Bygga upp ekonomisk buffert

Haha, våra hyresvärder kanske är avlägsna släktingar :D
Nu är tanten död sen några år men jag betalade 1500 kr i månaden för min lägenhet, en etta med kokvrå (eller riktigt kök men bara stort nog att stå inne i typ) på typ 20 kvm. Ett busstopp från centrum. Perfekt krypavstånd från puben tyckte jag när jag bodde där som 19-20 åring :rofl:

Jag bor i BR annars låter det relativt likt haha.

• Gilla
Reactions: MM
Hyran är billigare än vad jag hade förut. När jag bodde i huset betalade jag 5000kr i hyra, nu är den bara 4000kr och det är den billigaste hyran här och det råder bostadsbrist här, jag hade bara tur som fick tag i den här lägenheten, mycket fint område. Har nära till simhall och friluftsområde.
Fast alltså, 4000 i hyra + 2500 i el är 6500 kr/mån. Det är inte så billigt. Det verkar för mig rätt tokigt att en person i en etta kan få till en sådan elräkning. Hur ser elavtalet ut?
Har du något som suger galna mängder ström?

Fast alltså, 4000 i hyra + 2500 i el är 6500 kr/mån. Det är inte så billigt. Det verkar för mig rätt tokigt att en person i en etta kan få till en sådan elräkning. Hur ser elavtalet ut?
Har du något som suger galna mängder ström?
Det som suger "galna mängder ström" borde vara elpannan, värmen. Elavtalet ser bra ut, valde fastpris istället för rörligt.

Men alltså
Du får i grundlön ut 16000/mån
In 16000kr
Hyra + el 6500
Existensminum 3930 (mat,kläder, telefon ect)
Csn 700
Det ger 4870 kr kvar för tex resor till arbete, bil, akassa,läkarbesök, bredband, sparande osv
Det får vara en riktigt, riktigt billig bil och häst för att få ihop den ekvationen. Eller mycket OB

Visst går det att leva under socialtjänstens riksnorm, som jag tagit som riktmärke, men det blir ohyggligt tungt i längden.

@RedHyuuga

Spelar det dig någon roll om lägenheten ligger nära simhall och friluftsområde om du ändå aldrig använder dig utav det?
Som jag förstår det så tillbringar du all din lediga tid i stallet och simhall har du inte råd med, så att ställa dig i kö för en billigare lägenhet är ändå kanske en bra idé? :)
4000 kr är inte en billig hyra för en etta i en håla. Min syrra i Stockholm har lägre boendekostnad än dig.
Jag tänker att lägenheten ligger nära simhallen kan inte vara så viktigt? Bättre med lägre hyra?
Absolut vänta tills rätt lägenhet dyker upp men ändå börja leta aktivt och inte vänta på att lägenheten letar upp dig, för det lär den inte göra.

@RedHyuuga

Spelar det dig någon roll om lägenheten ligger nära simhall och friluftsområde om du ändå aldrig använder dig utav det?
Som jag förstår det så tillbringar du all din lediga tid i stallet och simhall har du inte råd med, så att ställa dig i kö för en billigare lägenhet är ändå kanske en bra idé? :)
4000 kr är inte en billig hyra för en etta i en håla. Min syrra i Stockholm har lägre boendekostnad än dig.
Jag tänker att lägenheten ligger nära simhallen kan inte vara så viktigt? Bättre med lägre hyra?
Absolut vänta tills rätt lägenhet dyker upp men ändå börja leta aktivt och inte vänta på att lägenheten letar upp dig, för det lär den inte göra.
Trevligt för henne, för det första är det ingen "håla" jag bor i. Här kryllar det av företag, det gör det inte en håla. Som jag skrivit tidigare är detta den billigaste lägenheten i området och det råder BOSTADSBRIST här. Lite svårt att flytta då.
Jag använder friluftsområdet, älskar att gå i skogen, får motion och det är gratis. :up:
Simhallen har jag fortfarande kvar mitt klippkort med 10 gånger på, sen flera år tillbaka. ;)

Trevligt för henne, för det första är det ingen "håla" jag bor i. Här kryllar det av företag, det gör det inte en håla. Som jag skrivit tidigare är detta den billigaste lägenheten i området och det råder BOSTADSBRIST här. Lite svårt att flytta då.
Jag använder friluftsområdet, älskar att gå i skogen, får motion och det är gratis. :up:
Simhallen har jag fortfarande kvar mitt klippkort med 10 gånger på, sen flera år tillbaka. ;)

Men SNÄLLA. Det är bostadsbrist i hela landet. Gud vad otrevlig du är. Jag skrev så trevligt jag bara kunde och använde :) så du inte skulle ta det på fel sätt.
Lycka till med din ekonomi.

Men alltså
Du får i grundlön ut 16000/mån
In 16000kr
Hyra + el 6500
Existensminum 3930 (mat,kläder, telefon ect)
Csn 700
Det ger 4870 kr kvar för tex resor till arbete, bil, akassa,läkarbesök, bredband, sparande osv
Det får vara en riktigt, riktigt billig bil och häst för att få ihop den ekvationen. Eller mycket OB

Visst går det att leva under socialtjänstens riksnorm, som jag tagit som riktmärke, men det blir ohyggligt tungt i längden.
Alltså, jag får inte ihop siffrorna och storyn i den här tråden.
Med mindre än 5000 kr över när det allra mest nödvändiga är betalt så har jag väldigt svårt att se hur man långsiktigt får ihop det med utgifter för både bil och häst. (Utan att få magsår än stress) speciellt som du menar att du även betalar lån och sparar.
Det kräver nästan att din ekonomi antingen är beroende av ob tilläggen och extrajobbande och/eller att du helt enkelt gör orealistiska glädjekakyler och därför ständigt överraskas av "oförutsedda" utgifter.

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 240
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar