något sätt varit dåligt för min arbetsgivare att jag blev gravid när jag blev (på första försöket!), och jag kan inte se att det skulle varit varken bättre eller sämre om jag blivit gravid ett eller två år senare.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Som jag känner det så vill jag att dom anställer mig med öppna ögon,
OM jag nu blir gravid snart: vilket jag mycket väl vet att jag kanske inte blir, jag vet också att det kan vara så att jag inte ens kan bli med barn;
och jag inte ha sagt nåt så kunde det varit så att jag bara kunde ha jobbat i ca 5-6 månader, vilket jag känner inte är särskilt shysst mot arbetsgivaren.

Men allvarligt, vänta med graviditeten då!
Återigen: du TROR en massa saker utan att ha några som helst belägg för dem. Du tror att du redan är gravid, fastän testet var negativt. Tala om att älta saker i förskott som kanske aldrig kommer att inträffa, eller inte inträffa på lång tid!
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Jag upptäckte att jag var gravid ett par dagar innan jag skulle börja på min nya tjänst. Det var jobbigt, men inte särskilt besvärligt. Som flera har skrivit, vad spelar det för roll om man blir gravid efter 1 dag eller 5 år på ett arbete? Det kan nästan vara bättre att vara föräldraledig innan man kommit så långt på företaget att man är smått oumbärlig och det är man inte på samma sätt i början.

Personligen tycker jag att du borde snackat med facket först och fått tips om vad som är lämpligt och hur det ser ut på just din arbetsmarknad. På sätt och vis har du satt din ev arbetsgivare på pottkanten nu för om du inte får jobbet så skulle du kunna sprida att det var för att du planerar att bli gravid vilket ställer dem i dålig dager och ger dom det till dig så vet de att du förmodligen försvinner inom kort.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Men allvarligt, vänta med graviditeten då!
Återigen: du TROR en massa saker utan att ha några som helst belägg för dem. Du tror att du redan är gravid, fastän testet var negativt. Tala om att älta saker i förskott som kanske aldrig kommer att inträffa, eller inte inträffa på lång tid!

Kom igen nu, du kan ju vara lite mer trevlig i dina inlägg.
Jag har redan svarat på allt du påpekat nu igen.

Och detta är ett diskutionsforum så att älta är väl inte dirkekt vad jag gör.
Jag bad er om råd hur jag skulle göra men nu ångrar jag mig nästan att jag ens skrev nåt här.

Till alla som läser denna tråden:
Jag har gjort mitt val och jag är nöjd med det.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Jag bad er om råd hur jag skulle göra men nu ångrar jag mig nästan att jag ens skrev nåt här.

Ja, du fick en massa råd från olika användare - och var det NÅGON som föreslog att du skulle tala om för din potentiella arbetsgivare att du har slutat använda p-piller? (Vill någon ens VETA om en anställd använder p-piller eller inte? :crazy:)

Det var klart meningslöst att starta tråden, eftersom du vägrade ta till dig av råden du fick. Och ja, då blir man lite trött.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Ärligt talat håller jag med Sara-Ida, vänta lite med graviditeten tills du ser vad som händer med detta jobbet om det är ett bra jobb som du vill satsa på?
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

3,5 år tog det innan vi lyckades bli gravida och då m hjälp av IVF och än är det ca 1/2år till förlossning dvs FYRA år innan eventuell bebis ploppat ut....

Kan ju tyckas i längsta laget men om jag skulle avstått och berättat för en massa om att det kan jag inte göra etc för att jag planerar bli gravid skulle dessa fyra år blivit än jäkligare.

Lev som vanligt är mitt råd och ta beslut den dagen du ÄR gravid.

Väntan kan vara mkt lång vet du.

Om / Kanske mm är väldigt osäkert.

hälsningar från en som vet.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Tänk vad härligt det vore ifall vi kvinnor kunde vara helt öppna med våra önskningar om barn och famlij :)

Slippa fundera på " Vågar jag berätta?" Tänk om jag blir uppsagd.

Hoppas vi kommer dit någon dag att det verkligen inte ses som ett besvär om ett par vill bilda familj!!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 276
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 681
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 830
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp