Bygga upp ekonomisk buffert

Jag har också lite svårt att förstå hur du inte får det att gå ihop :)
För tio år sedan fick jag en heltidslön på 9500 kr i månaden. Jag försörjde två hästar, hade bil, bodde i en liten etta, liten buffert på 20.000:- och även ett sparande på 500:-.
Att det gick ihop berodde enbart på en sak: jag hade stenkoll på vart varenda öre tog vägen.
Jag räknade ut vad hästarna kostade per år, lade till extra för oförutsedda utgifter och slog sen ut summan per månad, den summan satt jag sen över till ett särskilt hästkonto. Under sommarmånaderna när hästarna var riktigt billiga i drift så ökade kontot ganska mycket och sen under vintern när hästarna kostade mer så minskade kontot, men det fanns alltid pengar att betala löpande utgifter och oförutsedda utgifter.
Sen gjorde jag samma sak med bilen.
Skrev dagbok över utgifter för att verkligen ha kontroll.
Det var en ruskigt tajt budget, men för mig var hästarna värda allt slit och uppoffringar det innebar.

Hoppas du får ordning på din ekonomiska situation :)
Jag har bara haft lite väl mycket otur på sistone med lite väl många oförutsedda utgifter på samma gång och tömt buffert/sparkontot och försöker nu bygga upp det igen.

Jag tar alltid kvitto när jag handlar något.

@RedHyuuga Jamen då förstår jag bättre! 16 lax en vanlig månad efter skatt är ju inte jättemycket att röra sig med.

Fast det är nog sällan man går med vinst när man säljer en häst. "Vinsten" är att man slipper alla kostnader för den månad ut och månad in. Att ha häst är som att ha hål i plånboken.
Skriver under på det. Jag sålde min sista häst för 10 kr till medryttaren eftersom han kostade mig över 5000 kr i månaden och det hade tagit minst ett halvår att få honom i kondition för försäljning till något gissat "fullpris" på kanske 50 000 och sen förmodligen ytterligare ett tag att hitta rätt person.

Jag har bara haft lite väl mycket otur på sistone med lite väl många oförutsedda utgifter på samma gång och tömt buffert/sparkontot och försöker nu bygga upp det igen.

Jag tar alltid kvitto när jag handlar något.
Har du något du kan sälja för att öka på bufferten?
Under några månader har jag sålt lite på Tradera, några grejer i veckan för runt hundralappen. Det har inte känts som att det blivit så mycket pengar men ihopräknat blev det 4000:-, många bäckar små..! :)

HUR kan du få ut 16000 om du tjänar 25 papp?
Din skatt borde ligga runt 6 000. Inte 9 000?

Sant! Med 30 % skatt får jag det till 17.500 efter skatt! Inte jättemkt om man har häst och ett hyfsat dyrt boende, men klart mer än 16.000!

Elen låter snordyr. Vi som bor i villa (dock inte direktvärmande el) har en räkning på runt 1000-1500 kr i månaden när det är som kallast på vintern. En familj på fem med tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin och tv som går jämt.

Jag har nån hundring i månaden för en 2:a i stan. Dock ej tvättmaskin i lägenheten eller likn.

• Gilla
Reactions: MM
Har du något du kan sälja för att öka på bufferten?
Under några månader har jag sålt lite på Tradera, några grejer i veckan för runt hundralappen. Det har inte känts som att det blivit så mycket pengar men ihopräknat blev det 4000:-, många bäckar små..! :)
Jag har lite saker jag ska sälja, skrev även om det i ursprungsinlägget. Ska bara ta mig i kragen och lägga ut det på annons.

Det låter som en relativt låg inkomst. Har också fetat LÅN. Har du alltså fler lån än CSN? Vad kostar det dig i månaden? Hur ligger räntorna osv?
Hade jag haft 16 000 ut efter skatt hade jag tyvärr inte haft råd med häst och då har jag billigare boende än vad du har.

Jag tror inte jag någonsin fått ut så mkt som 16' efter skatt, ändå har jag hus och fyra hästar... Just nu ligger inkomsten på ungefär 11-12' pga sjukskrivning, men det enda jag fått tänka till på är att inte träna/tävla samt spara lite lägre summa varje månad.

Däremot är min elkostnad endast hög ett par månader om året, det gör skillnad totalt.

Jag tror inte jag någonsin fått ut så mkt som 16' efter skatt, ändå har jag hus och fyra hästar... Just nu ligger inkomsten på ungefär 11-12' pga sjukskrivning, men det enda jag fått tänka till på är att inte träna/tävla samt spara lite lägre summa varje månad.

Däremot är min elkostnad endast hög ett par månader om året, det gör skillnad totalt.

Starkt jobbat!

Jag har nån hundring i månaden för en 2:a i stan. Dock ej tvättmaskin i lägenheten eller likn.

Åh vilka minnen jag fick upp nu! När jag hade min lägenhet inne i stan när jag träffade min man så frågade han mig vad min hyra låg på och även elen. Jag hyrde privat av en gammal tokig tant (tokig på riktigt :p ) och elen låg på 250 kr var tredje månad och min man höll på att dö när jag sa det :D
Aldrig haft så billig el :p

Åh vilka minnen jag fick upp nu! När jag hade min lägenhet inne i stan när jag träffade min man så frågade han mig vad min hyra låg på och även elen. Jag hyrde privat av en gammal tokig tant (tokig på riktigt :p ) och elen låg på 250 kr var tredje månad och min man höll på att dö när jag sa det :D
Aldrig haft så billig el :p

Haha!! Jag har typ nån tusenlapp i månaden för rubbet. Bostad, el, tv, internet :D
I många gamla läggor kan man ju elda i eldstad också. Jag har tyvärr söderläge högst upp i huset så jag behöver inte dra på ngn värme typ april-oktober. Grillas ändå ihjäl :nailbiting:

Haha!! Jag har typ nån tusenlapp i månaden för rubbet. Bostad, el, tv, internet :D
I många gamla läggor kan man ju elda i eldstad också. Jag har tyvärr söderläge högst upp i huset så jag behöver inte dra på ngn värme typ april-oktober. Grillas ändå ihjäl :nailbiting:

Haha, våra hyresvärder kanske är avlägsna släktingar :D
Nu är tanten död sen några år men jag betalade 1500 kr i månaden för min lägenhet, en etta med kokvrå (eller riktigt kök men bara stort nog att stå inne i typ) på typ 20 kvm. Ett busstopp från centrum. Perfekt krypavstånd från puben tyckte jag när jag bodde där som 19-20 åring :rofl:

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 240
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar