Fast det går inte att planera "näst månad kommer jag råka ut för en olycka med personbilen och det kommer kosta 7000kr", det funkar inte riktigt så. Det är inte repartitionerna som är problemet, hittills har jag löst den biten. Jag sparar redan 500kr i en fond och 500kr till pensionen, i sommar när jag går upp i lön ska jag öka det till 1000kr vardera är planen.
Sen kommer jag få tillbaka på skatten och tanken är att de pengarna ska bli buffert också.
Jag har räknat ut en budget vad alla mina utgifter kostar i månaden och har avrundat allt uppåt till närmsta hundratal, just för att ha lite marginal.
Jag skulle vilja spara ihop massa pengar för att bli av med csn lånet snabbt, blir jag av med det sparar jag 7000kr om året.
Du kan ju pausa pensions- och fondsparandet i några månader och lägga de pengarna i en buffert istället. Det kommer inte göra någon skillnad på din pension, och varför ska du ha pengar liggande i en fond om du inte ens går runt och riskerar att bli stående med en bil som du inte kan använda och då inte ta dig till stallet? var sak har sin tid tänker jag.