Bygga upp ekonomisk buffert

Ingen aning, jag betalar på e-faktura och vet inte hur man kollar gamla fakturor..
Du ska inte kolla gamla fakturor utan de nya du får.

Antagligen har du redan en e-faktura som ligger i din internetbank för den här månaden?

Oavsett vilken bank du har så bör det också finnas en funktion där du kan titta på själva fakturan. På min bank (LF Bank) så klickar jag på datumet och väljer att hämta fakturan.

Vore intressant att veta hur mycket du förbrukar.

På SEB går jag inte under Betala & Överföra, där har jag rubriken Behandlade e-fakturor. Sedan är det bara att klicka på den jag vill hämta hem och titta på.

Ja tänkte skirva baltte ba fö å jä#las mön dä svåt å sta va ikväller,,,,,,,,,å så ärä fyllmone åsså.

*Hick!* :o

Jag hoppas också att elen blir billigare nu när det våras.
Du måste kolla ditt elavtal, inte bara hoppas att den blir billigare. Kolla upp vad et är som kostar mer än ett fristående hus med direktverkande el. Köp en mätare och se om något drar helt galet mycket el, kolla vad du betalar för elen osv. 2500 för en lägenhet är gräsligt mycket.

Antagligen har du redan en e-faktura som ligger i din internetbank för den här månaden?
.

Eller bara ring dem? "Hej jag heter RedHyuga och jag undrar om ni kan förklara mina fakturor för mig?
Jaha, vad är elskatt? Vad är tillsvidareavtal? Är det dyrt eller billigt? Vad är det billigaste? Kan man byta? Vad är normalt att ha i elkostnad, jag bor i en etta?"

Du måste kolla ditt elavtal, inte bara hoppas att den blir billigare. Kolla upp vad et är som kostar mer än ett fristående hus med direktverkande el. Köp en mätare och se om något drar helt galet mycket el, kolla vad du betalar för elen osv. 2500 för en lägenhet är gräsligt mycket.
Jag tecknade nyss elavtalet och det är inte riktigt "direkt verkande el" det är en vattenburen panna som går på el.

Oavsett vilken bank du har så bör det också finnas en funktion där du kan titta på själva fakturan. På min bank (LF Bank) så klickar jag på datumet och väljer att hämta fakturan.

Vore intressant att veta hur mycket du förbrukar.
De nya fakturor kommer ju inte direkt efter att man betalat den gamla, det var så jag tänkte när jag ville titta på gamla om det ens är möjligt.

Jag tecknade nyss elavtalet och det är inte riktigt "direkt verkande el" det är en vattenburen panna som går på el.
Vi hade en sån uppvärmning innan vi skaffade bergvärme.
Vid vanligt vinterväder låg vi på 3000 kr i månaden, och då läcker verkligen vårt hus värme. Det är väldigt dåligt isolerat och glipor vid dörr... 74kvm plus 50kvm källare.
Så det känns väldigt dyrt med 2500 i månaden för en etta.

Det låter ju lite på summan på elen som att du betalar all el för hela huset (om du bor i lägenhet antar jag att det är ett flerfamiljshus med fler lägenheter?)...

2500kr i månaden kan ju bara inte stämma för en etta?

Vi hade en sån uppvärmning innan vi skaffade bergvärme.
Vid vanligt vinterväder låg vi på 3000 kr i månaden, och då läcker verkligen vårt hus värme. Det är väldigt dåligt isolerat och glipor vid dörr... 74kvm plus 50kvm källare.
Så det känns väldigt dyrt med 2500 i månaden för en etta.
Jag gick in på banken nu och såg att den nya elräkningen ligger bara på 1600kr, märks att det inte är så kallt ute längre.
nov 1060 kWh
dec 1151 kWh
jan 1276 kWh
feb 1053 kWh

Det var Januari som var dyrast och det var då självrisken men bilen kom också. Ser ut som det kan bli bättre redan nästa månad.

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 240
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar