byta galopp

Så har jag oxå gjort i början med mina unghästar... dvs ställa lite utåt för att få rätt galopp.

Det är väl en himla skillnad mellan att få rätt galopp de första gångerna på en unghäst och att byta balanserat på en rutinerad häst! Vore konstigt om det var samma hjälper!/T_B

Q sitter fast i ett gäng gammla trådar där det fattas och byts för innerhjälp :crazy:

Jag fattar alltid galopp för innerskänkel och byter med innerskänkeln.(den nya ytterskänkeln).
Om jag skúlle fatta galopp för ytterskänkeln riskerar ju hästen att putta in bakdelen i tron att det skulle bli sluta, och skulle jag byta för ytterskänkeln blir ju bytena svajiga eftersom hästen oxå kan putta in bakdelen.

Jag försöker ha hästen helt rak och inte ställd ,däremot byter jag ju yttertygel innan bytet så att den nya innertygeln blir lös så hästen får plats att föra fram sina ben.

Tror det är jag som förklarar alldelens upp mot väggarna..
Jag förstår vad du menar.Men jag använder inte skänkel utan sittben :)Om vi säger så här....Galopp i höger varv.ska göra ett byte till vänster..Så här gör jag då :)

Rider hästen rak. sitter om, flytta, byt,
*sitt om*
Sätter mig på vänster sitt ben,byter stöd tygel till den nya yttersidan.och lättar på på nya inner sidan.
*flytta*
Och i och med att jag gör det så följer ju min skänkel med..Den nya ytterskänkeln ger inpulsen till höger bak för bytet.

*byte*
där kommer bytet.

Allt detta sker ju från det momentet då hästen har båda bak i marken och ett framben.Förstår du nu :crazy:

Det jag vill få fram i tråden är att det är den nya ytterskänkeln som ger singnalen för bytet.

En unghäst där i mot fattar för innerskänkel..då hjälper bara ytterskänkeln till att hålla bakbenet på plats.

Det jag nog vill ha fram är att igentligen fattar hästen för ytter även om vi inte ser det så.Det är inte den nya sidans innerskänkel som ger bytet :p

Hoppas du förtstå nått av min gojja :crazy:
Det som jag fastnat för i de andra trådarna är ställ hästen innåt tryck till med innerskänkeln och där av galopp..Sen vet jag inte hur många gånger jag hört att hästen börjar galoppera med frambenen när det inte är så :crazy:Och där finns inte ens yttersidan omnämd....Eller varför inte luta dig mot den nya galoppsidans bog :crazy:/Q

Den nya ytterskänkeln är ju innerskänkel.

När man fattar för innerskänkel åker ju innerhöft fram lite.
Även om hästen börjar galoppera med ytterbak skulle jag aldrig få för mig att fatta för ytterskänkel :confused:

Visserligen går det ju bara att tänka galopp så fattar ju hästen galopp man behöver ju inte använda något överhuvudtaget egentligen , men nu när jag byter i serier, vart tredje och vartannat så behövs det lite mer än sittbenen. Knäna går bra oxå men ibland blir det missförstånd så det bästa är att befästa tydligt först med skänkeln och sedan förfina efterhand.

Jo men vist är det så :crazy:F*n vad dum jag känner mig nu då :o
Jag är inte så bra på att förklara i text :crazy:

Det jag menar med ytterbak är ju att det är det som är roten till hela bytet för hästens del.
Och det har nog blivit lite för mycket inner och ytter skrivande för mig på senaste tiden så jag jag blandar i hop allting :crazy:
Får jag skylla på att jag börjar bli gammal? :angel:

Det är väl en himla skillnad mellan att få rätt galopp de första gångerna på en unghäst och att byta balanserat på en rutinerad häst! Vore konstigt om det var samma hjälper!/T_B

Ja, men det är ju precis det jag skrivit. Läs mina andra inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 423
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 106
Senast: cewe
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 613
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar