Bygga upp ekonomisk buffert

Jag har inte längre något sparkonto, förutom pensionen då. Har varit tvungen att nalla från sparkontona för att inte hamna hos kronofogden.

Längtar som fan till den dagen när man blir ekonomisk oberoende..

Här skriver du ganska tydligt om ditt sparande.
Hur tänkte du lösa det sista? Det är väl inte jättevanligt att folk är ekonomiskt oberoende, men det beror kanske på hur man definierar det? :) Menar du att du ska klara dig på din lön och kunna unna dig och konsumera utan att tänka efter så mycket i vardagen? Så är det ju ganska många som har det (beroende på ok lön eller låga utgifter, eller bägge).
Menar du att slippa jobba helt och leva på tex räntan på sparade/ärvda pengar så är det nog betydligt ovanligare! Jag har ett par kompisar som har det så, men de flesta jobbar ju och spenderar därefter.

Men alltså - en buffert bygger man ju upp innan man sparar långsiktigt.
När man väl har en vettig buffert så kan man se över sitt långsiktiga sparande.

F ö har jag svårt att se att det skulle vara en omöjlighet att ha häst om man jobbar heltid och bor i en etta men man kanske inte kan spara hur mycket som helst till ålderdomen och det är ju ett val man får göra om man inte är högavlönad - livskvalitet nu eller då?

För övrigt är inte hästen i försäljbart skick och sen kommer jag gå med förlust om jag säljer gentemot när jag köpte henne, så det är ingen vinst.

Du gick i förlust redan när du köpte hästen. Att köpa hobbyhäst är aldrig en vinstaffär. Det du tjänar nu på en försäljning är att få in lite pengar för hästen vid en försäljning samt inga kostnader för häst varje månad. Så det är vinsten av en försäljning, inget annat.

Du gick i förlust redan när du köpte hästen. Att köpa hobbyhäst är aldrig en vinstaffär. Det du tjänar nu på en försäljning är att få in lite pengar för hästen vid en försäljning samt inga kostnader för häst varje månad. Så det är vinsten av en försäljning, inget annat.
Nej, när jag köpte hästen bodde jag ihop med mitt ex. Säljer jag hästen kommer jag förlora allt, det är så det ser ut för mig själv då jag känner mig själv bäst.

Fast du skrev ju faktiskt att du fått ta av sparpengarna för att inte hamna hos kronofogden.
Jag har tolkat tråden som de andra, att hästen har varit en kostnad för mycket. Men det verkar vara ett feltänk/ eller en felformulering från TS sida.

Att man får ta från sparpengar (bufferten), det är ju därför man har den. Har man haft mycket utgifter så får man börja om från början med bufferten.

@mandalaki Citerade dig, men svaret är inte enbart riktat mot dig.

Det är inte reperationer och veterinärbesök som är det jobbiga, veterinärbesöken får jag på faktura och kan alltid betala när lönen kommer.
Jag vet inte alls vart folk läser in att jag inte har råd, jag drar runt min ekonomi idag och det var pga att jag fick lite ökade utgifter (oförutsedda, jag hade inte direkt planerat att krocka med bilen) med allt vad det medförde.
Jag har jobbat på mina lediga dagar och även jobbat lite övertid, det jag är ute efter är att spara lite mer effektivt, inte att t ex sälja häst och bil.
Fast om man har råd har man sparat ihop en buffert så man har råd med såna oförutsedda saker.

Men jag förstår fortfarande inte hur du inte får ihop det? Om du har heltidsjobb?

Det där gör jag redan, ska jag minska mer på maten kommer jag svälta. Har redan ett billig mobilabonnemang.
Hästen är inte det dyraste av mina utgifter, det dyraste är bilen. Sen värdesätter jag väldigt högt det hästen och stallet ger, utan det skulle jag tyna bort, för jag vet att jag inte kommer aktivera mig själv utan det slutar att jag jobbar sen hem och sitter hemma hela dan förutom om jag behöver handla, yay vilket roligt liv eller inte, har redan levt så och det var förfärligt så nej tack.

Så du lever redan som en fattigpensionär?
Sälj hästen, byt bilen till en billigare, bli medryttare eller börja på ridskola och gör vad du kan för att inte skuldsätta dig för en häst och bils skull. Det är inte värt det.

Jag har tolkat tråden som de andra, att hästen har varit en kostnad för mycket. Men det verkar vara ett feltänk/ eller en felformulering från TS sida.

Att man får ta från sparpengar (bufferten), det är ju därför man har den. Har man haft mycket utgifter så får man börja om från början med bufferten.

@mandalaki Citerade dig, men svaret är inte enbart riktat mot dig.
Fast som många har sagt: sparpengar och buffert är ju egentligen olika saker. Man behöver både och.

Du skrev själv i tråd starten att du lever på gränsen och det är tufft att få ihop det ekonomiskt
Nej det gjorde jag inte jag skrev detta, det andra var en frågeställning, (jag lever inte själv på gränsen utan har det bara tufft pga en ond cirkel som aldrig vill sluta):

"Något jag själv märkt, sen jag blev singel, att det är mycket tuffare att rodda runt allt, speciellt när det kommer oförutsedda utgifter, t ex bilen pajjar, hästen blir sjuk osv. Jag känner själv att det är väldigt svårt att bygga upp en bra buffert när det hela tiden strular..

Själv tänkte jag försöka sälja lite saker jag inte längre har användning av och det jag får tillbaka på skatten ska få bli buffert, men funderar mest på vad man kan göra utöver det.
Till sommaren går jag även upp ca 500kr i lön och hade tänkt försöka öka mitt sparande och pensionen i samband med det. Sparar redan som det är idag, men vill utöka det ytterligare för att slippa hamna i den tuffa sitsen. Jobbar ständigt med att förbättra så gott det går, men det känns som jag fastnat i en ond cirkel just nu. Kommer den vända?"

Nej, när jag köpte hästen bodde jag ihop med mitt ex. Säljer jag hästen kommer jag förlora allt, det är så det ser ut för mig själv då jag känner mig själv bäst.

Så du påstår att hästen inte kostade dig något bara för att du var sambo?
Du hör väl hur det låter? Att köpa hobbyhäst är alltid en förlust även om det är medicin för själen. Men det är olika saker :)

Så du lever redan som en fattigpensionär?
Sälj hästen, byt bilen till en billigare, bli medryttare eller börja på ridskola och gör vad du kan för att inte skuldsätta dig för en häst och bils skull. Det är inte värt det.
Jag vet inte alls vad du läser in nu, men jag kommer inte att sälja hästen oavsett vad några personer på buke säger. Jag är inte skuldsatt och är inte ens i närheten, jag har inte ens några betalanmärkningar.

Så du påstår att hästen inte kostade dig något bara för att du var sambo?
Du hör väl hur det låter? Att köpa hobbyhäst är alltid en förlust även om det är medicin för själen. Men det är olika saker :)
Hur sjutton tolkar du egentligen? Det där skrev jag aldrig, det är något du tolkat in.
Om det inte var uppenbart (vilket det tydligen inte var, ber så mycket om ursäkt) så var det delade kostnader, inte på hästen men kostnader så som el, hyra, mat, internet osv. Dvs jag hade mer pengar över. Nu betalar jag ALLT själv, ja det är dyrare, men jag mår bra mycket bättre än vad jag gjorde då.

Fast om man har råd har man sparat ihop en buffert så man har råd med såna oförutsedda saker.

Men jag förstår fortfarande inte hur du inte får ihop det? Om du har heltidsjobb?
Kanske blivit något missförstånd på vägen? Jag sparar alltid min buffert på mitt sparkonto.

Skulle det vara svårt att få ihop det för att jag har ett heltidsjobb eller vad menar du? :confused:

Nej det gjorde jag inte jag skrev detta, det andra var en frågeställning, (jag lever inte själv på gränsen utan har det bara tufft pga en ond cirkel som aldrig vill sluta):

"Något jag själv märkt, sen jag blev singel, att det är mycket tuffare att rodda runt allt, speciellt när det kommer oförutsedda utgifter, t ex bilen pajjar, hästen blir sjuk osv. Jag känner själv att det är väldigt svårt att bygga upp en bra buffert när det hela tiden strular..

Själv tänkte jag försöka sälja lite saker jag inte längre har användning av och det jag får tillbaka på skatten ska få bli buffert, men funderar mest på vad man kan göra utöver det.
Till sommaren går jag även upp ca 500kr i lön och hade tänkt försöka öka mitt sparande och pensionen i samband med det. Sparar redan som det är idag, men vill utöka det ytterligare för att slippa hamna i den tuffa sitsen. Jobbar ständigt med att förbättra så gott det går, men det känns som jag fastnat i en ond cirkel just nu. Kommer den vända?"

Ett tips är att i text på ett forum måste man vara väldigt tydlig. Om du skriver en sak så tror vi ju det.
Om du frågar kring att leva på gränsen så tror jag att du frågar kring det. För jag tror på det du skriver.
Mitt tips är att konkret fråga om det du vill fråga.

Ett tips är att i text på ett forum måste man vara väldigt tydlig. Om du skriver en sak så tror vi ju det.
Om du frågar kring att leva på gränsen så tror jag att du frågar kring det. För jag tror på det du skriver.
Mitt tips är att konkret fråga om det du vill fråga.
Jahapp, då ska jag nog sluta hänga här för jag är inte så jättebra på att formulera mig i text så att folk förstår utan missförstånd... blir ju alltid missförstånd även när jag försöker vara tydlig och läst igenom inlägget flera gånger ur olika synvinklar innan jag postar det...

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 240
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar