En del att snabbt spara in på är att dra ner ev. livförsäkring på hästen. Det är en ekonomisk avvägning, men det är kanske trots allt bättre att ha en vettig ekonomisk sits nu hellre än att kunna köpa en ny häst om det händer den här något.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kollade på elskling igår, men vet inte om de uträkningarna stämde, vet inte om de räknade på uppvärmning av el. Kunde inte fylla i årsförbrukningen så fick fylla i istället hur många kvm, men det kändes inte rätt.
Finns att hyra, mackarna hyr ut släp av allehanda slag, mycket billigare än att äga själv och nu är det rätt tid på året att sälja släp för nu suger det i "köptarmen" hos folk.Jag ska sälja hästtransporten, men jag kan inte göra det förrän jag varit på återbesöket. Jag har ingen jag kan låna transport av i dagsläget.
Ja du skrev att om du jobbar mkt övertid får du ut 20'. Då uppfattade inte jag det som det var självklart att du fick det varje månad.Läs gärna igenom tråden igen, så ska du se att jag nämnt det där tidigare och även upprepat mig rätt nyligen, börjar bli trött att behöva upprepa mig om och om igen när jag redan skrivit om det.
Möjligt, men jag har fått runt skeppet hittills och löst det, vill bara effektivisera bufferten lite.Ja du skrev att om du jobbar mkt övertid får du ut 20'. Då uppfattade inte jag det som det var självklart att du fick det varje månad.
Dessutom tycker jag du räknat för snålt. Att saker händer med bil eller häst är inte oförutsedda utgifter utan något man får räkna med och ta med i budgeten
Prova ringa annars och fråga efter den, eller logga in på mina sidor. Det bör väl gå att göra på de flesta bolag idag.Jag kollade senaste fakturan väldigt noggrant står ingenstans om årsförbrukning, så hur ska jag kunna veta om det inte står?
Vad menar du med effektivisera?Möjligt, men jag har fått runt skeppet hittills och löst det, vill bara effektivisera bufferten lite.
Det finns ingen magisk trollformel för det, lösningen är enkel, skär i utgiftskontot!Möjligt, men jag har fått runt skeppet hittills och löst det, vill bara effektivisera bufferten lite.
Vad exakt betyder effektivisera bufferten för dig?Möjligt, men jag har fått runt skeppet hittills och löst det, vill bara effektivisera bufferten lite.
Hästen står på helinackorderad och allt ingår, har bett stallkompisarna med hjälp med inplock och daglig tillsyn.Går det att kapa någon kostnad för hästen? Annat foder, strö? Försäkringen- minska livförsäkringen om det finns någon? Fungerar hästen halvskodd/oskodd? Kan en stallkamrat fixa stallet en eller par dagar i veckan så du slipper ut (bensinpengar) och du tar dennes häst nån gång i veckan?
Kolla försäkringar/abonnemang och ffa elen som låter galen? (Byta bolag kanske, kolla om förbrukningen verkligen kan stämma osv)
Pausa eller minska pensionssparet en kortare period?
Minska matsvinnet, drick vatten till maten, äta vegetarisk nån gång i veckan.
Kräng prylar och in med minsta krona på sparkonto.
Så hade jag nog spånat på
Typ lite bättre ränta än vad jag har idag eller kanske någon bättre sparsätt, vet att @mandalaki kom med ett intressant råd, som jag ska kolla upp.Vad exakt betyder effektivisera bufferten för dig?
Vi försöker berätta om tanken att det känns riskabelt att räkna med annat än grundlönen i en budget. Även med övertidstillägg etc så är det inte mycket över, 1000 kr.
Ok men det räcker ändå inte enligt mig. Då hon skrivit att hon har räkningar på 19' så finns det inget utrymme för oförutsedda saker.
Det hjälper ju inte. Då skulle hon antingen gå jämnt upp eller har 1000 kr att leva på. Hon ska ju äta också.
Det verkar i nuläget svårt att säga, tror jag. Förutsättningarna ändras hela tiden.Jo jag är helt med på det, men det lät som att TS går back 3000 kr varje månad med den uträkningen och det stämmer ju inte. Jag själv skulle bli helt hysterisk av att inte ha någon buffert eller 0 kr kvar efter räkningar och liknande varje månad.
Typ lite bättre ränta än vad jag har idag eller kanske någon bättre sparsätt, vet att @mandalaki kom med ett intressant råd, som jag ska kolla upp.
Det där måste jag ta reda på mer om!Såklart det är. Att jag har collector sedan något år beror mer på att jag får infarkt bara vid tanken på att min vanliga bank har noll jävla procent i ränta.
Men om man nu ändå behöver spara till en buffert så är det ju trevligt att faktiskt få lite ränta på pengarna.
Jag upplever collector som bra. När jag startade kontot för något år sedan var räntan 1 proc. Som sämst har den varit 0.75 under året, nu är den alltså 0.8.Det där måste jag ta reda på mer om!
Efter att elen avreglerades för ett antal år sedan är det två fakturor som man kan välja att ha från samma bolag eller två olika bolag.Jag tror inte jag kan byta el-leverantör då vi har ett bolag att använda oss av. Var redan igång när jag flyttade in, det enda jag behövde göra var att teckna ett riktigt avtal istället för att gå på deras grund.