Byta jobb när man vill bli gravid?

Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Men eftersom de allra flesta tillämpar provanställning så sitter man ju i skiten om arbetsgivaren vill vara jobbig och säger upp en.

Eftersom man inte behöver ange någon orsak i så fall och det är väldigt svårt att bevisa att det är ju pga av graviditeten.

Det är det jag är mest orolig för egentligen,
och sen tvekar jag mer för min egen skull för OM jag blir garvid snart så kommer jag bara kunna jobba i ca 6 månader när jag väl börjar och det kommer ju att vara en massa nytt att lära sig...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Vänta några månader innan ni "kör igång" tillverkningen, då hinner jobbet bli fast;)
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Jag tycker inte alls att du behöver berätta. Varesig om ni planerar att skaffa barn, planerar att flytta ill annan ort, etc. etc. Ingen vet vad framtiden bär med sig, och att berätta något som kanske kan inträffa, nej, avvakta med det. Ska man vara så planerande så bör du ju även tala om om ni har några genetiska sjukdomar i släkten som du kan tänkas få ;)

Däremot, om frågan uppkommer om familj, kan du ju vara ärlig och tala om att du gärna vill ha familj och barn.

Men att spontant tala om att ni planerar barn, nej.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Det är omoraliskt att ta en tjänst där det förväntas att man jobbar ett tag eftersom man faktiskt är helt ny på stället & inte förväntas ta ledigt det första man gör & vara gravid utan att tala om det.

Om jag anställde folk & behövde en anställd för att företaget skulle gå runt hade jag inte kunnat ta en som var gravid pga att det skulle kosta så mkt att at in vikarier osv så företaget ev hade gått omkull om jag hade en liten firma.
Många tänker inte på det, & då har ju knappast den gravida ngt arbete att komma tillbaka till hursomhelst.

Jag klankar inte på folk som blir gravida men att söka arbete & vara gravid utan att tala om det är otroligt dålig stil!
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Du resonerar utifrån en arbetsgivares perspektiv, och visst är det förståeligt att man resonerar så.

Men nu gällde saken hur man ska tänka som arbetssökande. Och då är frågan hur stor hänsyn man ska ta till en presumtiv arbetsgivares eventuella problem med att man ev. skulle bli gravid? Ska man avstå från att söka eller tacka ja till ett jobb om man planerar att försöka få barn alt. befinner sig i tidg graviditet med en inte helt oansenlig risk för missfall? Det låter orimligt i mina öron.

Förresten, upplys en okunnig! Vad är det som kostar när man tar in en vikarie (är ej ironisk, har inte riktig koll)?

Det är omoraliskt att ta en tjänst där det förväntas att man jobbar ett tag eftersom man faktiskt är helt ny på stället & inte förväntas ta ledigt det första man gör & vara gravid utan att tala om det.

Om jag anställde folk & behövde en anställd för att företaget skulle gå runt hade jag inte kunnat ta en som var gravid pga att det skulle kosta så mkt att at in vikarier osv så företaget ev hade gått omkull om jag hade en liten firma.
Många tänker inte på det, & då har ju knappast den gravida ngt arbete att komma tillbaka till hursomhelst.

Jag klankar inte på folk som blir gravida men att söka arbete & vara gravid utan att tala om det är otroligt dålig stil!
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Jag kan inte bestämma hur andra ska tänka men jag tycker alla ska ha förståelse för småföretagare som redan har det svårt.

Personligen skulle jag inte söka ett jobb jag inte kunde utföra om jag var gravid & jag skulle inte se meningen med att söka ett jobb jag ändå behöver sluta efter ngn eller några månader för att vara ledig i 12 -18 månader, då kan amn lika gärna söka ett lämpligt jobb efter föräldraledigheten ist.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Fast nu är ju TS inte ens gravid ännu, utan är än så länge bara på planerings-/försöksstadiet, och det kan som sagt ta tiiid att bli gravid, ska TS bara sitta hemma och rulla tummarna då menar du? Och kanske låta ekonomin gå i botten eller, som i TS fall, låta ett potentiellt drömjobb gå åt skogen bara för att hon KAN komma att bli gravid redan under provanställningen?

För övrigt kostar det väl arbetsgivaren i princip lika mycket oavsett om det är den nyanställda eller en person som har varit anställd i flera år som går och blir gravid. Det är som sagt något arbetsgivarna får räkna med när de anställer folk (både män och kvinnor) i barnalstrande ålder.

Dessutom behöver väl mig veterligen inte just mamman vara hemma i bortåt ett och ett halvt år, utan även pappan har i dagens läge lika stor möjlighet som mamman att ta ut föräldraledighet... Jättesmidigt om man inte vill vara borta för länge från jobbet. :)
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Därför vet jag många som helst anställer kvinnor som är barnlösa i 40årsåldern, inte lika stor risk att det blir dyrt att ha dem.
Tyvärr måste man tänka så då man har ett litet företag.
Vad jag då kan undra om man har så dålig ekonomi, är varför man skaffar barn först & arbete sedan?det är ju inte så briljant.
Jag svarar inte ts, utan cafu som ställde frågan.
Visst, ett drömjobb kan gå till botten men vad säger den som anställer om att den anställde "drömjobbaren" tar ledigt ngt år nästan direkt?Inte så roligt om man hade räknat med arbetskompetensen.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Ska vi ha kvinnor på arbetsmarknaden måste vi få bort detta förhållningssätt.
Jag köper inte att vikarier kostar skjortan, herrejesus den ordinarie har ju ingen lön när en vikarie gör jobbet.
Oftast så finns det ju någon "längre ner i näringskedjan" som kan ta arbetsuppgifterna från den som är barnledig och som redan har insyn i arbetet.
Förmodligen kommer man tillbaka från en barnledighet med nya erfarenheter och kunskaper och det tillför man ju då jobbet.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Som jag står nu så har jag ett bra jobb där jag har en en bra lön och väldigt stöttande chefer, så det är inte hela världen ifall jag skulle bli klar där.

Jag slutade med minipiller för ca tre veckor sen,
tre dar efter jag hade slutat så ringde dom om jobbet.

Eftersom jag verkligen hoppas på att jag blir gravid fort så vill egentligen vara helt ärlig,
jag kanske redan är gravid när jag skall börja jobbet och det känns inte rätt gentemot mig själv eller gentemot arbetsgivaren.

Men nu står jag ju i situationen att det bara är två kvar som kan få jobbet så chansen är ju stor att dom väljer mig.

Jag kommer nog att säga att jag och min kille planerar att skaffa barn, så får så att säga dom bestämma om dom vill satsa på mig i alla fall.
Är det mig dom vill ha så vill dom ha mig även om jag är gravid.


Jag hörde dessutom en skräckhistoria om en tjej som just fått jobb, blev gravid efter två månader på det jobbet och sen så sa dom upp hennes provanställning av "personliga skäl"...
Jag vill inta hamna i det läget.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Jag hörde dessutom en skräckhistoria om en tjej som just fått jobb, blev gravid efter två månader på det jobbet och sen så sa dom upp hennes provanställning av "personliga skäl"...
Jag vill inta hamna i det läget.

Så lätt är det INTE att säga upp någon p.g.a personliga skäl. Krävs ganska mycket på fötterna för det. Överhuvudtaget är det ganska svårt att säga upp någon som är fast anställd i Sverige.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Ja fast detta var en provanställning. Det går inte på något sätt att jämföra med fastanställning. Tror inte ens att man behöver ange något skäl till att säga upp någon när de bara har provanställning.

Mvh

Tora
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Som sagt det behöver inte betyda att de inte anställer en. Min kompis sökte ett jobb på Ericsson när hon var gravid i 8:nde månaden och fick det jobbet trots att hon skulle gå hemma ett år innan hon började jobba.

Mvh

Tora
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Om det är provanställning så behöver man inte ange skäl överhuvudtaget, så tills man fått fast så sitter man rätt löst så att säga.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Om det är provanställning så behöver man inte ange skäl överhuvudtaget, så tills man fått fast så sitter man rätt löst så att säga.

Du skrev inte att det var en provanställning och eftersom du sa att det var av personliga skäl så antog jag attd et inte var en provanst. eftersom sägs man upp då så behöver inga skäl anges.

Klantigt att tala om efter två mån att man blivit gravid, hon skulle väntat tills sex mån gått då hade hon ju varit fast anställd....
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Men alltså, du slutade med piller för tre veckor sedan. De flesta får försöka i upp till ett år innan de är gravida.

Jag skulle inte vilja att flera visste om att vi försöker skaffa barn.
Snacka om press om det inte skulle ta sig..
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Men eftersom de allra flesta tillämpar provanställning så sitter man ju i skiten om arbetsgivaren vill vara jobbig och säger upp en.

Eftersom man inte behöver ange någon orsak i så fall och det är väldigt svårt att bevisa att det är ju pga av graviditeten.

Det är det jag är mest orolig för egentligen,
och sen tvekar jag mer för min egen skull för OM jag blir garvid snart så kommer jag bara kunna jobba i ca 6 månader när jag väl börjar och det kommer ju att vara en massa nytt att lära sig...

Jag hade överhuvudtaget aldrig lämnat ett fast jobb för en provanställning - oavsett om jag planerade att bli gravid eller ej!!!
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Jag köper inte att vikarier kostar skjortan, herrejesus den ordinarie har ju ingen lön när en vikarie gör jobbet.
.

Det kostar arbetsgivaren en hel del tid och pengar att SÖKA folk också, speciellt om det gäller folk med spetskompetens,. Annonser i tidningar, intervjuer, lämlighetstester osv. Har själv varit med om detta både som arbetssökande och arbetsgivare. Och ja, om man skulle välja en kvinna och hon skulle bli gravid ganska snabbt skulle jag bli litet...trött. Då skall man igenom hela ansökningprocessen igen.

Därmed verkligen INTE sagt att kvinnor inte skall få skaffa barn när de vill, men faktum är att det blir endel extra jobb för arbetsgivaren också!
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Visst, ett drömjobb kan gå till botten men vad säger den som anställer om att den anställde "drömjobbaren" tar ledigt ngt år nästan direkt?Inte så roligt om man hade räknat med arbetskompetensen.

Jag frågar som någon annan: varför "ta ledigt något år"?
Jag ska vara hemma på heltid i 6 mån (ev 7) sen tar min sambo över.

Jag arbetar som arbetsgivarrepresentant (personalare) och jag anser att ditt resonmang är mycket trist. Jag förstår vad du menar, men det är ändå som så att vi har jämställdhetslagar här i landet just för att inte kvinnor ska hindras få anställningar pga att de kan bli gravida. Och det du skriver talar för att du tycker att det borde vara så att en arbetsgivare till varje pris ska slippa att en anställd går och blir gravid. :crazy:

Herregud; graviditet och barn är en del av LIVET! Och TS är ju som sagt inte ens gravid. Hon kan ju faktiskt (i värsta fall) tillhöra kategorin som inte kan bli gravid. Då har hon i så fall (om hon skulle följa dina råd) avstått från att söka jobb helt i onödan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 277
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 686
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 830
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp