Sluta sluddra om vni!!
Jag får crawings och har inget hemma.
Jag har, men jag har tydligen ingen skruvgrej för att få upp flaskan (nejdå, jag är inte alls nybörjare på vni, inte alls ).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sluta sluddra om vni!!
Jag får crawings och har inget hemma.
Om det är tillräckligt lågt belopp kan man enligt min banktant få ta ut de i förtid och stänga försäkringen, skatta på pengarna och sen göra vad man vill med dem. En större summa vet jag inte.Nu när så många ekonomiskt kunniga läser denna tråd. Vad gör man med det pensionsparandet som ligger på det där låsta kontot som man inte längre betalar till då avdragsrätten Försvann? Vänta tills man får ta ut dom? Kan man inte placera om dom? Nu har dom ökat markant de senaste månaderna nästan en ökning på 10.000 så några fonder måste ju gå extremt bra? Sådan ökning har jag aldrig sett under dessa 20 år. Men det är ju ändå inte speciellt mkt om man ser det över tid.
Om det är tillräckligt lågt belopp kan man enligt min banktant få ta ut de i förtid och stänga försäkringen, skatta på pengarna och sen göra vad man vill med dem. En större summa vet jag inte.
Nä det var något om ett prisbasbelopp eller i den stilen. Då vet jag tyvärr inte. Men kolla med bolaget?Det är 130.000.. Inget jättebelopp kanske men det räknas nog inte till mindre belopp. Eller jag vet inte?
Men då slår du inte min värsta vurpa iallafall, fall från drygt 2 meters höjd rätt ner i en bassäng full med mixad grismat, och DÄR gick handleden åt fanders. Det har jag "glädje" av fortfarande.Haha Nej det är faktiskt sanningen.
Nänä, det här är ju buke, har du glömt reglerna? Allt som kan missförstås måste missförstås och kan det inte missförstås så missförstår man att det inte kan missförstås, och däri nånstans finns regeln om OT.Slut på OT!
Nej, det är för mycket, tyvärr.Det är 130.000.. Inget jättebelopp kanske men det räknas nog inte till mindre belopp. Eller jag vet inte?
Hur gjorde ni som haft det tufft att gå runt ekonomisk (dvs man lever på gränsen) att bygga upp en buffert?
Vad var det som gjorde att det var tufft att rodda ekonomin runt? Förändrade ni något?
Något jag själv märkt, sen jag blev singel, att det är mycket tuffare att rodda runt allt, speciellt när det kommer oförutsedda utgifter, t ex bilen pajjar, hästen blir sjuk osv. Jag känner själv att det är väldigt svårt att bygga upp en bra buffert när det hela tiden strular..
Själv tänkte jag försöka sälja lite saker jag inte längre har användning av och det jag får tillbaka på skatten ska få bli buffert, men funderar mest på vad man kan göra utöver det.
Till sommaren går jag även upp ca 500kr i lön och hade tänkt försöka öka mitt sparande och pensionen i samband med det. Sparar redan som det är idag, men vill utöka det ytterligare för att slippa hamna i den tuffa sitsen. Jobbar ständigt med att förbättra så gott det går, men det känns som jag fastnat i en ond cirkel just nu. Kommer den vända?
Kassabok är bland det bästa man kan göra (förutöver att öka inkomsterna). Desto mer detaljerad bok man för, desto bättre koll får man. Och desto lättare att se vad man kan ändra på.... Den lokala närbutiken är ett riktigt slukhål av pengar...Gör en budget, skriv upp vart varenda krona försvinner.
Sen bestämmer du hur du istället vill fördela pengarna.
Det är bara att konstatera: det är dyrare att leva ensam.
Man måste ju själv stå för hyra, försäkringar, abonnemang och så vidare.
Dessutom är ofta mat billigare i storpack, vilket man förstås kan köpa som ensamstående också om man har en ordentlig frys, men annars blir det dyrare även där.
Minska utgifterna brukar vara ett OK sätt att öka bufferten...
och att se till att handla sådant man behöver, på rea även om man inte behöver det just nu.
Jag brukar exempelvis köpa deodorant, flera samtidigt, när de har extrapris på det märke jag använder. Detsamma med schampo: även om jag egentligen inte behöver köpa den dagen de har rabatt så gör jag det.
Jag håller med om att man kan spara pengar genom att bo med någon. Dock kan jag tänka mig att det finns saker i ett parförhållande (eller om två vänner bor ihop) som gör att vissa saker blir dyrare också. Min sambo löser tex alla problem med att köpa en ny pryl. En spik som måste dras ur väggen; det duger inte med en hammare utan han köper en spikutdragare a 1195kr, en planka som ska sågas av, det duger inte att bara såga av plankan utan det finns attiraljer och maskiner till förbannelse och de kostar troligtvis 3200 kr. Klipper jag av minsta kvist i trädgården kommer sambon med en kompostkvarn för 1995 kr, osv. Jag är med och betalar hälften. Vi åker på långa resor för att hälsa på hans föräldrar, jag betalar hälften, han vill ha snabbare bredband än jag vill ha. (Jag märker ingen skillnad) Han vill ha fler TV-kanaler än jag vill ha, jag betalar hälften.
Just sådana saker som snabbare bredband, fler tv-kanaler och dyra verktygs-maskinköp som inte är nödvändiga eller ska användas frekvent är totalt onödiga avgifter. Här är dom på G med fiber och sura över att inte få med mig på det tåget. Jag har mobilt bredband och massor med surf i fånen samt tvillingkort till ett bra mycket billigare pris än fiber + billigaste leverantören och släpper inte det mobila oavsett hur dom än tjatar, att dra in fiber för 15,000:- i en fallfärdig kåk och förkasta en mycket billigare lösning som fungerar mycket bra och inte har några begränsningar kallar jag felprioritering big time.Jag håller med om att man kan spara pengar genom att bo med någon. Dock kan jag tänka mig att det finns saker i ett parförhållande (eller om två vänner bor ihop) som gör att vissa saker blir dyrare också. Min sambo löser tex alla problem med att köpa en ny pryl. En spik som måste dras ur väggen; det duger inte med en hammare utan han köper en spikutdragare a 1195kr, en planka som ska sågas av, det duger inte att bara såga av plankan utan det finns attiraljer och maskiner till förbannelse och de kostar troligtvis 3200 kr. Klipper jag av minsta kvist i trädgården kommer sambon med en kompostkvarn för 1995 kr, osv. Jag är med och betalar hälften. Vi åker på långa resor för att hälsa på hans föräldrar, jag betalar hälften, han vill ha snabbare bredband än jag vill ha. (Jag märker ingen skillnad) Han vill ha fler TV-kanaler än jag vill ha, jag betalar hälften.
Jag håller med om att man kan spara pengar genom att bo med någon. Dock kan jag tänka mig att det finns saker i ett parförhållande (eller om två vänner bor ihop) som gör att vissa saker blir dyrare också. Min sambo löser tex alla problem med att köpa en ny pryl. En spik som måste dras ur väggen; det duger inte med en hammare utan han köper en spikutdragare a 1195kr, en planka som ska sågas av, det duger inte att bara såga av plankan utan det finns attiraljer och maskiner till förbannelse och de kostar troligtvis 3200 kr. Klipper jag av minsta kvist i trädgården kommer sambon med en kompostkvarn för 1995 kr, osv. Jag är med och betalar hälften. Vi åker på långa resor för att hälsa på hans föräldrar, jag betalar hälften, han vill ha snabbare bredband än jag vill ha. (Jag märker ingen skillnad) Han vill ha fler TV-kanaler än jag vill ha, jag betalar hälften.
Fast de ökade kostnaderna du beskriver beror ju på vad man väljer att köpa för tjänst. Om man kommer överens om att köpa fler TV-kanaler eller inte.
Men varför i hela friden betalar du för saker du varken vill ha eller behöver? Totalt orimligt.
Vill min sambo spendera pengar på massa extrasaker så får han göra det, men då står han för det själv.
Hur kom du fram till den siffran?Annars, för långsiktigt sparande, tycker jag aldrig att man ska glömma vilken kraft tiden och avkastningen har. En sparad tusenlapp i månaden i år, som man köper indexfonder för och sedan glömmer bort i tjugofem år, blir 82.000 kr.
Hahaha! Åh. Du anar inte hur jag ansträngde mig igår för att skriva fint.