Bygga upp ekonomisk buffert

Att gå 3000 kr back varje månad, räknat på grundlönen är vansinnigt. Att vara så beroende av extraarbete för att överleva och därtill inte ha något sparande hade gett mig magsår. Tänk om jag bryter benet? Eller blir sjuk en vecka eller två? Lägre inkomst än grundlönen, högre kostander (helinackrodering för häst t ex) och dessutom noll möjlighet till övertid.

Jag hade hästen i princip helinackorderad och brukade tänka att det var som att ha barn på ett exklusivt dagis. Fast skillnaden är att ungen växer upp från förskolan på bara några år. Medan hästen kostar. Och kostar. Och kostar.

Jag har skrivit att flera oförutsedda utgifter kom på en och samma gång i kombination till hög elräkning, samt när bilen var inne på verkstad hade jag lånebil. Det är varken reparationer eller veterinärbesök som är det som ställt till det.
Fast även om många oförutsedda utgifter kommer på en gång så bör det om du kan lägga undan typ 4000 i månaden finnas utrymme för det. Kan du inte en månad du får ut 20' lägga undan den summan är det nog din budget som brister. Senare i tråden skriver du att du har fasta kostnader på 19', det går ju inte ihop om du får ut 16'. Ditt liv låter dyrt och budgeten bristfällig. Nu har jag inte häst eller bil, men jag har fasta kostnader på ca 10' i månaden (exkl mat då. jag är singel och bor själv, Bor dessutom i lägenheten som jag var sambo i tidigare så när jag flyttade hit var det räknat på att vi var två kostnadsmässigt).

Men @RedHyuuga - jag förstår att du vill ha hästen kvar (och eftersom den är skadad så har du inget val) men du måste då se att du inte kan spara till pension och ålderdom då?
Jag (precis som @fio ) skulle inte heller kunna tänka mig ett liv utan häst men då får jag ju ta att jag inte kan spara också.
Jag har buffert så jag klarar oförutsedda utgifter men nåt långsiktigt sparande finns det inte utrymme för.
Och det får jag ta, jag väljer livskvalitet nu istället men det är ett medvetet val.

Men @RedHyuuga - jag förstår att du vill ha hästen kvar (och eftersom den är skadad så har du inget val) men du måste då se att du inte kan spara till pension och ålderdom då?
Jag (precis som @fio ) skulle inte heller kunna tänka mig ett liv utan häst men då får jag ju ta att jag inte kan spara också.
Jag har buffert så jag klarar oförutsedda utgifter men nåt långsiktigt sparande finns det inte utrymme för.
Och det får jag ta, jag väljer livskvalitet nu istället men det är ett medvetet val.
Jag kan hålla med om det. Alltså jag FÖRSTÅR att det är jätteklokt att spara och vuxet och allt det där. Men ändå ... Sparande är ju uppskjuten konsumtion. Ska jag leva för mina pengar nu eller sedan? För mig är svaret inte givet.

Dock, en buffert måste man alltid ha, för hästen/bilen/tandläkaren osv.

Fast även om många oförutsedda utgifter kommer på en gång så bör det om du kan lägga undan typ 4000 i månaden finnas utrymme för det. Kan du inte en månad du får ut 20' lägga undan den summan är det nog din budget som brister. Senare i tråden skriver du att du har fasta kostnader på 19', det går ju inte ihop om du får ut 16'. Ditt liv låter dyrt och budgeten bristfällig. Nu har jag inte häst eller bil, men jag har fasta kostnader på ca 10' i månaden (exkl mat då. jag är singel och bor själv, Bor dessutom i lägenheten som jag var sambo i tidigare så när jag flyttade hit var det räknat på att vi var två kostnadsmässigt).
Det är det jag redan gör, men sen kommer de oförutsedda utgifterna och äter på det kontot, sen behöver jag göra några rätt dyra inköp, inom en snar framtid, har försökt spara ihop till det i 3 års tid, går väl sådär när det hela tiden händer något oförutsett. När jag fått dom ur vägen kan jag äntligen slappna av och leva som jag vill i princip.

Det är det jag redan gör, men sen kommer de oförutsedda utgifterna och äter på det kontot, sen behöver jag göra några rätt dyra inköp, inom en snar framtid, har försökt spara ihop till det i 3 års tid, går väl sådär när det hela tiden händer något oförutsett. När jag fått dom ur vägen kan jag äntligen slappna av och leva som jag vill i princip.
Men du måste nog sluta se det där som oförutsedda utgifter. Som flera har påpekat, de är tvärtom helt förutsägbara. Bilen KOMMER att paja ibland. Hästen KOMMER att dra på sig skador osv. Det är det du måste kunna sätta undan en buffert till.

Jag förstår inte heller hur du får ihop det. Var det 19 000 kr dina månadsutgifter var? När du får in 16 000 går du i så fall 3 000 back. När du får in 20 000 har du 1 000 kr över att leva på. Det går knappast.

Jag tror fortfarande att folk här skulle kunna hjälpa dig att granska dina utgifter om du listade dem här. Men jag tvivlar på att du har flera tusenlappar i månaden att frigöra.

Rent krasst är det så att ridsport ökar riskerna för sjukskrivning. Det är inte helt ofarligt, och även utan att vara tävlingsaktiv i fälttävlan är det rätt mycket skador som kan komma att betyda sjukskrivning från arbete. Det är bl a därför jag inte utövar ridsport längre, det är helt omöjligt för mig att öka på risken att vara sjukskriven.

Dessutom ökar risken för att något ska hända med hästen om jag är sjukskriven och inte tar hand om den. Någon som ska ta över jobbet med min häst släpper i fel hage/fodrar fel/fodrar för lite/hanterar fel och så kommer en skada som egentligen är rätt logisk, med tanke på att risken ökat med ändrat upplägg (jmf med att byta stall, nya hagkompisar och nya rutiner ökar ju skaderisken för hästen markant).

Vad jag vill ha sagt? Att många oförutsedda kostnader och händelser egentligen inte är så himla oförutsedda. Egentligen är de rätt logiska, om man gör en rimlig riskbedömning.

Sen tycker jag att du ska räkna din budget på din grundlön. Om du går runt då har du råd med ditt liv och kommer då automatiskt alla månader du får ut mer, ha ett par tusen att spara.

Det är det jag har gjort.
Nä, hästen är faktiskt den minsta utgiften. Mitt eget uppehälle kostar betydligt mer än vad hästen gör.
Slår man ut allt (även det som betalas årsvis, kvartalsvis) per månad har jag utgifter å ca 19 000kr och hästen är endast 4000kr av det. Då är pensionen och sparade medräknat i dom 19 000kr också, så egentligen är det 18 000kr räkningar.
Men du skrev ju att du har 16000 kr i grundlön. Då kan du ju inte ha gjort en budget utifrån din grundlön, eftersom du har månatliga utgifter som överstiger grundlönen med 2000-3000 kr. Om du faktiskt hade gjort en budget baserad på 16 kkr in så hade du ju kunnat spara 2000-3000 kr varje månad och haft en budget till bilens utgifter och den oväntat höga elräkningen.

Gällande sparande så bör du, som du redan fått tips om, kolla upp någon av de mindre bankerna. SBAB har haft generösare sparränta åtminstone tidigare - nu vet jag inte hur den ligger. Men i ditt läge skulle jag räkna om min budget så att den faktiskt baseras på 16 kkr och sedan stoppa undan allt som överstiger den inkomsten, skitsamma var i nuläget om det känns som mycket på en gång att ta tag i.

Det finns ingenting som är så effektivt som förnekelse och att skylla på "omständigheter", jag har sett det inifrån många gånger och hur det slutar, en kille är i dagsläget skyldig mig 15,000:-, en annan närmare 10,000:- och båda sitter hos kronofogden pga. alldeles för stor tro på sig själva och sin dysfunktionella planering. Nu vet jag att pengarna kommer eftersom jag nu är med och styr "skutorna", det är egna enmansföretag båda två med dysfunktionella ägare vad det gäller ekonomin. Det enda som gäller är att skära HÅRT i utgifterna, finns det inget utrymme för nöjen, förlustelser eller resor samt kapitalvaror så gör det inte. Punkt!

Jag har själv 11,000:- ungefär att röra mig med i månaden och jag sparar till nytt hus och det går bra, jag har råd att luncha på stan en gång i veckan, ha bil som är ett måste om man bor på landet, jag bor i snart färdigbetald kåk och skulle LÄTT kunna klämma in en häst i budgeten men avstår den kostnaden. Nöjen i vilken form det än må vara är ingen mänsklig rättighet som står inskriven nånstans, det är en guldkant på tillvaron om möjligheterna finns. Blåser man 10,000:- på tex. en Spanienresa "bara för att jag ville" så har jag inget medlidande sen när höga vederbörande växlar mellan gröt och nudlar 4 månader framåt och försöker skylla på "omständigheter".

Alltså. I de summorna som gäller för TS spelar det ju mindre roll vad räntan på sparkontot är. Visst är det roligt om det är något, men med 1 % ränta blir det 2,50 kr/månad i ränta på 3000 kr.

Det känns som det är bättre att hitta ett sätt att verkligen spara, hellre än att jaga runt enkronor i ränta...

Alltså. I de summorna som gäller för TS spelar det ju mindre roll vad räntan på sparkontot är. Visst är det roligt om det är något, men med 1 % ränta blir det 2,50 kr/månad i ränta på 3000 kr.

Det känns som det är bättre att hitta ett sätt att verkligen spara, hellre än att jaga runt enkronor i ränta...
Såklart det är. Att jag har collector sedan något år beror mer på att jag får infarkt bara vid tanken på att min vanliga bank har noll jävla procent i ränta.

Men om man nu ändå behöver spara till en buffert så är det ju trevligt att faktiskt få lite ränta på pengarna.

Håller med.
Ts har skrivit att hon har kostnader på 19 000. Vissa månader har hon enbart 16 000 in och vissa 19 000. Om jag förstått rätt?
Då är ju utgifterna problemet och jag förstår att det inte går runt. Ts har räknat för snålt och har man häst och bil måste man räkna med att vissa ytterligare kostnader kommer till. Ts verkar inte ha gjort plats för detta i budgeten.

Såklart det är. Att jag har collector sedan något år beror mer på att jag får infarkt bara vid tanken på att min vanliga bank har noll jävla procent i ränta.

Men om man nu ändå behöver spara till en buffert så är det ju trevligt att faktiskt få lite ränta på pengarna.

Absolut är det provocerande att låna ut pengar utan att få ett skit för det. Min transaktionsbank (SEB) har inga sparkonton med ränta, men av andra skäl behöver jag ha rätt mycket pengar tillgängligt där just nu. Jag kan ändå inte låta bli att morra åt dem när jag har kontakt, just för att det inte går att få så mycket som en nyckelring för att låna ut surt förvärvade slantar till dem.

Få har ju räknat på vad räntan egentligen ger, det var därför jag illustrerade med ett räkne-exempel på vad 1 % (i dagsläget en hög ränta på obundet kapital) i ränta ger på sparade pengar.

Men det är ju DET som är problemet. Att din buffert 1. Inte är stor nog för både häst och bil och att 2. Det tar dig alldeles för lång tid att spara ihop till en buffert.

Om du har en buffert som du sparat ihop på 3 år och den töms för att du får 3 "oförutsedda" utgifter är någonting riktigt galet. Man måste ju ha en buffert i proportion till sin livssituation.
Har man bil och häst måste man ha en betydligt större budget än om man till exempel inte har några djur och tar sig fram på cykel.

Din bild av din ekonomi och dina utgifter verkar vara helt skev.

Vart kommer de 3000 kronorna ifrån som du går back varje månad?

Som andra tidigare ha nämnt, LISTA dina inkomster och dina utgifter här så kan vi hjälpa dig. Innan du har gjort det är det helt omöjligt att ge några råd eller tips som du faktiskt kan använda. Speciellt inte när du går i baklås efter varje kommentar som är formulerad som konstruktiv(!!!) kritik mot dig.

Alltså, jag har väldigt få oförutsedda utgifter... jag förstår inte hur du kan få så många! En oförutsedd kan vara din olycka (men det är enligt dig 4' och borde finnas utrymme för om du räknat på din grundlön på budgeten, men inte bromsrören för det är en del av underhållet på bilen), att elräkningen blir dubbelt så dyr som beräknat, men du verkar inte ens ha koll på vad den borde ligga på. Även om sommaren kommer och den blir billigare, så kommer du troligen få högre nästa vinter igen och då måste du ju ha avsatt pengar när den är billigare för att ha råd när den är dyrare - alltså behöver du veta din årsförbrukning och fasta avgifter. senast jag hade en oförutsedd utgift var väl tvättmaskinen som pajade för dryga året sen. Å andra sidan var det inte så oväntat - det är en fråga om när - inte om. En del av bufferten är tänkt för just hushållsmaskiner som pajar, de börjar ju bli till åren... väntar bara på att spisen pajar härnäst.

Jag hoppas du får ordning på ekonomin och kan göra dina inköp och sen kan leva mer avslappnat. Förutom att tipsa om den andra tråden som jag redan gjort vet jag inte vad du vill ha för råd eftersom du säger dig ha koll på ekonomin och att den går ihop och övriga råd inte passar dig.

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 240
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar