TheRedLightning
Trådstartare
Jag har bara haft lite väl mycket otur på sistone med lite väl många oförutsedda utgifter på samma gång och tömt buffert/sparkontot och försöker nu bygga upp det igen.Jag har också lite svårt att förstå hur du inte får det att gå ihop
För tio år sedan fick jag en heltidslön på 9500 kr i månaden. Jag försörjde två hästar, hade bil, bodde i en liten etta, liten buffert på 20.000:- och även ett sparande på 500:-.
Att det gick ihop berodde enbart på en sak: jag hade stenkoll på vart varenda öre tog vägen.
Jag räknade ut vad hästarna kostade per år, lade till extra för oförutsedda utgifter och slog sen ut summan per månad, den summan satt jag sen över till ett särskilt hästkonto. Under sommarmånaderna när hästarna var riktigt billiga i drift så ökade kontot ganska mycket och sen under vintern när hästarna kostade mer så minskade kontot, men det fanns alltid pengar att betala löpande utgifter och oförutsedda utgifter.
Sen gjorde jag samma sak med bilen.
Skrev dagbok över utgifter för att verkligen ha kontroll.
Det var en ruskigt tajt budget, men för mig var hästarna värda allt slit och uppoffringar det innebar.
Hoppas du får ordning på din ekonomiska situation
Jag tar alltid kvitto när jag handlar något.