Byta jobb när man vill bli gravid?

Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Tänk vad härligt det vore ifall vi kvinnor kunde vara helt öppna med våra önskningar om barn och famlij :)

Våga berätta vad? Jag tycker att det är en intigritetsfråga mest av allt. Aldrig någonsin skulle jag berätta om mina barnönskningar på en officiell intervju eller till en främling eller - faktiskt - någon annan än min partner. Och det har absolut ingenting med arbetsmarknaden att göra.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Tänk vad härligt det vore ifall vi kvinnor kunde vara helt öppna med våra önskningar om barn och famlij :)

Slippa fundera på " Vågar jag berätta?" Tänk om jag blir uppsagd.

Hoppas vi kommer dit någon dag att det verkligen inte ses som ett besvär om ett par vill bilda familj!!

Du får ursäkta, men jag tycker inte alls det vore "härligt". Jag tycker nog att barnalstrandet är en högst personlig för att inte säga intim fråga, och den delar jag nog helst bara med den tilltänkta barnafadern! Åtminstone så länge allt bara är på planeringsstadiet. Och sedan är det ju inte bara "vi kvinnor" som kan tänkas ha önskemål om barn och familj, utan även en och annan man.....
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Våga berätta vad? Jag tycker att det är en intigritetsfråga mest av allt. Aldrig någonsin skulle jag berätta om mina barnönskningar på en officiell intervju eller till en främling eller - faktiskt - någon annan än min partner. Och det har absolut ingenting med arbetsmarknaden att göra.

Fast det är väl snarare att om någon frågar om vad man tänkt sig i framtiden med livet, så ska man, om man vill, kunna säga att "vi planerar barn" utan att vara rädd för att inte få jobbet.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Fast det är väl snarare att om någon frågar om vad man tänkt sig i framtiden med livet, så ska man, om man vill, kunna säga att "vi planerar barn" utan att vara rädd för att inte få jobbet.

Jag ser hellre att personen inte frågar alls, eftersom personen inte har med det att göra! :)
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Jag ser hellre att personen inte frågar alls, eftersom personen inte har med det att göra! :)

Jag tror du läser fel vad jag skriver. Jag menar inte att arbetsgivaren ska fråga om kvinnan planerar att skaffa barn.

MEN jag tror knappast det är ovanligt att få frågan; "Vad har du för planer för framtiden?" och dyl. Jag har inte varit på många arbetsintervjuer, men den frågan har kommit upp nästan varje gång. Och då vore det skönt att - om man vill - kunna svara att "vi planerar barn". Man kan lika gärna svara "jag har planer att utveckla mig själv och gå en språkkurs på kvällar".
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Och då vore det skönt att - om man vill - kunna svara att "vi planerar barn". Man kan lika gärna svara "jag har planer att utveckla mig själv och gå en språkkurs på kvällar".

Fast jag tänker inte som du. Att spekulera i framtiden och eventuell barnalstring är helt främmande för mig. Vi vet inget om framtiden - än mindre styr vi över vår biologi - så det är inte konstruktivt att diskutera den typen av planer. Barn får man - man skaffar dem inte. Det är ungefär som att säga att man planerar/inte planerar att bli sjuk. Nej, jag kan inte alls se det motiverat att gå in på sådana frågor vid en arbetsintervju. För mig är det en rent hypotetisk fråga.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Men det handlar ju inte om barn öht!

En arbetsgivare kan fråga: "Vad gör du om 5år?".

Mitt svar är då: "Jag har körkort, och har läst klart gymnasiet."

En annan kanske vill svara: "Jag är mamma", men hon kanske inte vågar för att risken då är stor att hon blir bortvald.

Hur kan det vara så svårt att förstå hur jag menar!? :confused:
Det handlar inte om att arbetsgivaren ska fråga, det handlar om att man ska kunna svara/berätta det helt frivilligt, om man vill, utan att behöva vara rädd för att inte få jobbet pga detta.

Hur svårt kan det vara att förstå, jag tycker inte jag kan vara tydligare!? :confused::crazy:

Det handlar ju om fri vilja! Men nu är det knappt fri vilja, kvinnor vågar inte berätta det för att dom riskerar att inte få jobbet. Dvs det inkräktar på deras fria vilja.

Jisses.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Jag fattar alldeles utmärkt, thank you! Fortfarande är frågan meningslös och knappast utslagsgivande, eftersom arbetsgivaren precis som du vet att du inte kan ha en aning om det. Så du kan lika gärna svara: "jag plockar bananer i Karibien" eller något annat, det spelar ingen roll. Och visst kan du svara "jag hoppas att jag är mamma" - som prinsessan Madeleine gjorde nyligen i en intervju - problemet är bara att det ofta sätter igång förväntningar hos omgivningen. Jag hade kunnat svara likadant på mitt PU-samtal, men det skulle jag aldrig göra, för jag har ingen lust informera min chef om mina privata planer och vill ogärna ha stirrande blickar mot magen under de närmsta två åren, eller tissel i korridoren. Att någon skulle förlora ett jobb på en sådan fråga vet vi inte, eftersom det är omöjligt att bevisa. Som någon här inne sa tidigare, anställer man en kvinna i fertil ålder räknar man rimligen med att en graviditet kan komma - helt oavsett vad kvinnan svarar på fem-års-frågan. Annars är arbetsgivaren ganska korkad.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Jag anser också att ev. barnplaner (eller snarare förhoppningar) hör privatlivet till. Får man frågor om framtiden ska de röra arbetslivet eller studier eller ens yrkesmässiga utveckling. Något annat har faktiskt arbetsgivaren inte med att göra....
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Jag anser också att ev. barnplaner (eller snarare förhoppningar) hör privatlivet till. Får man frågor om framtiden ska de röra arbetslivet eller studier eller ens yrkesmässiga utveckling. Något annat har faktiskt arbetsgivaren inte med att göra....

Fast något annat har jag inte sagt.

Det handlar mer om friheten, att om man själv vill berätta så ska man kunna göra detta utan att behöva vara rädd att bli bortsållad pga detta.

Givetvis ska inte arbetsgivaren fråga om privatlivet, men man ska kunna säga det om man vill frivilligt, utan att behöva oroa sig.

(Varför känns det som att alla läser fel!? :confused: )
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Jag tycker OM du ev tackar ja ska du inte ha provanställning, det är MKT stor risk att du ryker om du kanske blir gravid och så sjukskriven på det pga graviditetsbesvär.... (under provanställningen alltså)
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Fast det är väl snarare att om någon frågar om vad man tänkt sig i framtiden med livet, så ska man, om man vill, kunna säga att "vi planerar barn" utan att vara rädd för att inte få jobbet.

Nått åt det hållet ja. Inte behöva fundera över ska jag eller ska jag inte vara öppen.

Inte behöva tänka " Tänk om min karriär förstörs nu"
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Men eftersom de allra flesta tillämpar provanställning så sitter man ju i skiten om arbetsgivaren vill vara jobbig och säger upp en.

Eftersom man inte behöver ange någon orsak i så fall och det är väldigt svårt att bevisa att det är ju pga av graviditeten.

Det är det jag är mest orolig för egentligen,
och sen tvekar jag mer för min egen skull för OM jag blir garvid snart så kommer jag bara kunna jobba i ca 6 månader när jag väl börjar och det kommer ju att vara en massa nytt att lära sig...

Många tillämpar provanställning för första jobbet!! så säg att du nu har fast anställning och därför vill ha det även på det nya jobbet. Inget arbetsgivaren kommer tycka är konstigt.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Nått åt det hållet ja. Inte behöva fundera över ska jag eller ska jag inte vara öppen.

Inte behöva tänka " Tänk om min karriär förstörs nu"

Om det är något som förstör karriären så är det väl barn? Jag tycker spekulerandet är intressant här. Hur kan man efter en intervju hävda att man inte fick jobbet pga att man sagt att man inom fem år vill ha barn?
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Om det är något som förstör karriären så är det väl barn?

Just precis :mad: för kvinnor ja... För män däremot så är det tvärtom. För dem så är det posiivt att bilda familj.


Ok, kvinnan är gravid och kvinnan måste föda ut barnet. Men efter det då?! Då kan mannen också sköta om barnet.


Vad är det som göra att det är så besvärligt att en kvinna blir gravid och inte att en man ska bli pappa? Räknar inte arbetsgivaren med att en pappa ska ta VAB-dagar, ska vara pappaledig (50%) och ska vara med vid förlossningen?!

// Fundersam.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Vad är det som göra att det är så besvärligt att en kvinna blir gravid och inte att en man ska bli pappa? Räknar inte arbetsgivaren med att en pappa ska ta VAB-dagar, ska vara pappaledig (50%) och ska vara med vid förlossningen?!

Fast det där har ju egentligen inte med arbetsgivaren att göra. Jag menar att barn sabbar karriären (generellt) även om du redan har ett jobb. De tar tid och kraft, helt enkelt - man kan inte jobba över, vara flexibel och resa hur som helst. Så att tänka att "om jag berättar att jag vill ha ett barn sabbar det min karriär" är egentligen ett udda resonemang - det är när barnen är födda som karriären dippar.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Stå på dig tjejen. :rofl:
Hoppas du får tjänsten :bump:
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Fast det där har ju egentligen inte med arbetsgivaren att göra. Jag menar att barn sabbar karriären (generellt) även om du redan har ett jobb. De tar tid och kraft, helt enkelt - man kan inte jobba över, vara flexibel och resa hur som helst. Så att tänka att "om jag berättar att jag vill ha ett barn sabbar det min karriär" är egentligen ett udda resonemang - det är när barnen är födda som karriären dippar.

Varför hör man då aldrig om killar som oroar sig över det där med att "vara i barnafödande ålder" när de söker jobb?! Det där med inte kunna jobba över, resa etc. det gäller väl ändå både för män och för kvinnor.

Det har både med oss som individer och familjer att göra, men även med arbetsgivaren, som kan se till så klimatet på arbetsplatsen tillåter att pappor tar VAB-dagar, slipper uppdrag där han behöver vara borta långa perioder och uppmuntrar föräldraledighet.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Varför hör man då aldrig om killar som oroar sig över det där med att "vara i barnafödande ålder" när de söker jobb?! Det där med inte kunna jobba över, resa etc. det gäller väl ändå både för män och för kvinnor.

Min arbetsgivare ställer inte upp några hinder, och inte min mans heller. Däremot är min man försiktig med barnaalstrande just därför att han behöver resa mycket i sitt jobb. Jag tror att kvinnorna själva är ett större hinder än arbetsmarknaden. Det är bara en dålig ursäkt.

Jag har faktiskt aldrig stött på fenomenet att unga kvinnor är rädda för att bli nobbade på grund av åldern. Däremot har jag träffat och skrivit om många äldre som rädda för att bli diskriminerade därför att de inte är lika arbetsföra och flexibla som tidigare. Barnafödande ålder är ju numera en stor del av vårt yrkesliv, 18 - 40 +.
 
Sv: Byta jobb när man vill bli gravid?

Min arbetsgivare ställer inte upp några hinder, och inte min mans heller. Däremot är min man försiktig med barnaalstrande just därför att han behöver resa mycket i sitt jobb. Jag tror att kvinnorna själva är ett större hinder än arbetsmarknaden. Det är bara en dålig ursäkt.

Jag har faktiskt aldrig stött på fenomenet att unga kvinnor är rädda för att bli nobbade på grund av åldern. Däremot har jag träffat och skrivit om många äldre som rädda för att bli diskriminerade därför att de inte är lika arbetsföra och flexibla som tidigare. Barnafödande ålder är ju numera en stor del av vårt yrkesliv, 18 - 40 +.

Är väl just det med flexibiliteten som sätter käppar i hjulet när du får / skaffar barn?!

På vilket vis menar du att kvinnorna själva skulle vara ett större hinder?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 276
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 681
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 830
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp