Bygga upp ekonomisk buffert

De nya fakturor kommer ju inte direkt efter att man betalat den gamla, det var så jag tänkte när jag ville titta på gamla om det ens är möjligt.
Aha.

Mina elfakturor kommer ett par veckor innan det är dags att betala. Trodde du hade det likadant.

Både elnätsfakturan och elförbrukningen ligger sedan många dagar i min internetbank. :)

Aha.

Mina elfakturor kommer ett par veckor innan det är dags att betala. Trodde du hade det likadant.

Både elnätsfakturan och elförbrukningen ligger sedan många dagar i min internetbank. :)
Jag betalar räkningarna när lönen kommer, sen är det tomt i internetbanken i några veckor och några veckor innan nästa lön dyker de upp.

Jag gick in på banken nu och såg att den nya elräkningen ligger bara på 1600kr, märks att det inte är så kallt ute längre.
nov 1060 kWh
dec 1151 kWh
jan 1276 kWh
feb 1053 kWh

Det var Januari som var dyrast och det var då självrisken men bilen kom också. Ser ut som det kan bli bättre redan nästa månad.
det låter som ett sjukt dyrt avtal om det där är din förbrukning och du betalat det du skriver. 1600 kanske du skulle betalat den månaden med högst förbrukning och mindre nu. jag skulle verkligen kolla upp vad du betalar och vilka alternativ som finns.

Sen tycker jag att du ska räkna din budget på din grundlön. Om du går runt då har du råd med ditt liv och kommer då automatiskt alla månader du får ut mer, ha ett par tusen att spara.

Jag betalar räkningarna när lönen kommer, sen är det tomt i internetbanken i några veckor och några veckor innan nästa lön dyker de upp.
Ja, uppenbarligen sänder alltså Vattenfall och Göta energi ut sina tidigare än vad dina bolag gör. :)

Jag tror jag fick dem nu i slutet av veckan.

När ekonomin inte riktigt flyter, vill jag gärna som första åtgärd ha stenkoll på kronorna. Så jag vet hur mycket jag kan spara, hur tryggheten ser ut och främst så jag kan dra i handbromsen om det behövs - innan det är kris. När det är kris går det inte att stoppa skutan på en vecka, det tar upp till ett halvår att ändra förutsättningar (strypa vissa kostnader, ställa om etc).

Det verkar som ts inte riktigt har koll på ekonomin, och om stålarna inte riktigt räcker är det den absolut farligaste delen (se Lyxfällan). Järnkoll är det som krävs. Och inte helt sällan visar det sig då att problemet är att man inte har råd att leva som man gör, även om man lever snålt.

Jag tecknade nyss elavtalet och det är inte riktigt "direkt verkande el" det är en vattenburen panna som går på el.

Blir himla nyfiken på hur du egentligen bor och hur huset värms/betalas
Vattenburen el som ger separat räkning till en etta?
Bor du i pyttelitet gårdshus -konstigt med vattenburet i så litet?
Eller flerfamiljshus med gemensam panna - hur får du ut vad som är din el?
Har du lust att förklara, jag får liksom bara upp lösningar jag tycker är udda i min hjärna.

Det är det jag har gjort.
Då förstår jag faktiskt inte hur du inte går runt. Om du oftast får ut runt 20', men räknat på 16' borde du ha mer än 4000 i månaden att lägga undan. Det är nästan 50' om året. Det borde täcka in alla oförutsedda kostnader med god marginal i och med att du bor i lägenhet. Jag tror du har mycket fler "oförutsedda" kostnader än de flesta och bör nog se över om de verkligen är oförutsedda eller i högsta grad kostnader som faktiskt går att förutse till viss del. Reperationer är i min värld inte oförutsett i den utsträckningen du verkar ha det som, lika så ett eller ett par veterinärbesök om året har jag nog räknat med i posten "häst".

Men om du har stenkoll på din ekonomi och vet vart enda krona går till. Då borde du själv kunna veta var du kan spara in för att få ihop en buffert. Fattar verkligen inte vad du vill med denna tråden eftersom att du påstår att du har full koll.

Så vad vill du ha ut av tråden?
Jag har redan skrivit flera gånger att det jag söker är ett effektivare sätt att spara på.

Då förstår jag faktiskt inte hur du inte går runt. Om du oftast får ut runt 20', men räknat på 16' borde du ha mer än 4000 i månaden att lägga undan. Det är nästan 50' om året. Det borde täcka in alla oförutsedda kostnader med god marginal i och med att du bor i lägenhet. Jag tror du har mycket fler "oförutsedda" kostnader än de flesta och bör nog se över om de verkligen är oförutsedda eller i högsta grad kostnader som faktiskt går att förutse till viss del. Reperationer är i min värld inte oförutsett i den utsträckningen du verkar ha det som, lika så ett eller ett par veterinärbesök om året har jag nog räknat med i posten "häst".
Jag har skrivit att flera oförutsedda utgifter kom på en och samma gång i kombination till hög elräkning, samt när bilen var inne på verkstad hade jag lånebil. Det är varken reparationer eller veterinärbesök som är det som ställt till det.

Blir himla nyfiken på hur du egentligen bor och hur huset värms/betalas
Vattenburen el som ger separat räkning till en etta?
Bor du i pyttelitet gårdshus -konstigt med vattenburet i så litet?
Eller flerfamiljshus med gemensam panna - hur får du ut vad som är din el?
Har du lust att förklara, jag får liksom bara upp lösningar jag tycker är udda i min hjärna.
En etta på 54kvm, det är flera lägenheter i huset. Jag bor i källaren, med utsikt ut mot gräsmattan, (typ suterränghus). Lägenheterna har egen el-panna som värmer upp vattnet till elementen och duschen, har även egen tvättmaskin, gissar på att strömmen till motorvärmaren går på min elräkning också.

Jag har skrivit att flera oförutsedda utgifter kom på en och samma gång i kombination till hög elräkning, samt när bilen var inne på verkstad hade jag lånebil. Det är varken reparationer eller veterinärbesök som är det som ställt till det.
Det är nog här du gör en tankevurpa. Likadant som när du tänkar att hästen är din minsta utgift.
Alla bitar i en ekonomi hänger liksom ihop.

Jag undrar vad du menar med effektivare sätt. Menar du var de pengar du sparar växer snabbast eller menar du hur du ska få utrymme i budgeten för att spara mer varje månad?
Jag vet inte riktigt, kanske en kombination? Jag sparar lite i en fond, som växer ganska bra just nu, men vet inte om det finns något effektivare sätt.

Jag vet inte riktigt, kanske en kombination? Jag sparar lite i en fond, som växer ganska bra just nu, men vet inte om det finns något effektivare sätt.
I fonder växer pengarna snabbt eller så minskar de. Fondsparandet är därför bra att ha på lång sikt, då låter man bara pengarna stå under minskningarna, sedan växer de igen.

Men det låter som att du behöver ett kortsiktigare sparande till en buffert också, att ta av när hästen eller bilen behöver det. Då är ditt vanliga bankkonto uselt, du får ingen ränta. De så kallade nischbankerna har bättre ränta, särskilt om du binder pengarna (fast det kan du inte göra med en buffert, den måste du komma åt). Jag använder collector.se, där är räntan 0.8 proc just nu på konto utan bindningstid.

Det är nog här du gör en tankevurpa. Likadant som när du tänkar att hästen är din minsta utgift.
Alla bitar i en ekonomi hänger liksom ihop.
Nä, hästen är faktiskt den minsta utgiften. Mitt eget uppehälle kostar betydligt mer än vad hästen gör.
Slår man ut allt (även det som betalas årsvis, kvartalsvis) per månad har jag utgifter å ca 19 000kr och hästen är endast 4000kr av det. Då är pensionen och sparade medräknat i dom 19 000kr också, så egentligen är det 18 000kr räkningar.

I fonder växer pengarna snabbt eller så minskar de. Fondsparandet är därför bra att ha på lång sikt, då låter man bara pengarna stå under minskningarna, sedan växer de igen.

Men det låter som att du behöver ett kortsiktigare sparande till en buffert också, att ta av när hästen eller bilen behöver det. Då är ditt vanliga bankkonto uselt, du får ingen ränta. De så kallade nischbankerna har bättre ränta, särskilt om du binder pengarna (fast det kan du inte göra med en buffert, den måste du komma åt). Jag använder collector.se, där är räntan 0.8 proc just nu på konto utan bindningstid.
Nischbanker? Det var något nytt, misstänker att de är nischade på någon inriktning. Är det säkert sparande?

Nä, hästen är faktiskt den minsta utgiften. Mitt eget uppehälle kostar betydligt mer än vad hästen gör.
Slår man ut allt (även det som betalas årsvis, kvartalsvis) per månad har jag utgifter å ca 19 000kr och hästen är endast 4000kr av det. Då är pensionen och sparade medräknat i dom 19 000kr också, så egentligen är det 18 000kr räkningar.
Och din grundlön ut är 16000?

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 240
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar