Bygga stall

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare westernqueen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 16 901
W

westernqueen

Hejsan :D
Vi ska bygga stall från grunden och jag har ganska många frågor angåande det här och vill veta så mycket som möjligt så ALLA tips uppskattas!

Ok nu till saken;
Först och främst, vart är det absolut billigast i landet att driva sin egna gård?

vilka olika firmor finns det som kan bygga stallgrunden, alltså själva "huset" utan inredning. Vilka firmor är billigast och vilka firmor ger bäst resultat?
ge både sten och trä exempel tack =)

Vi ska själva montera in boxar och har haft funderingar kring olika företag som säljer boxar, därbland har jag blivit intresserad av jaba's, city-boxens och framförallt myrbys ädelträ boxar.
Vilken av dom är billigast och lättast att montera?

Hälst av allt vill jag ha ett stall i "sten" (tex tegel.)
vad är det för priskillnader mellan ett mellanstort trästall och ett lika stort stenstall?

Istället för en gödselplatta så vill vi ha en container, kan man köpa sådanna eller går dom endast att hyras? Vart tömmer man dessa?

Min lilla bild av hur stallet ska se ut är;
mellan 4-10 boxar (mått 4x4m)
Fönster i varje box (öppningsbara)
Högt tak med ventelation
två stora hagar i trä och eltråd ev i plaströr (en hingsthage och en för övriga)
en rundkorall (ett senare kapitell om hur den ska byggas)
1 sadelkammare
ev. en spolspilta
1 lodge som inte ska sitta ihop med stallet pga brandrisk
2 stallhundar som ska sova i stallet om natten, dom ska såklart ha antingen en egen box (öppen) att vila i eller så får man hitta på nån rolig lucka in i sadelkammaren där hundarna kan sova med mat och allt.

Är det någonting som man ska tänka extra mycket på när man monterar boxar eller bygger stall? Är det någonting som senare kan orsaka problem och vad ska man förvänta sig?

Det blev väldigt många frågor som sagt, och fler poppar hela tiden upp i huvudet på mig. ;)

Hoppas att många vill hjälpa mig på traven till att förvärkliga min dröm!

MVH WesternQueen :)

lite olika bildexempel:
baryard11.jpg

Baryardbox12.JPG

Stenungsund%205.JPG

Skiljevagg.jpg

Boxinr14.jpg

concept_stall_046.jpg
concept_stall_044.jpg
concept_stall_045.jpg
:love:

Sv: Bygga stall

Föresten jag har hittat en ÄNNU bättre leverantör :love:

HTML:
http://www.ridbanan.com/produkter/rower/rr_bilder.htm

Därifrån ska jag nog köpa hannoverboxen *förälskad*
Bilder:

hnnver_door.jpg
blkhorse.jpg

Det var vääääldigt fina boxar..... tycker oxå att den sista bilden är finast. Det låter som ett dyrt byggprojekt.. får man fråga vad ni har räknat med att det kostar?!

Tyvärr kan jag inget om byggerier så jag har inga bra tips... däremot är jag oxå intresserad av information om container så någon som vet får gärna tipsa.

westernqueen skrev:
Hejsan :D
Vi ska bygga stall från grunden och jag har ganska många frågor angåande det här och vill veta så mycket som möjligt så ALLA tips uppskattas!

Ok nu till saken;
Först och främst, vart är det absolut billigast i landet att driva sin egna gård?

vilka olika firmor finns det som kan bygga stallgrunden, alltså själva "huset" utan inredning. Vilka firmor är billigast och vilka firmor ger bäst resultat?
ge både sten och trä exempel tack =)

Vi ska själva montera in boxar och har haft funderingar kring olika företag som säljer boxar, därbland har jag blivit intresserad av jaba's, city-boxens och framförallt myrbys ädelträ boxar.
Vilken av dom är billigast och lättast att montera?

Hälst av allt vill jag ha ett stall i "sten" (tex tegel.)
vad är det för priskillnader mellan ett mellanstort trästall och ett lika stort stenstall?

Istället för en gödselplatta så vill vi ha en container, kan man köpa sådanna eller går dom endast att hyras? Vart tömmer man dessa?

Min lilla bild av hur stallet ska se ut är;
mellan 4-10 boxar (mått 4x4m)
Fönster i varje box (öppningsbara)
Högt tak med ventelation
två stora hagar i trä och eltråd ev i plaströr (en hingsthage och en för övriga)
en rundkorall (ett senare kapitell om hur den ska byggas)
1 sadelkammare
ev. en spolspilta
1 lodge som inte ska sitta ihop med stallet pga brandrisk
2 stallhundar som ska sova i stallet om natten, dom ska såklart ha antingen en egen box (öppen) att vila i eller så får man hitta på nån rolig lucka in i sadelkammaren där hundarna kan sova med mat och allt.

Är det någonting som man ska tänka extra mycket på när man monterar boxar eller bygger stall? Är det någonting som senare kan orsaka problem och vad ska man förvänta sig?

Det blev väldigt många frågor som sagt, och fler poppar hela tiden upp i huvudet på mig. ;)

Hoppas att många vill hjälpa mig på traven till att förvärkliga min dröm!

MVH WesternQueen :)

lite olika bildexempel:
baryard11.jpg

Baryardbox12.JPG

Stenungsund%205.JPG

Skiljevagg.jpg

Boxinr14.jpg

concept_stall_046.jpg
concept_stall_044.jpg
concept_stall_045.jpg
:love:

Sök på stallbygge här på detta forumet, så finner Du svar....Det finns flera trådar i ämnet och vad man ska tänka på framgår i dessa trådar.
Kan dock säga att det mest prisvärda, efter att precis ha byggt nytt stall, är Holma Stall (www.holma.se)
Snyggt, stilrent, all inclusive om man så vill...

Glömde....de alt. Du räknat upp ovan är MYCKET dyra! Mitt stall med 6 boxar + 2 lika stora utrymmen till, som vi gjort sadel- resp. foderkammare har hitintills kostat mig 550 000:- c:a
ALLT blir mycket dyrare än vad man från början tror.....
Och ska Du välja de alt. Du räknat upp blir det rent ut sagt svindyrt.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Senast ändrad av en moderator:

Vad du än gör så bygg en spolspilta med både varmt och kallt vatten. Bra sadelkammare med värme, vask och varmvatten. Många stall glömmer att sätta lampor eller ljusrör i taket ovanför varje box. Helt omöjligt att mocka på vintern när det blir mörkt tidigt. Bygg boxarna med rejäla mått från början, mina är för små men det är för sent att ändra nu. Lycka till, jag håller med den som skrev att det blir mycket dyrare än du någonsin kan tro när du börjar planera.

hästig skrev:
Vad du än gör så bygg en spolspilta med både varmt och kallt vatten. Bra sadelkammare med värme, vask och varmvatten. Många stall glömmer att sätta lampor eller ljusrör i taket ovanför varje box. Helt omöjligt att mocka på vintern när det blir mörkt tidigt. Bygg boxarna med rejäla mått från början, mina är för små men det är för sent att ändra nu. Lycka till, jag håller med den som skrev att det blir mycket dyrare än du någonsin kan tro när du börjar planera.

Du svarade mig men gissar du avsåg svara trådskaparen.... :D

mvh
Carina på Cesam Arabians

Skulle tipsa dig om jabas Drottningholms boxen
förmodligen den mest prisvärda boxen av dom lite finare boxarna
glöm inte att bygga ett täckesrum

Jag räknade ut med st priser på allt man behöver till ett stallbygge i leca sten igår. Då är det 6 boxar och sadel och foderkammare med. Vi murar själva, snickare bygger tak(40 000 arb kostnad) och grävfirma gör platta och dränering och paddock (350 000 arb och materialkostn). Vi landade på 600 000.

Nu är jag på väg till banken...:crazy: :bump: :bump:

westernqueen skrev:
Billigast att KÖPA gården är förmodligen norrut, men frågan är vad du då har för kundunderlag för framtida verksamhet.
Att bygga kostnadseffektivt är nåt som på sikt sparar pengar och personal - vilket främjar förutsättningarna för en god ekonomi. Kolla de dagliga sysslorna som mockning, fodring och hantering av hästar - för här finns tid/ pengar att spara om man investerar smart.

Kan rekommendera boken Att Bygga Häststall av Ventorp/ Michanek:
http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm
Den kostar runt 300;- men tar upp många bra frågeställningar, och har bra sammanställningar om materialval, kostnader osv.

Jag har precis byggt skalet på mitt nya stall i leca med puts. Måtten är 9 x 11m på insidan. Här blir 4 boxar, 2 med måtten 4x3m samt 2 med måtten 3,5x3m, en spolspilta/uppbindningsplats på 3x3m samt en murad sadelkammare och ett egendesignat "foderskåp" på ca 4x3m. Jag har 3m i takhöjd. Jag anlitade en lokal byggkille som har gjort jobbet tillsammans med polska murare. Skalet + platta + sadelkammare + arbete kostade 400 000:-. Boxarna är Ribbox exlusiva inredning som jag måste säga är mycket prisvärda i jämnförelse med andra liknande boxar ca 38000 för de fyra boxarna. Flera andra firmor har standardboxar som är dyrare. Här får jag välvda boxar vilket jag tycker är jättesnyggt + galler i nederkanten på dörren för ventilation. De boxarna du har tittat på får du räkna ca 20000: / box. Jag har varit i kontakt med de flesta leverantörer på boxar och fått offerter och många är dyra fram för allt om man vill ha pulverlackat. Lycka till!

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 710
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård... 2
Svar
24
· Visningar
3 647
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 571
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka