Bygga stall

L

Lillsessan

Hur mycket kan det kosta ungerfär att bygga ett lösdriftsstall från grunden?
Det ska nog vara en ganska stor box (som två små hästar rymms i) så hästarna kan gå in och ut i hagen som de vill.
En liten sadelkammare och en liten foderkammare. :)

/Lillsessan

Sv: Bygga stall

Hej,
Det är väldigt svårt att ge dig ett rakt svar.
Det finns också flera trådar om detta under "hästverksam".
Lösdrift kan nog bli billigare att bygga än ett stall, men det beror ju på hur stort du tänker dig och hur "avancerat" du tänkt.
Ett "vanligt" stall kan kostnaden bli ett par tusen per kvadrat.
Mycket beror också på vad för mark du har, hur mycket gräv och makadam etc som du behöver.
//Jezz

Priser är ju så svåra att ge eftersom det varierar såååå mycket. Allt vi har byggt har varit "ekonomi varianten". Är man nöjd med att allt inte blir så perfekt med tex material val o dyl så kan man nog bygga billigt. Överlopps material från byggen, ta till vara det som någon har kasserat från nån renovering, II klass bräder från nåt litet företag som sågar brädor + att man gör allt bygg jobb själv så blir det ingen oöverkomlig summa att bygga stall/lösdrift.

Har precis byggt stall och vindskydd.
Vindskyddet på 20 kvm ca 2000:- då är det "bonnvirke" till väggar och presenning som tak. Inget underlag mer än halm. Ligger på en kulle.
Stallet är på 30kvm, 18,5 kvm/box, två boxar. Bara att gjuta plattan gick på 8500:-, gruset under på 1000:-. Sedan tillkommer allt virke ca 25000-30000:-. Allt som allt runt 50000:-
Dyrt blir det men å andra sidan är det ju kostnad för att ha pållarna inhyrda, på detta sätt betalar jag till mig själv och mitt boende ökar i värde.
Lycka till

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 979
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 497
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 842
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 623
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar