R
Raderad medlem 6459
Jag tror du behöver googla ordet liknelse.Fortfarande en liknelse..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror du behöver googla ordet liknelse.Fortfarande en liknelse..
Alltså, det är så lätt för andra människor att ha åsikter när de inte vet någonting om din situation eller hur du lever ditt liv.Jag vet inte alls vad du läser in nu, men jag kommer inte att sälja hästen oavsett vad några personer på buke säger. Jag är inte skuldsatt och är inte ens i närheten, jag har inte ens några betalanmärkningar.
Jag tycker inte du ska sluta hänga på Buke.Jahapp, då ska jag nog sluta hänga här för jag är inte så jättebra på att formulera mig i text så att folk förstår utan missförstånd... blir ju alltid missförstånd även när jag försöker vara tydlig och läst igenom inlägget flera gånger ur olika synvinklar innan jag postar det...
Jag kör lastbil och är inte intresserad av annat jobb då jag trivs som fisken i vattnet på mitt jobb och verkligen älskar varje dag när jag jobbar.Vad jobbar du med? Du kanske ska se dig om efter ett nytt jobb där du kan förhandla lönen? Eller förhandla lönen på nuvarande arbetsplats? Jag förstår inte riktigt hur man kan leva så på kanten om man har ett heltidsjobb?
Jag är student och har extrajobb. Jag har bil, häst och bor i en etta (hyres) och har inga som helst problem att få det att gå runt. Har en buffert på runt 50 000 och utöver det lite aktier. Jag kan knappast ha en högre inkomst än vad du har. Men det verkar på dig som om det är inkomsten som är problemet och att du prioriterar fel.
Jag förstår också som du skriver att det är de oförutsedda utgifterna som är problemet och de kommer inte varje månad (om man inte har otur). Men det du måste förstå är att om du har en bättre vardagsekonomi så har du större möjlighet till att spara till en buffert.
Du verkar slå lite bakut när folk försöker hjälpa dig här. Jag vet att ekonomi är ett känsligt ämne men du har ändå startat tråden för att få hjälp (antar jag). Så läs alla inlägg igen i ett neutralt läge och försök att ta till dig tipsen. Alla är faktiskt bra och i all välmening. Ta det inte personligt utan som just tips du kan välja att ta till dig eller inte. Ingen annan ansvarar för din ekonomi förutom du och bara du kan bestämma.
Ja, elräkningen är dyr... har ingen torktumlare, men värmen går på el... När jag flyttade in sa hon som bodde här innan att elen kostade 1000kr månaden, men för mig blir det närmare 2500kr och då har jag ändå sänkt värmen från 21 grader till 18 grader, har även led lampor...@RedHyuuga nej sluta inte hänga på buke
Ett tips du fick var var tex att du ska skriva upp exakt allt du köper.
Har du hög elräkning? kör du med torktumlare? finns det billigare schampon du kan köpa?
Jag har varit på bio, men inte på sistone. Fick presentkort på bio sista och ska gå på bio i December när nya Star Wars filmen släpps.Alltså, det är så lätt för andra människor att ha åsikter när de inte vet någonting om din situation eller hur du lever ditt liv.
Däremot kan jag tycka att om du aldrig varit på konsert, aldrig varit på bio och aldrig köper någonting till dig själv så är någonting fel i din ekonomi. Det måste liksom finnas utrymme för mer än överlevnadspengar och hästen. Du måste ju kunna leva också.
Och där kommer ju hästen in. Jag har så svårt för människor som menar att de inte har råd att köpa skor till sig själva, när hästen får skor för 10.000:- varje år. Jag har så svårt för människor som säger att de knappt har råd att äta, när hästen äter för 10.000:- varje år. Jag har så svårt för människor som säger att de inte har råd att bo ordentligt när hästen bor för 50.000:- varje år. Eller folk som inte köper kläder till sig själv, men har 10 st olika täcken - bara det är ju minst 5000:-!!
Jag säger verkligen inte att du ska sälja hästen. Ibland behöver man någonting för att få ork att gå upp varje dag och då ska man ha kvar de sakerna som faktiskt ger energi i livet. Men du ska ju heller inte må dåligt och bli stressad över din ekonomi. Någonstans måste du ju få kontrollen på vad som felar så att du kan vara lugn och trygg med din ekonomi.
Okej googlade "lastbilschaufför lön" och det kan hända att jag hade fel.Fast alltså @RedHyuuga du borde tjäna mer än jag gör och jag kan både spara och ha häst om jag vill. Vart tar dina pengar vägen?
Det gjorde alltid jag när jag hade pengar över på det där. Betalade allting med rikskortet, även bensin ibland.Ska nog komplettera det med rikskortet från jobbet.
Det sitter vingar på dom och flyger iväg? Skämt åsido, jag tror det är pga att jag hamnat i en ond cirkel, men nån gång måste det vända. Min grundlön är ca 16 000kr efter skatt, jobbar jag mycket övertid snittar jag på 20 000kr.Fast alltså @RedHyuuga du borde tjäna mer än jag gör och jag kan både spara och ha häst om jag vill. Vart tar dina pengar vägen?
Går det med bensin med, say what?Det gjorde alltid jag när jag hade pengar över på det där. Betalade allting med rikskortet, även bensin ibland.
Nej, precis och det är ju värt massor!Det som får mig att orka är jobbet och stallkamraterna, utan dom vet jag inte om det hade varit så roligt att leva.
2500 kr i månaden för el?Ja, elräkningen är dyr... har ingen torktumlare, men värmen går på el... När jag flyttade in sa hon som bodde här innan att elen kostade 1000kr månaden, men för mig blir det närmare 2500kr och då har jag ändå sänkt värmen från 21 grader till 18 grader, har även led lampor...
När jag handlar brukar jag alltid kolla vad sakerna kostar och kolla i halva priset disken, har gjort några riktiga kap där. Köpt två paket fil för priset av ett och även köpt en närproducerad 1,3kg falukorv för halva priset.
Jag bytte ut godiset mot popcorn istället, då det är mycket billigare. Vet att jag skaffade Ica-kortet med så får lite bonusar ibland. Ska nog komplettera det med rikskortet från jobbet.
Jag vet inte alls vad du läser in nu, men jag kommer inte att sälja hästen oavsett vad några personer på buke säger. Jag är inte skuldsatt och är inte ens i närheten, jag har inte ens några betalanmärkningar.
Hur sjutton tolkar du egentligen? Det där skrev jag aldrig, det är något du tolkat in.
Om det inte var uppenbart (vilket det tydligen inte var, ber så mycket om ursäkt) så var det delade kostnader, inte på hästen men kostnader så som el, hyra, mat, internet osv. Dvs jag hade mer pengar över. Nu betalar jag ALLT själv, ja det är dyrare, men jag mår bra mycket bättre än vad jag gjorde då.
Sälj släp. Sätt pengarna på sparkonto och hyr vid behov om du ändå inte tävlar? Släpet kräver ju visst underhåll etc också.Det sitter vingar på dom och flyger iväg? Skämt åsido, jag tror det är pga att jag hamnat i en ond cirkel, men nån gång måste det vända. Min grundlön är ca 16 000kr efter skatt, jobbar jag mycket övertid snittar jag på 20 000kr.
De utgifter jag har är, hästförsäkring, hemförsäkring, bilförsäkring, släpförsäkring, skatt bil, skatt släp, csn lån, lån, a-kassa, fack, mobil, hyra, hästhyra, hovslagare, bensin, mat, internet, el, spar och pension. Utgifterna kommer inte alla månader, på snittlönen har jag ca 1000kr över och blir det något över sparar jag alltid det.
Inte rimligt! Vad ligger hyran på? Rekommenderar en flytt.När jag flyttade in sa hon som bodde här innan att elen kostade 1000kr månaden, men för mig blir det närmare 2500kr och då har jag ändå sänkt värmen från 21 grader till 18 grader, har även led lampor..
Men chefen har väl ingenting med det att göra? Du betalar ju för rikskortet och det är meningen att det ska betala luncher mm för anställda. Men chefen kontrollerar ju inte vad du gör med pengarna. Jag fick pengar över på rikskortet eftersom jag käkade lunch hos mina dåvarande svärföräldrar varje dag, så jag betalade för rikskortet på Ica, när jag handlade annat etc. Det sägs att det inte går att betala alkohol med kortet, men det kan jag lova att det gör, för jag har många gånger betalat hela notor på krogen med kortet.Går det med bensin med, say what?
Chefen du kommer få ett besök i veckan!!