Bygga upp ekonomisk buffert

Absolut är det provocerande att låna ut pengar utan att få ett skit för det. Min transaktionsbank (SEB) har inga sparkonton med ränta, men av andra skäl behöver jag ha rätt mycket pengar tillgängligt där just nu. Jag kan ändå inte låta bli att morra åt dem när jag har kontakt, just för att det inte går att få så mycket som en nyckelring för att låna ut surt förvärvade slantar till dem.

Få har ju räknat på vad räntan egentligen ger, det var därför jag illustrerade med ett räkne-exempel på vad 1 % (i dagsläget en hög ränta på obundet kapital) i ränta ger på sparade pengar.
Jag har också SEB och hatar det. Men alla storbankerna är väl same shit.

@Jozze SBAB har faktiskt bara 0,55 proc ränta just nu. Hoist har 0,75 och Collector 0,80. (Konton med fria uttag)
Såpass!
Alltså. I de summorna som gäller för TS spelar det ju mindre roll vad räntan på sparkontot är. Visst är det roligt om det är något, men med 1 % ränta blir det 2,50 kr/månad i ränta på 3000 kr.

Det känns som det är bättre att hitta ett sätt att verkligen spara, hellre än att jaga runt enkronor i ränta...
Precis det jag menade.

Jag har fattat det som att hon har 16000 kr i grundlön, men sen så jobbar hon väl ofta ob och får därför ett OB varje månad på 3-4000 kr?

Vi försöker berätta om tanken att det känns riskabelt att räkna med annat än grundlönen i en budget. Även med övertidstillägg etc så är det inte mycket över, 1000 kr. Och som sagt: utan tillägg är det c a 3000 kr back varje månad (utgifter/ minimalt sparande 19 000 kr, grundlön 16 000 kr).

Dessutom är hela buffertsparandet borta efter oförutsedda utgifter, vilket gör det ännu mer riskabelt.

Den första av våra vänner som köpte hus räknade krasst med att kunna dra runt huset på en inkomst, om det skulle bli sjukdom, skilsmässa eller arbetslöshet. Det blev två av dessa tre, och huset är fortfarande i deras ägo. Säkert en del nudlar, men de ville ha tryggheten i att kunna bo kvar.

Jag har fattat det som att hon har 16000 kr i grundlön, men sen så jobbar hon väl ofta ob och får därför ett OB varje månad på 3-4000 kr?
Ok :) men det räcker ändå inte enligt mig. Då hon skrivit att hon har räkningar på 19' så finns det inget utrymme för oförutsedda saker. Har man häst och bil måste man ha utrymme för oförutsedda utgifter. Det måste finnas med i budgeten. Man kan inte räkna för snålt

Alltså, jag har väldigt få oförutsedda utgifter... jag förstår inte hur du kan få så många! En oförutsedd kan vara din olycka (men det är enligt dig 4' och borde finnas utrymme för om du räknat på din grundlön på budgeten, men inte bromsrören för det är en del av underhållet på bilen), att elräkningen blir dubbelt så dyr som beräknat, men du verkar inte ens ha koll på vad den borde ligga på. Även om sommaren kommer och den blir billigare, så kommer du troligen få högre nästa vinter igen och då måste du ju ha avsatt pengar när den är billigare för att ha råd när den är dyrare - alltså behöver du veta din årsförbrukning och fasta avgifter. senast jag hade en oförutsedd utgift var väl tvättmaskinen som pajade för dryga året sen. Å andra sidan var det inte så oväntat - det är en fråga om när - inte om. En del av bufferten är tänkt för just hushållsmaskiner som pajar, de börjar ju bli till åren... väntar bara på att spisen pajar härnäst.

Jag hoppas du får ordning på ekonomin och kan göra dina inköp och sen kan leva mer avslappnat. Förutom att tipsa om den andra tråden som jag redan gjort vet jag inte vad du vill ha för råd eftersom du säger dig ha koll på ekonomin och att den går ihop och övriga råd inte passar dig.
Vissa har bara lite mer otur än andra, jag tillhör dom som har mer otur, precis som min stallkompis som är i samma sits. Vi kämpar båda två på.
Hur ska jag som nyinflyttad veta hur elförbrukningen blir när hon som bodde här innan vs jag har helt olika livsstilar?
Jag behöver inte tänka på vitvarorna, det sköter hyresvärden/vaktmästaren.

Jag har sagt att det enda jag vill ha hjälp/råd med var mer effektiv sparning, vet att @mandalaki kom med ett intressant sådant som jag ska kolla närmare på. :up:

VA?! Vart får du det ifrån? Jag går inte back, inte ens någon gång under de här tre åren jag varit singel, så för mig är det där rätt komiskt för jag får inte ihop det. :p

Du har ut 16 000 kr i grundlön, som du gör budget utifrån. Du har enligt din egen uppgift 19 000 kr i utgifter/sparande varje månad. Det innebär att du gör en budget på grundlönen som inte håller. Det går back.

Du måste därför dra in ytterligare pengar (OB, ÖT etc). Har vi fattat något fel?

Men du måste nog sluta se det där som oförutsedda utgifter. Som flera har påpekat, de är tvärtom helt förutsägbara. Bilen KOMMER att paja ibland. Hästen KOMMER att dra på sig skador osv. Det är det du måste kunna sätta undan en buffert till.

Jag förstår inte heller hur du får ihop det. Var det 19 000 kr dina månadsutgifter var? När du får in 16 000 går du i så fall 3 000 back. När du får in 20 000 har du 1 000 kr över att leva på. Det går knappast.

Jag tror fortfarande att folk här skulle kunna hjälpa dig att granska dina utgifter om du listade dem här. Men jag tvivlar på att du har flera tusenlappar i månaden att frigöra.
Återigen, det är INTE reparationer eller veterinärbesök som ställer till det, utan just sådana utgifter man INTE kan förutse, även känt som oförutsedda. Reparationer och veterinärbesök får jag på faktura och kan ALLTID betala när jag får lönen.

Du har ut 16 000 kr i grundlön, som du gör budget utifrån. Du har enligt din egen uppgift 19 000 kr i utgifter/sparande varje månad. Det innebär att du gör en budget på grundlönen som inte håller. Det går back.

Du måste därför dra in ytterligare pengar (OB, ÖT etc). Har vi fattat något fel?
Alltså grundlönen är sådan, men sen har jag min snittlön på 20 000kr, snittar på det varje månad ibland över ibland under. Jag har skrivit om det tidigare.

Återigen, det är INTE reparationer eller veterinärbesök som ställer till det, utan just sådana utgifter man INTE kan förutse, även känt som oförutsedda. Reparationer och veterinärbesök får jag på faktura och kan ALLTID betala när jag får lönen.

Vi försöker reda ut vad som gör att dessa kostnader är oförutsedda för dig, när de egentligen kanske inte alls är oförutsedda. Att du får dem på kredit (faktura) är ju bara en fråga om betalningsvillkor. Pengarna ska ut ändå, och du skjuter upp betalningen för att du inte har likviditet så det räcker. Det är samma som att handla soffa på kredit.

VA?! Vart får du det ifrån? Jag går inte back, inte ens någon gång under de här tre åren jag varit singel, så för mig är det där rätt komiskt för jag får inte ihop det. :p
Jag tror det blir missförstånd för att du skriver saker som kanske är bara till hälften relevanta?

Du skrev att du har utgifter varje månad på 19 000. Det noterade vi. Vi utgick från att det var varje månad.

Du skrev att du har en elräkning på 2 500 kr. Vi utgick från att det var varje månad.

Du skrev att du får ut 16 000 efter skatt. Vi utgick från att det var varje månad.

Sedan skrev du att du tjänar 25 000 kr. Då är 16 000 kr inte rimligt på någon punkt.

Vi försöker alla få ihop den information du lämnar. Vi vill HJÄLPA.
En av de effektivaste metoderna att få bättre sparande är att minska utgifterna. Det är de facto ett sorts sparande.

Så vi försöker. Bli inte irriterad på våra försök att hjälpa. Snälla!

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 240
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?