Bygga upp ekonomisk buffert

Nej, precis och det är ju värt massor!
Jag förstår att du inte vill sälja hästen och bilen. Gud, vilka sjuka råd!! Hur vill folk att man ska leva? Bara gå till jobbet och överleva livet?

Man måste ju leva livet - inte bara överleva livet! Och man kan inte ta med sig några pengar in efter döden, så jag hoppas att alla som sparar så himla mycket och aldrig unnar sig någonting har någonting som gör deras liv roligt att leva! Lycka sitter ju inte på sparkontot! Lycka sitter i umgänge, i goda minnen, i god mat och att få känna tillfredsställdhet!
Precis, jag har hittat en fantastisk stallkompis som jag tycker mycket om, vi är väldigt lika och båda har lika mycket otur med oförutsedda utgifter, så vi brukar stötta varandra och ha väldigt roligt ihop. :heart

Inte rimligt! Vad ligger hyran på? Rekommenderar en flytt.
Hyran är billigare än vad jag hade förut. När jag bodde i huset betalade jag 5000kr i hyra, nu är den bara 4000kr och det är den billigaste hyran här och det råder bostadsbrist här, jag hade bara tur som fick tag i den här lägenheten, mycket fint område. Har nära till simhall och friluftsområde.

2500 kr i månaden för el?

Något måste vara galet. Rejält galet. Även om du har elvärme så bor du ju inte stort väl? Hur stor elförbrukning har du per år?

http://www.energiradgivaren.se/2011/09/elforbrukning-i-en-genomsnittlig-villa-respektive-lagenhet/
Tycker också det låter mkt. Kalla vintermånader kommer vi knappt upp i de beloppet i villa på 120 kvm och direktverkande el samt tvätt och tumlare som går dagligen samt diskmaskin. .Ditt låter orimligt ts

Nej, precis och det är ju värt massor!
Jag förstår att du inte vill sälja hästen och bilen. Gud, vilka sjuka råd!! Hur vill folk att man ska leva? Bara gå till jobbet och överleva livet?

Man måste ju leva livet - inte bara överleva livet! Och man kan inte ta med sig några pengar in efter döden, så jag hoppas att alla som sparar så himla mycket och aldrig unnar sig någonting har någonting som gör deras liv roligt att leva! Lycka sitter ju inte på sparkontot! Lycka sitter i umgänge, i goda minnen, i god mat och att få känna tillfredsställdhet!

Fast jag tror att de flesta som gav rådet sälj hästen uppfattade det som att kronofogden skulle dyka upp snart. Sedan har ts förtydligat att så inte är fallet, utan det är spartips allmänt som efterfrågas.

Men chefen har väl ingenting med det att göra? Du betalar ju för rikskortet och det är meningen att det ska betala luncher mm för anställda. Men chefen kontrollerar ju inte vad du gör med pengarna. Jag fick pengar över på rikskortet eftersom jag käkade lunch hos mina dåvarande svärföräldrar varje dag, så jag betalade för rikskortet på Ica, när jag handlade annat etc. Det sägs att det inte går att betala alkohol med kortet, men det kan jag lova att det gör, för jag har många gånger betalat hela notor på krogen med kortet.
Jo, det har han. Det är honom man säger till att man vill ha det och sen betalar han en del av rikskortet och jag resten. Det är en förmån vi har på jobbet.

Det sitter vingar på dom och flyger iväg? Skämt åsido, jag tror det är pga att jag hamnat i en ond cirkel, men nån gång måste det vända. Min grundlön är ca 16 000kr efter skatt, jobbar jag mycket övertid snittar jag på 20 000kr.
De utgifter jag har är, hästförsäkring, hemförsäkring, bilförsäkring, släpförsäkring, skatt bil, skatt släp, csn lån, lån, a-kassa, fack, mobil, hyra, hästhyra, hovslagare, bensin, mat, internet, el, spar och pension. Utgifterna kommer inte alla månader, på snittlönen har jag ca 1000kr över och blir det något över sparar jag alltid det.

Det var en dålig grundlön. Min svåger som alltså saknar erfarenhet tjänar betydligt mer (kör gas).

Tycker också det låter mkt. Kalla vintermånader kommer vi knappt upp i de beloppet i villa på 120 kvm och direktverkande el samt tvätt och tumlare som går dagligen samt diskmaskin. .Ditt låter orimligt ts
Men va? Jag vet inte vart ni bor men jag bor i ett mindre hus än ni gör och jag har mer i elkostnad per månad än så.

Vad har ni för abonnemang? Jag tvingas ha Vattenfall som äger nätet och jag har 1300:- i fast avgift eftersom vi är så få som delar på nätet på landet.

Jo, det har han. Det är honom man säger till att man vill ha det och sen betalar han en del av rikskortet och jag resten. Det är en förmån vi har på jobbet.
Ja, precis. Men när du väl betalar för rikskortet så får du ju ett Mastercard. Chefen kontrollerar ju inte exakt vad du köper med kortet. Man betalar typ 900:- och så får du 1800:- på kortet varje månad. Sen förmånsbeskattas du ju också förstås, men det är väldigt lönsamt att ha rikskortet.

Har du inte rikskortet ska du absolut skaffa det.

Ja, precis. Men när du väl betalar för rikskortet så får du ju ett Mastercard. Chefen kontrollerar ju inte exakt vad du köper med kortet. Man betalar typ 900:- och så får du 1800:- på kortet varje månad. Sen förmånsbeskattas du ju också förstås, men det är väldigt lönsamt att ha rikskortet.

Har du inte rikskortet ska du absolut skaffa det.
Nej, det vet han inte, kan göra vad jag vill. :devil: Nästan i alla fall. :p
Men behöver prata med honom så han vet om att jag vill ha det.

Det sitter vingar på dom och flyger iväg? Skämt åsido, jag tror det är pga att jag hamnat i en ond cirkel, men nån gång måste det vända. Min grundlön är ca 16 000kr efter skatt, jobbar jag mycket övertid snittar jag på 20 000kr.
De utgifter jag har är, hästförsäkring, hemförsäkring, bilförsäkring, släpförsäkring, skatt bil, skatt släp, csn lån, lån, a-kassa, fack, mobil, hyra, hästhyra, hovslagare, bensin, mat, internet, el, spar och pension. Utgifterna kommer inte alla månader, på snittlönen har jag ca 1000kr över och blir det något över sparar jag alltid det.

Det låter som en relativt låg inkomst. Har också fetat LÅN. Har du alltså fler lån än CSN? Vad kostar det dig i månaden? Hur ligger räntorna osv?
Hade jag haft 16 000 ut efter skatt hade jag tyvärr inte haft råd med häst och då har jag billigare boende än vad du har.

Men va? Jag vet inte vart ni bor men jag bor i ett mindre hus än ni gör och jag har mer i elkostnad per månad än så.

Vad har ni för abonnemang? Jag tvingas ha Vattenfall som äger nätet och jag har 1300:- i fast avgift eftersom vi är så få som delar på nätet på landet.
Bor i mälardalen. Hus från -84. Vattenfall som äger och har mälarenergi delvis miljöavtal. Elen har legat max på 1500 nu under vintern och nätöverföringsavgift på 2500 totalt för dec-feb. Så ja, max 2500. Trodde det var skapligt dyrt.

För tio år sedan fick jag en heltidslön på 9500 kr i månaden. Jag försörjde två hästar, hade bil, bodde i en liten etta, liten buffert på 20.000:- och även ett sparande på 500:-.
Att det gick ihop berodde enbart på en sak: jag hade stenkoll på vart varenda öre tog vägen.
Jag räknade ut vad hästarna kostade per år, lade till extra för oförutsedda utgifter och slog sen ut summan per månad, den summan satt jag sen över till ett särskilt hästkonto. Under sommarmånaderna när hästarna var riktigt billiga i drift så ökade kontot ganska mycket och sen under vintern när hästarna kostade mer så minskade kontot, men det fanns alltid pengar att betala löpande utgifter och oförutsedda utgifter.
Sen gjorde jag samma sak med bilen.
Skrev dagbok över utgifter för att verkligen ha kontroll.
Det var en ruskigt tajt budget, men för mig var hästarna värda allt slit och uppoffringar det innebar.

Hoppas du får ordning på din ekonomiska situation :)

Senast ändrad:
Det var en dålig grundlön. Min svåger som alltså saknar erfarenhet tjänar betydligt mer (kör gas).
Innan skatt ligger den på 25 198kr, sen har jag även premikomp 320kr vilket då blir 25 518kr i månaden innan skatt, sen kommer övertid och ob på det vissa dagar.

I sommar kommer lönen bli 25 306kr och 640kr i premiekomp, då 25 946kr innan skatt.

hoppar in...

Bor också på landet. Jag har Vattenfall som nätägare och ett annat bolag som levererar elen.

Min elnätskostnad varierar efter förbrukning. Har du alltså en fast elnätsavgift?

Min senaste faktura från Vattenfall säger att jag gjorde av med 1 022 kWh under februari. (mycket eftersom jag använde motorvärmare och kupévärmare varje vardag och tumlar all tvätt om vintrarna) Totalsumma 488,98 kr

hoppar in...

Bor också på landet. Jag har Vattenfall som nätägare och ett annat bolag som levererar elen.

Min elnätskostnad varierar efter förbrukning. Har du alltså en fast elnätsavgift?
Ja, på 1300:-/varannan månad. Sen har jag någon nätavgift som kom på denna fakturan på typ 3500:-. Jag har pratat med Vattenfall såå många gånger för jag tycker att det dyker upp en massa konstiga avgifter hela tiden, som jag inte varit med om i lägenheten i stan. Men de säger att det är för att vi är så få som delar på nätet där jag bor att det blir så dyr fast kostnad. Min elförbrukning är den absolut minsta delen av fakturan.

Sitter i hus på 170 kvm, luft/vatten som värme men inte sällan går elpatronen in. Stor eluppvärmd verkstad. 2500 kr/månad är en hög elkostnad för oss, då har vi två torktumlare och två tvättmaskiner varav en uppsättning är stormaskiner.

Med hyra på 4000 kr och el för 2500 kr är ju boendekostnaden som lägst 6500 kr, för en etta. Känns i min värld helt orimligt om det inte är Stockholm innerstad. Det är väsentligt högre boendekostnad än vad vi har i huset med stor verkstad.

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 240
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar