Tror det är jag som förklarar alldelens upp mot väggarna..
Jag förstår vad du menar.Men jag använder inte skänkel utan sittben
Om vi säger så här....Galopp i höger varv.ska göra ett byte till vänster..Så här gör jag då
Rider hästen rak. sitter om, flytta, byt,
*sitt om*
Sätter mig på vänster sitt ben,byter stöd tygel till den nya yttersidan.och lättar på på nya inner sidan.
*flytta*
Och i och med att jag gör det så följer ju min skänkel med..Den nya ytterskänkeln ger inpulsen till höger bak för bytet.
*byte*
där kommer bytet.
Allt detta sker ju från det momentet då hästen har båda bak i marken och ett framben.Förstår du nu
Det jag vill få fram i tråden är att det är den nya ytterskänkeln som ger singnalen för bytet.
En unghäst där i mot fattar för innerskänkel..då hjälper bara ytterskänkeln till att hålla bakbenet på plats.
Det jag nog vill ha fram är att igentligen fattar hästen för ytter även om vi inte ser det så.Det är inte den nya sidans innerskänkel som ger bytet
Hoppas du förtstå nått av min gojja
Det som jag fastnat för i de andra trådarna är ställ hästen innåt tryck till med innerskänkeln och där av galopp..Sen vet jag inte hur många gånger jag hört att hästen börjar galoppera med frambenen när det inte är så
Och där finns inte ens yttersidan omnämd....Eller varför inte luta dig mot den nya galoppsidans bog
/Q