Bygga upp ekonomisk buffert

Återigen, det är INTE reparationer eller veterinärbesök som ställer till det, utan just sådana utgifter man INTE kan förutse, även känt som oförutsedda. Reparationer och veterinärbesök får jag på faktura och kan ALLTID betala när jag får lönen.
Ok, då har jag missat något. Vad var det för oförutsedda utgifter du hade haft då?

Vi försöker reda ut vad som gör att dessa kostnader är oförutsedda för dig, när de egentligen kanske inte alls är oförutsedda. Att du får dem på kredit (faktura) är ju bara en fråga om betalningsvillkor. Pengarna ska ut ändå, och du skjuter upp betalningen för att du inte har likviditet så det räcker. Det är samma som att handla soffa på kredit.
Inte i min värld. För mig är det enklare att köra alla räkningar samma dag.

Läs gärna igenom tråden igen, så ska du se att jag nämnt det där tidigare och även upprepat mig rätt nyligen, börjar bli trött att behöva upprepa mig om och om igen när jag redan skrivit om det.

Vi försöker förklara för dig att det finns en oerhörd risk i att budgetera med tillägg som inte är fasta. Det räcker med liten variation så sitter du i den sits du är nu. D v s inga sparmedel, inga marginaler, ingen ekonomisk buffert.

Jag tror deet blir missförstånd för att du skriver saker som kansek är bara till hälften relevanta?

Du skrev att du har utgifter varje månad på 19 000. Det noterade vi. Vi utgick från att det var varje månad.

Du skrev att du har en elräkning på 2 500 kr. Vi utgick från att det var varje månad.

Du skrev att du får ut 16 000 efter skatt. Vi utgick från att det var varje månad.

Sedan skrev du att du tjänar 25 000 kr. Då är 16 000 kr inte rimligt på någon punkt.

Vi försöker alla få ihop den information du lämnar. Vi vill HJÄLPA.
En av de effektivaste metoderna att få bättre sparande är att minska utgifterna. Det är de facto ett sorts sparande.

Så vi försöker. Bli inte irriterad på våra försök att hjälpa. Snälla!
Du verkar ha missuppfattat, jag är låååååååååååååååångt ifrån irriterad, det är din tolkning men jag är det inte.
Jag har skrivit vad min snittlön ligger på, men den var väl orelevant för ingen verkar komma ihåg det... jag är förvisso inte säker på att min grundlönsuträkning stämmer längre..

TS, för att få en lite större buffert snabbt hade jag i ditt fall sålt hästtransporten.

Sen låter det orimligt att det är så höga elkostnader.

Jag tänker också att det borde gå att hitta ett billigare boende. Som jämförelse hyr min kompis en etta med kokvrå för 2800, med el 3000. Detta är strax utanför centrum i en medelstor stad.

Inte i min värld. För mig är det enklare att köra alla räkningar samma dag.

Du blandar ihop äpplen med cykelhjul. Du pratar betalningsvillkor. Jag pratar likviditet.

Tråden uppstod då du frågade efter tips på att få ett effektivt sparande. Början är att faktiskt ha ett sparande. Det är inte lätt att öka sparandet annat än genom att spara mer (eftersom räntorna på sparkapital är låga). Enda sättet att maxa sparandet är att minska utgifterna och spara mer alt. ha så mycket sparande att undvara att du kan sätta av och binda upp det till högre ränta (inte möjligt just nu).

Vi försöker hjälpa dig.

Vissa har bara lite mer otur än andra, jag tillhör dom som har mer otur, precis som min stallkompis som är i samma sits. Vi kämpar båda två på.
Hur ska jag som nyinflyttad veta hur elförbrukningen blir när hon som bodde här innan vs jag har helt olika livsstilar?
Jag behöver inte tänka på vitvarorna, det sköter hyresvärden/vaktmästaren.

Jag har sagt att det enda jag vill ha hjälp/råd med var mer effektiv sparning, vet att @mandalaki kom med ett intressant sådant som jag ska kolla närmare på. :up:
Elförbrukningen brukar man kunna få antagande siffror på från elbolaget och sen får man kolla på faktisk förbrukning när fakturan kommer, första månaden redan och anpassa sig efter det. Det verkar helt orimligt dock att en ökning på ca 200kwh skulle innebära nästa 1000kr högre räkning så det är värt att kolla upp hur det faktiskt står till och om du kan få ett billigare avtal.

Jag tror det inte är någon vinst att tänka att folk har mer tur eller otur än andra. Livet är ganska orättvist och de flesta människor har perioder i livet där man råkar ut för mycket "otur". Men man kan hantera de tillfällena på olika sätt och behöva ta en del tuffa beslut för att på sikt få det bättre.

TS, för att få en lite större buffert snabbt hade jag i ditt fall sålt hästtransporten.

Sen låter det orimligt att det är så höga elkostnader.

Jag tänker också att det borde gå att hitta ett billigare boende. Som jämförelse hyr min kompis en etta med kokvrå för 2800, med el 3000. Detta är strax utanför centrum i en medelstor stad.
Jag ska sälja hästtransporten, men jag kan inte göra det förrän jag varit på återbesöket. Jag har ingen jag kan låna transport av i dagsläget.

Jag har nämnt det tidigare i tråden, ska jag behöva skriva det igen? Det känns inte som det är så relevant för ingen verkar ha läst det och anse det vara relevant.

Och vi har berättat att det ju faktiskt inte är oförutsedda kostnader. I min värld är det lika oförutsett som att jag vill ha mjölk i kaffet varje dag. Du måste räkna med att bil medför x antal tusenlappar i kostnader du inte riktigt vet när de kommer (service vet man när det kommer t ex). Likadant med hästen. Det medför en massa tusenlappar du inte vet när de ska ut (spark i hagen t ex), medan hovslagarräkningen är lätt att budgetera för.

Elförbrukningen brukar man kunna få antagande siffror på från elbolaget och sen får man kolla på faktisk förbrukning när fakturan kommer, första månaden redan och anpassa sig efter det. Det verkar helt orimligt dock att en ökning på ca 200kwh skulle innebära nästa 1000kr högre räkning så det är värt att kolla upp hur det faktiskt står till och om du kan få ett billigare avtal.

Jag tror det inte är någon vinst att tänka att folk har mer tur eller otur än andra. Livet är ganska orättvist och de flesta människor har perioder i livet där man råkar ut för mycket "otur". Men man kan hantera de tillfällena på olika sätt och behöva ta en del tuffa beslut för att på sikt få det bättre.
Jag kollade senaste fakturan väldigt noggrant står ingenstans om årsförbrukning, så hur ska jag kunna veta om det inte står?

Jag tycker inte att det är vådligt att räkna in sin OB i sin inkomst, förhoppningsvis går ju @RedHyuuga på ett schema så hon kan budgetera med OB. Övertid och extrajobb är däremot en annan sak.

Problemen i den här tråden är främst två:
1. Förutsättningarna ändras hela tiden. I ett inlägg är inkomsten efter skatt 16000, i ett annat är snittlönen efter skatt 20000. I ett inlägg är elkostnad/månad 2500, i ett annat framgår det att det bara var en månad det gällde. I ytterligare ett inlägg tas av sparpengar för att hålla fogden borta, i nästa så har det aldrig ens förekommit en påminnelse.
Det gör det omöjligt att komma med vettiga svar.

2. TS verkar rätt ointresserad av de svar hon får som inte handlar om att pengar ska växa av sig själva.

Jag har nämnt det tidigare i tråden, ska jag behöva skriva det igen? Det känns inte som det är så relevant för ingen verkar ha läst det och anse det vara relevant.
Jag blir förvirrad.

Du skrev i trådstarten
"Något jag själv märkt, sen jag blev singel, att det är mycket tuffare att rodda runt allt, speciellt när det kommer oförutsedda utgifter, t ex bilen pajjar, hästen blir sjuk osv."

Vad har jag förstått fel :confused:

Jag såg sedan att elräkningen var en sådan. Du hade räknat med 1000 kr, det blev 2500. Men om du inte kan få loss 1500 när det behövs så lever du verkligen på marginalen. Det låter inte som en fråga om "effektivt" sparande, utan om att överhuvudtaget ha ett sparande (till en buffert).

I min förstaårsbudget lägger jag alltid upp högsta räkningen som kostnad varje månad, t ex vad gäller el. Då har jag en bra marginal i elbudgeten. Sådant jag själv kan påverka (matkostnaden) vet jag ungefär vad jag ska räkna med. Likadant med skoning, särskilt om jag haft hästen ett tag (vet hur mycket som slits och tappas). Veterinär vet jag också på ett ungefär efter första året som hästägare.

Just boendekostnaden tar jag i första året jag bor någonstans, just för att jag inte vet riktigt vad jag ska räkna med.

Jag kollade senaste fakturan väldigt noggrant står ingenstans om årsförbrukning, så hur ska jag kunna veta om det inte står?
Kontakta bolaget och fråga vad de räknar på? Och jämför priset med vad andra bolag ger. Kolla upp dina avtal helt enkelt. Inte konstigare än så. Jag blev uppringd av ett elbolag som länge har haft att de är billigast på marknaden för att de inte har någon rörlig avgift. Men sen när jag räknade på det så visade det sig att det rörligare var billigare för mig med min förbrukning tex. Nu har jag elräkning på typ 350kr Max så i mitt fall handlade det om 10-15kr/månad i skillnad. I ditt fall kan det handla om mycket mer.

D Min grundlön är ca 16 000kr efter skatt, jobbar jag mycket övertid snittar jag på 20 000kr.

Jag har sett OB men nu orkar jag inte leta fram det igen. :)

Det var det här som låg i bakhuvudet på mig.

Jag tycker heller inte det är sunt att behöva jobba MYCKET övertid för att komma runt med sitt ekonomiska liv, det borgar för en annan typ av problem men det är en annan diskussion.

Kontakta bolaget och fråga vad de räknar på? Och jämför priset med vad andra bolag ger. Kolla upp dina avtal helt enkelt. Inte konstigare än så. Jag blev uppringd av ett elbolag som länge har haft att de är billigast på marknaden för att de inte har någon rörlig avgift. Men sen när jag räknade på det så visade det sig att det rörligare var billigare för mig med min förbrukning tex. Nu har jag elräkning på typ 350kr Max så i mitt fall handlade det om 10-15kr/månad i skillnad. I ditt fall kan det handla om mycket mer.
Jag kollade på elskling igår, men vet inte om de uträkningarna stämde, vet inte om de räknade på uppvärmning av el. Kunde inte fylla i årsförbrukningen så fick fylla i istället hur många kvm, men det kändes inte rätt.

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 240
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?