Bygga upp ekonomisk buffert

Ett annat exempel på de att de små utgifterna gör skillnad... Min ena ponny behöver tillskottsfodras (låglakterande) med 1 kg lusern varje dag. Gav först lusernhack, men då det tog så lång tid för henne att äta köpte jag lusernpellets istället. Upptäckte då att det var en prisskillnad, hack kostade 12,75 kr/kg och pellets 9,16 kr/kg. Ingen jättestor skillnad, men på ett år gör det att jag sparar 1310 kr...

Om man nu inte vill sälja hästen vilket jag har full förståelse för så kan ju faktiskt medryttare eller till och med fodervärd ett tag va ett alternativ just för att komma ikapp sig med ekonomin och få en ordentlig buffert. För som så många skrivit så är inte veterinärkostnader eller reparation för bilen en oförutsägbar händelse, utan sånt man kallt får räkna med. Bromsrör på bilen är inget konstigt om det är en äldre bil. Bromsar, drivknutar, spindelleder, däck osv är slitagegrejer som kommer och oftast är det något av det varje år.

Och visst kan man ha tur att en häst inte kostar mer än foder/uppstallning/hovslagare/vaccination //tandläkare/normalt slitage på täcken och annan utrustning. Men det är ju definitivt inget man ska räkna med, utan man måste kalkylera med att dom faktiskt kan skada sig eller behöva mer utöver det dagliga. Det räcker ju egentligen att hästen får ett sår som behöver penicillin så försvinner någon tusenlapp, många små saker blir mycket pengar på 1 år.

Det är ingen som dumförklarar TS för att hon har häst, men när hon påstår att hästen är en billigare utgift så undrar vi hur det kan vara så, när vi vet vad en häst kostar.
TS vill spara ihop pengar och jag förstår av hela mitt hjärta att hon inte vill sälja sin vän och att vi ska se andra lösningar på hennes problem men faktum kvarstår. Om hon skulle sälja hästen så skulle hon garanterat få en bättre ekonomi _genast_.
Både av inkomsten av försäljningen av hästen, släpet, utrustningen, uppsägning av försäkring, inga fler skoningar, träningar, veterinärkostnader, extra bensinkostnader m.m. Jag kan fortsätta i evighet.
Det hjälper mer att sälja hästen än att ändra telefonabonnemanget i det här läget.
Tråkigt men sant.
För övrigt är inte hästen i försäljbart skick och sen kommer jag gå med förlust om jag säljer gentemot när jag köpte henne, så det är ingen vinst.

Jag kom på nu när jag var i stallet att vi har rikskortet på jobbet, chefen betalar en del och jag resten. Det går att handla på i matbutiken, vilket i sin tur innebär att jag tjänar några kronor. :up:

Fast det är det enda du köper per månad kanske. Men en budget handlar ju inte om månadsvis, utan om vad du spenderar på ett år. Det är ju därför vi tex deklarerar årsvis.

Du får ju ta med allting som du kostar på ett år och sen slå ut det på varje månad eftersom du får månadslön. Om du verkligen går igenom din ekonomi och kollar exakt hur mycket pengar du spenderar på ett år tror jag att du blir förvånad. Du kanske inte tycker att du spenderar pengar på dig själv, men någonstans måste du ju köpa saker för det är socialt så man gör, tex födelsedagspresenter, julklappar, etc. Du kanske går på någon konsert? Bio? Whatever? Det kanske är engångskostnader per år, men det måste ju fördelas per månad.
Har redan gjort det där för läääääääänge sen. Det är den jag avrundat uppåt. Har gjort den i excel för att det ska vara lättare att plussa ihop allt och sen dra ifrån för att se vad som blir över osv. Räknat ut både årsvis och månadsvis.
Har inte köpt födelsedags- eller julklappar på länge, aldrig varit på konsert eller bio. Det enda jag spenderat pengar på sistone är räkningar, mat, bensin, inte ens köpt kläder på länge heller, kort och gott jag har inte unnat mig något på länge.

@RedHyuuga du kör väl lastbil om jag inte missminner mig? Det ger väl en hyfsat bra lön? Mitt förslag är att du skriver upp vart varenda krona går efter att du fått lön. Alltså verkligen bokför varenda krona. Mycket pengar försvinnet på "småsaker", snus/cigg, fika, uteluncher och vips så har 2000kr gått åt.

För att inte enbart prata häst, det har väl framkommit rätt tydligt att vi alla tycker att hästen högst troligt är ett högre utgiftskonto än vad TS vill erkänna och att det känns självklart att sälja hästen för att rädda ekonomin på längre sikt.

På kortare sikt:
Ändra mobilabonnemang
Snåla in på din egna mat
Använd bilen så lite du kan
Inga onödiga inköp
Jag skulle inte öka på pensionssparandet utan börja spara till en buffert när du får en löneökning

Med andra ord: Lev som en fattigpensionär själv och se till så hästen får sitt och spara det som blir över.
Det där gör jag redan, ska jag minska mer på maten kommer jag svälta. Har redan ett billig mobilabonnemang.
Hästen är inte det dyraste av mina utgifter, det dyraste är bilen. Sen värdesätter jag väldigt högt det hästen och stallet ger, utan det skulle jag tyna bort, för jag vet att jag inte kommer aktivera mig själv utan det slutar att jag jobbar sen hem och sitter hemma hela dan förutom om jag behöver handla, yay vilket roligt liv eller inte, har redan levt så och det var förfärligt så nej tack.

@RedHyuuga du kör väl lastbil om jag inte missminner mig? Det ger väl en hyfsat bra lön? Mitt förslag är att du skriver upp vart varenda krona går efter att du fått lön. Alltså verkligen bokför varenda krona. Mycket pengar försvinnet på "småsaker", snus/cigg, fika, uteluncher och vips så har 2000kr gått åt.
Som skrivits innan jag gör redan det, har ett i excel och sen har jag utgiftskollen i internetbanken.

Du kan ju pausa pensions- och fondsparandet i några månader och lägga de pengarna i en buffert istället. Det kommer inte göra någon skillnad på din pension, och varför ska du ha pengar liggande i en fond om du inte ens går runt och riskerar att bli stående med en bil som du inte kan använda och då inte ta dig till stallet? var sak har sin tid tänker jag.
Nä, det vill jag verkligen inte göra. Pausar jag sparandet kommer jag stå helt utan pengar, nej tack.
Fonden är sista utvägen (sista buffert), men jag funderar om det finns något effektivare sätt att spara på än i fond. E-kontona ger inte så mycket ränta..

Efter att ha skummat igenom tråden så står det ju rätt klart att du rent krasst inte har råd att ha häst. Bilen kanske är ett måste för att ta sig till jobbet = dra in pengar varje månad så även om bilen också slukar cash är den ett nödvändigt ont helt enkelt.
Hästen, däremot är ju som flera påpekat ett lyx-grej som du inte har råd med just nu. Utan buffert känns det inte heller att rekommendera att ha djur, anser jag.

Kan du inte öka dina inkomster, och inte kapa i det allra nödvändigaste så är det ju tyvärr de utgifter som kommer med hästen som måste bort. Jag förstår att det känns tungt och att du såklart älskar ditt djur, men utan ekonomisk buffert är det inte möjligt att ha häst.
Personligen hade jag aldrig vågat ha ett djur öht utan att ha en buffert för oförutsedda utgifter. Till skillnad från tex en katt eller hund så är ju också de allra basala omkostnaderna (foder, stallplats, skor) för en häst betydligt dyrare varje månad.

Jag tycker att det är ett bra riktmärke att ha två månadslöner undanlagda till uförutsedda utgifter som kan dyka upp (typ tandläkarbesök, bilen pajar...). Utöver det är det ju bra att ha en sparande på sidan om såklart.

Fast om man har bil eller häst så tycker jag att det ingår att man måste inse att det kan tillkomma kostnader som inte är de vanliga fasta som kommer varje månad. Nu låter jag hemsk- men om man inte har råd med tex en oväntad veterinärräkning till hästen så har man inte råd med häst.
Hade du inte haft häst så hade dessa pengar kunna läggas tex på oväntad bilkostnad eller betala av csn-lånet som du nämner.

Jag måste dock erkänna att jag ändå inte förstår att du inte får ihop det om du jobbar heltid och har billiga kostnader för boende och häst? Vad får du ut efter skatt? Har du några andra skulder eller vart går pengarna mer?
Det är inte reperationer och veterinärbesök som är det jobbiga, veterinärbesöken får jag på faktura och kan alltid betala när lönen kommer.
Jag vet inte alls vart folk läser in att jag inte har råd, jag drar runt min ekonomi idag och det var pga att jag fick lite ökade utgifter (oförutsedda, jag hade inte direkt planerat att krocka med bilen) med allt vad det medförde.
Jag har jobbat på mina lediga dagar och även jobbat lite övertid, det jag är ute efter är att spara lite mer effektivt, inte att t ex sälja häst och bil.

Senast ändrad:
Fast det spelar ingen roll om hästen är billig, du säger att du ligger på gränsen hela tiden och då gör även en billig häst stor skillnad. Jag förstår att du inte vill sälja men det är huvudlöst att ha en häst, hur billig den än må vara, om man har svårt att få ihop ekonomin.
Ligger på gränsen hela tiden? Vad får du det ifrån? För det gör jag inte, jag har haft månader när jag har flera tusen över, men krocken med bilen åt upp dom pengarna. Det är inte hästen som är problemet.
Jag kommer gå upp i lön snart och jag kommer få tillbaka på skatten och jag går runt som det är nu, det är inte så att jag går med minus. Har alltid haft pengar kvar när nästa lön kommer.

Det är inte reperationer och veterinärbesök som är det jobbiga, veterinärbesöken får jag på faktura och kan alltid betala när lönen kommer.
Jag vet inte alls vart folk läser in att jag inte har råd, jag drar runt min ekonomi idag och det var pga att jag fick lite ökade utgifter (oförutsedda, jag hade inte direkt planerat att krocka med bilen) med allt vad det medförde.
Jag har jobbat på mina lediga dagar och även jobbat lite övertid, det jag är ute efter är att spara lite mer effektivt, inte att t ex sälja häst och bil.
Du hade väl nästan kommit till kronofogden skrev du? Du startade den här tråden iochmed att du saknar buffert.

Ligger på gränsen hela tiden? Vad får du det ifrån? För det gör jag inte, jag har haft månader när jag har flera tusen över, men krocken med bilen åt upp dom pengarna. Det är inte hästen som är problemet.
Jag kommer gå upp i lön snart och jag kommer få tillbaka på skatten och jag går runt som det är nu, det är inte så att jag går med minus. Har alltid haft pengar kvar när nästa lön kommer.

Men saknar du buffert så lever du ju på gränsen? Hade du inte gjort det så hade du ju haft en buffert?

Du skrev själv i tråd starten att du lever på gränsen och det är tufft att få ihop det ekonomiskt

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 240
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar