Bygga upp ekonomisk buffert

Efter att elen avreglerades för ett antal år sedan är det två fakturor som man kan välja att ha från samma bolag eller två olika bolag.

Det ena är nätavgift. Det är bolaget som äger ledningarna och de vill ha betalt för att hålla dem i skick. Det bolaget kan du inte ändra. De äger ledningarna som går till huset du bor i.

Det andra är förbrukning och det kan du välja hur du vill. Ofta är det kampanjer så om du tecknar avtal under en bestämd tid får du det lite billigare eller slipper en grundavgift under en viss period. :)
Får kolla närmare på det.

Inte riktat till ts, utan allmän tanke om buffert och att ha delar av den lättåtkomlig och inte ha alla sparpengar låsta i fonder etc.
Häromdagen när jag satt i väntrummet hörde jag när de talade i telefon. Personen i andra änden hade ett djur som verkat råka ut för någon olycka. om personen hade djuret försäkrat vet jag inte, men jag hörde att det iaf fanns max 4000kr att lägga på veterinärbesöket. Även om man har försäkring behövs ju oftast hela kostnaden betalas direkt och reglering sker i efterhand.

Inte riktat till ts, utan allmän tanke om buffert och att ha delar av den lättåtkomlig och inte ha alla sparpengar låsta i fonder etc.
Häromdagen när jag satt i väntrummet hörde jag när de talade i telefon. Personen i andra änden hade ett djur som verkat råka ut för någon olycka. om personen hade djuret försäkrat vet jag inte, men jag hörde att det iaf fanns max 4000kr att lägga på veterinärbesöket. Även om man har försäkring behövs ju oftast hela kostnaden betalas direkt och reglering sker i efterhand.
Jag vet att på den kliniken jag varit med min häst finns det direktreglering. Vet inte hur vanligt det är, men jag gillar det skarpt. :)

Jaha, och? På den kliniken jag varit på får man faktura, det brukar ta några dagar innan man får hem fakturan, så det är ju gott om tid att direktreglera på. Ser inte problemet.

Många klinker fakturerar inte. De kräver antingen att försäkringsbolaget på förhand garanterar att de täcker, eller att betalningsansvarig ställer borgen.

Bl a de större klinikerna här gör så. Ingen behandling utan OK från bolaget alt. garant för täckning (förskottsbetalning).

Ja, se där. Då har jag väl tur som har en bra klinik i min närhet. :heart

Vi hade en skada en sen eftermiddag/kväll, hästen kommit in från hagen med en blödning. När vi spolade av benet började det pumpblöda och vi fick inte stopp på det. Ringde den klink som hade jouröppet, de meddelade direkt att eftersom det var utom kontorstid behövde vi ställa garanti på betalning (minst 20 000 kr) för att de skulle ta emot.

Trist om man inte har pengarna och hästen förblöder...

Vi hade en skada en sen eftermiddag/kväll, hästen kommit in från hagen med en blödning. När vi spolade av benet började det pumpblöda och vi fick inte stopp på det. Ringde den klink som hade jouröppet, de meddelade direkt att eftersom det var utom kontorstid behövde vi ställa garanti på betalning (minst 20 000 kr) för att de skulle ta emot.

Det är ju just det, djur planerar inte alltid in att skada sig under kontorstid...

Ts, jättesmidigt om kliniken både direktreglerar och skickar faktura. Men det kanske man inte kallt ska räkna med i alla situationer.

Det är ju just det, djur planerar inte alltid in att skada sig under kontorstid...

Ts, jättesmidigt om kliniken både direktreglerar och skickar faktura. Men det kanske man inte kallt ska räkna med i alla situationer.

Tvärtom, om de planerar så är det när det funkar som sämst. Om det mot förmodan skulle finnas något kvar på kontot så kan man ge sig tusan på att de käkat upp sitt täcke, tappat en sko eller fått tandproblem. De är så, de där djuren ;)

Men @RedHyuuga - jag förstår att du vill ha hästen kvar (och eftersom den är skadad så har du inget val) men du måste då se att du inte kan spara till pension och ålderdom då?
Jag (precis som @fio ) skulle inte heller kunna tänka mig ett liv utan häst men då får jag ju ta att jag inte kan spara också.
Jag har buffert så jag klarar oförutsedda utgifter men nåt långsiktigt sparande finns det inte utrymme för.
Och det får jag ta, jag väljer livskvalitet nu istället men det är ett medvetet val.

Jag har faktiskt redan pensionssparat i 20 år och nu med dom nya reglerna så skaffade jag ett investeringssparkonto och sparar 500 spänn i månaden där. Tyvärr fick jag sälja en del av de fonderna för jag behövde pengarna för ett par månader sedan men det är ju så det är!

Alltså jag har världens sämsta ekonomi verkligen pga alla hästar och tävlingar genom åren men jag har haft jävligt kul iallafall. Det mest idiotiska jag har gjort var och sälja min lägenhet i Göteborg 1998 med en avgift på 800 spänn för 180 tusen men då hade ju bostadsbubblan spruckit och det sas att det aaaaldrig skulle kunna repareras igen .. ja men tjena :angel:
Hade jag behållt hade min pension varit klar nu! Nåja sånt kan man inte veta...

Eller nä det mest idiotiska var att jag konsumerade upp de där 180 tusen istället för att betala av lån och annat :crazy:

Oj har jag aldrig hört talas om faktiskt

Vafan kom med en hel harang med ett tidigare svar jag trodde jag redan hade postat? Varför blir det så?

Har hört från flera bekanta (tävlingsaktiva hästar utan A1) där de fått garantera betalningen innan det blir aktuellt med behandling.

Jaja utan A1 vet vård, det är ju en annan sak. Men det kan jag ju förstå...hästfolk har ju dumpat oförsäkrade hästar på kliniker, oftast de som har stora skulder hos fogen osv. Det har jag ju hört om.

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 240
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar