Bygga upp ekonomisk buffert

Ja, jag har ju inte ens räknat på bensinen där. Det vill jag inte tänka på. Sen köpte jag ju ett släp också. Som kostar det med med reparationer, däck, försäkring och besiktning m.m.
Och givetvis en buffert till sämre tider. Det hade jag också. Ett hästkonto.

Nej, TS borde se över kostnaderna och se att hästen är nog faktiskt inte det billigaste här. Det tror jag inte ett dugg på, tyvärr. Då skulle det inte finnas miljoner trådar här på buke om hur man bäst lägger upp ekonomin när man skaffar häst..

Det är där nånstans dina 5000 på utställningar blir de små utgifterna.
Fler har häst än vad som har råd med det helt enkelt.
Det är ju roligare också om man inte behöver sätta övriga livet helt på paus för att kunna ha häst.

Det är ju roligare också om man inte behöver sätta övriga livet helt på paus för att kunna ha häst.
Jag tror också folk gör misstaget att inte räkna in oförutsedda kostnader i hästkostnaden. Utan man räknar bara de fasta varje månad.

Jag tror också folk gör misstaget att inte räkna in oförutsedda kostnader i hästkostnaden. Utan man räknar bara de fasta varje månad.
Jag gick omkring med en diffus ångest över "tänk om hon måste ha ny sadel och den enda som passar är den för 35 000". Nu skulle jag lätt kunna köpa en sådan sadel närsomhelst - men det beror ju till stor del på att jag inte har häst längre.

Exakt. Utställningarna var dom små utgifterna i slutändan.
Tacka vet jag hund och katt, dom kan bo hemma hos en och tar inget i hyra.
TS kanske kan fundera på en katt om djurintresset finns och häst är för dyrt (och tiden för hundliv inte finns med tanke på jobbet).
Bara för att man inte har råd med häst betyder inte att man inte har råd med ett annat djur. Katt kostar samma i veterinärkostnad men absolut inte i omkostnader. Visst, inte samma sak men ett alternativ till att inte vara helt djurlös.

Jag gick omkring med en diffus ångest över "tänk om hon måste ha ny sadel och den enda som passar är den för 35 000". Nu skulle jag lätt kunna köpa en sådan sadel närsomhelst - men det beror ju till stor del på att jag inte har häst längre.

Precis det där resonemanget känner jag också. Nu har jag råd att ha häst precis som jag hade velat, men tycker det är en lyx jag inte unnar mig. Jag vill ha en bra häst på ett bra ställe, och hinner inte utnyttja till fullt potential. Då hoppar jag hellre över.

Men även här blev livet betydligt lättare när häst försvann från utgiftskontot. Nu har vi tre stora hundar som kostar istället, men det är på något sätt både lättare att rationalisera och faktiskt en betydligt mindre kostnad. Att åka iväg med en hund är ju så mycket billigare än en häst, bara i transportkostnad. Lägg sedan till veterinärdelen (försvinnande liten i förhållande till häst) och det svindlar när jag tänker på hur mycket pengar jag prioriterat till hästeriet.

Så kan man tycka. Men alla gör inte det. För mig har det hittills alltid känts som att hela livet är på paus om jag inte kan ha häst. För mig var det/är det värt att inte kunna göra "allt som alla andra gör" för att kunna behålla min häst de slitiga åren.
Därmed inte sagt att häst inte kostar mer än de synliga kostnaderna, för det gör de :cool:

Så kan man tycka. Men alla gör inte det. För mig har det hittills alltid känts som att hela livet är på paus om jag inte kan ha häst. För mig var det/är det värt att inte kunna göra "allt som alla andra gör" för att kunna behålla min häst de slitiga åren.
Därmed inte sagt att häst kostar mer än de synliga kostnaderna, för det gör de :cool:

Fast i många fall handlar det faktiskt om att många egentligen inte har råd. Att varje spånbal är ångest och det snålas på allt från skoningsintervaller till kraftfoder och mineraler - även om få erkänner att det är p g a ekonomi. "Det får vänta till nästa månad" är ändå rätt populärt, och då anser jag att man faktiskt inte har råd.

Precis det där resonemanget känner jag också. Nu har jag råd att ha häst precis som jag hade velat, men tycker det är en lyx jag inte unnar mig. Jag vill ha en bra häst på ett bra ställe, och hinner inte utnyttja till fullt potential. Då hoppar jag hellre över.

Men även här blev livet betydligt lättare när häst försvann från utgiftskontot. Nu har vi tre stora hundar som kostar istället, men det är på något sätt både lättare att rationalisera och faktiskt en betydligt mindre kostnad. Att åka iväg med en hund är ju så mycket billigare än en häst, bara i transportkostnad. Lägg sedan till veterinärdelen (försvinnande liten i förhållande till häst) och det svindlar när jag tänker på hur mycket pengar jag prioriterat till hästeriet.
Jag kan faktiskt inte komma på någon större lyx än att ha häst. Som jag ser det måste man ha extremt god ekonomi för att kunna unna sig det. Jag tycker att det är ganska hemskt om man kompromissar med uppstallning/foder/utrustning/veterinärvård osv och väljer billigare alternativ än vad som vore bra för hästen - för att man inte har råd.

Fast i många fall handlar det faktiskt om att många egentligen inte har råd. Att varje spånbal är ångest och det snålas på allt från skoningsintervaller till kraftfoder och mineraler - även om få erkänner att det är p g a ekonomi. "Det får vänta till nästa månad" är ändå rätt populärt, och då anser jag att man faktiskt inte har råd.
Ja, om ekonomin går ut över hästen, då håller jag absolut med!!! Eller om någon annan som en har ansvar för, barn eller andra djur, blir drabbad, självklart.
Men jag uppfattade att det handlade om att låta annat i livet stå på vänt, och det tänker jag är upp till var och en att välja.

Jag kan faktiskt inte komma på någon större lyx än att ha häst. Som jag ser det måste man ha extremt god ekonomi för att kunna unna sig det. Jag tycker att det är ganska hemskt om man kompromissar med uppstallning/foder/utrustning/veterinärvård osv och väljer billigare alternativ än vad som vore bra för hästen - för att man inte har råd.

Jag tror inte att hästen egentligen lider (i de flesta fall) men själv vaknade jag en dag och fick inte ekvationen att gå ut. Jag ville ha det på ett visst sätt för att det skulle vara givande för mig, och det funkade inte. Bl a av ekonomiska och praktiska skäl. Och jag hörde ju hur folk runt omkring mig resonerade, det finns ju alltid bra grovfoder att få tag på, men det kostar i transport. Det finns alltid bra hagar, men de ställena är längre ifrån och kostar mer i bensin. Det finns alttid andra täcken som sitter bättre, men de kostar mer, etc.

Och den eviga frågan om sadel...

Därmed inte sagt att häst inte kostar mer än de synliga kostnaderna, för det gör de :cool:

Jo, men jag upplever att det snålas på välfärd ibland för att folk ska kunna ha kvar sina hästar.
Jag köpte ett tag spån och hö för att hjälpa en vän.
Man lägger mindre strö, tar bort kraftfoder "för det behövs inte", har taskigt tillpassad utrustning och verkar hovarna själv och kör barfota.
Man tappar lätt sinne för vad som är normalt och inte.

Jo, men jag upplever att det snålas på välfärd ibland för att folk ska kunna ha kvar sina hästar.
Man lägger mindre strö, tar bort kraftfoder "för det behövs inte", har taskigt tillpassad utrustning och verkar hovarna själv och kör barfota.
Som jag svarade @Lovisaleonora , om det går ut över hästen så är det inte ok.

En tanke är ju också att de som säger att de inte kan leva utan häst och samtidigt är stressade över ekonomi, livet och allt kanske skulle må mycket bättre utan just den press häst ofta innebär på ekonomi och tid.
Det finns väldigt många andra djur man kan ha istället, om man vill ha djur.

Min hund kostar ca 1000kr/månad om jag räknar på enbart foder, ben, leksaker och försäkring. Det är långt mindre än en häst och vi behövde vare sig skaffa större bil, transport eller annat för att hon skulle kunna bo med oss.

Häst har så många smygkostnader man inte tänker på tror jag. Även de som har hästen hemma på lösdrift lägger nog mer pengar än de tänker på i många fall, och de jag vet om som faktiskt bara lägger de där hundralapparna i månaden kanske drar in på annat som typ veterinär, foder, skoningar mm.

Har man dessutom häst väldigt billigt (jag betalar tex 1 kr/kg för hösilage!) så tenderar de att föröka sig. :nailbiting:

Jag skulle aldrig klara av att se mina hästar i ögonen om jag gjorde så. :(

Däremot har jag övervägt att sälja ponnyerna då jag inte vill kosta på (dvs jag har råd) att sko dem, men samtidigt vill jag göra saker med dem. En skoning av liten ponny = 4 färre träningar för hästarna.

Men där handlar det om avvägningar av olika önskemål från min sida, i ts fall hade jag tvingat mig själv att låna ut hästen tills min ekonomi var bättre och jag iaf hade 30' i buffert.

Sen kan det ju bli andra oförutsedda kostnader om man har hästen hemma. Något kan hända med stall, hagar behöver lagas. Jag undrar alltid när folk som har häst hemma säger att hästen kostar nästan inget för jag har den hemma.

Ts har själv skrivit att hon lever på gränsen och vill spara ihop en buffert. Då blir ju det naturliga att fundera över utgifter och häst är en stor utgift och inte livsnödvändigt.
Ja? Det var ju inte det jag svarade på utan påståendet att det blir roligare om livet i övrigt inte behöver stå på vänt. Vilket jag tycker är upp till var och en att avgöra, så länge ekonomin inte går ut över häst eller andra en ansvarar för.

Vad det gäller TS ekonomi så har jag svarat på det med, men i slutändan är det upp till TS att göra sina prioteringar. Jag tror faktiskt (i motsats till många här?) att även TS är medveten om att häst kostar. Mycket.
Men som sagt, det är bara TS som kan göra sina prioriteringar. Hen bad om tips om hur en kan bygga en buffert, inte om att bli dumförklarad för att hen har häst.

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 240
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.