Bygga om lokor?

S

Svanhild

Funderar på om det kanske går att bygga om ett par stora lokor till ponny? Jag tycker många lokselar till ponny är så gräsligt fula o klumpiga:crazy: Vad tror ni om att lägga ner lite krut på att försöka bygga om en vacker kyrksele till en ponnysele? Nån som har nån erfarenhet av nån som gjort nån liknande operation?

Sv: Bygga om lokor?

Funderar på om det kanske går att bygga om ett par stora lokor till ponny? Jag tycker många lokselar till ponny är så gräsligt fula o klumpiga:crazy: Vad tror ni om att lägga ner lite krut på att försöka bygga om en vacker kyrksele till en ponnysele? Nån som har nån erfarenhet av nån som gjort nån liknande operation?

Jag är mycket tveksam... tror du inte lokorna blir på tok för stora åt ponnyn? Till en D-ponny går det väl att få till det bra, men till en A :confused:

Är du intresserad så kan du få telefonnumret till en sadelmakare som tillverkar lokträn, han kanske kan hjälpa dig med råd :idea:
Och så får du inte glömma att lägga ut bilder åt oss andra :banana:

Det har jag också funderat på, jag tror det är möjligt. Man kanske kan gå en kurs i träslöjd samtidigt, eller kanske möbelrenovering? Då finns det ju verktyg lämpliga för ändamålet.

Nä ingen A ett russ med andra ord B...;)

Tänkte mig lokor utan hål i för dragläder där man kan ändra dragpunkten genom att skruva dragpunkten på annan plats. Ska ta diskussionen med "vår" selmakare här o se om han svimmar:angel:

Allt går;)
Jag har ju kapat nedre delen på shettisselens lokor samt satt dit extra ögglor upptill, men jag har inte haft tid att göra klart dom:grin:
Skulle väl funka med stora lokor med, finns lätta som med tunna bossor säkert skulle sitta bra på ponny!:idea:
22501010.jpg

Ja ignorera bakgrunden:eek:
Ska fixa me bossorna, dom e ju så klumpiga! Funderar på om man kan hitta på nått smidigare...
Men ja ska ha dom gamla kvar som dom är, ska jag dra tungt byter jag bossor!:idea:

Finns ju beskrivning så om man e händig kan man göra egna lokor:D
Iof för åsna men men:angel:
http://www.iirr.org/saem/page200-203.htm

Hur gjorde du de nya hålen för den nedre lokremmen? Borrade massa hål o raspade sen?

Funderar på färg till lokor... jag vill ha högblank svart. Finns det som utomhusfärg? Det lär ju vara det eftersom de kan bli blöta o solen skiner på dem o så? Vad använde ni som har målat om lokor för färg?

Japp jag borrade tre hål efter varann, slog ut mellanväggarna, och filade sen jämt:)

Jag använder Nordsjö Ready, halvblank 40...(ca 200 kr för en liter:eek::angel:)
Den är ju rätt dryg, inom och utomhusfärg, järn och träfärg:idea:
Samma färg jag målat min vagn med.
Ja det är ju bra att ha en utomhusfärg som tål, för det blir ju lite slitage samt som du skriver väder å vind på vagnar och seldon:)
23015136.jpg

23015137.jpg

(Lokorna är lite ljusare eg...)

21727045.jpg

Så bra då är den frågan löst oxå om det finns färg som passar till både trä o metall! Den där färgen fast svart :angel: ska jag leta upp minsann! Tack för tipset! :bow:

Vilken himla fin form det blev på de från början ganska fula lokorna:love:

Måste bara skratta lite åt ditt färgval:angel: undrar vad domarna säger om man dyker upp på tävling med lila ekipage:rofl::love:

Lite udda färgval:D:angel:

Jag längtar tills du visar oss hela ekipaget, med vagn och sele. Kommer att bli urläckert!

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
491
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 193
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 328
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka