Bygga boxar utan boxgaller?

elarn

Trådstartare
Jag och min sambo ska inom en snar framtid flytta till ett större hus där det finns ladugård som vi ska bygga om till stall. :)
Och jag sitter ju självklart och tittar runt lite på internet, och sitter och skissar på hur man ska bygga.

Då tänker jag på galler mellan boxarna. Vi hade tänkt sätta armeringsjärn, men jag har hört att det inte är godkännt enligt länsstyrelsen, och att dom inte är helt hållbara. Så då har jag tittat runt på andra alternativ.

Vad tror ni om att skippa boxgaller helt och hållet?
Har sett många stall som haft så.
Men är det godkännt, eller måste det finnas boxgaller?

Sv: Bygga boxar utan boxgaller?

de regler som finns om de är att hästarna dagligen måste ha möjlighet att ha kontakt med andra hästar. Och galler måste ha ett visst säkert avstånd mellan rör etc för o vara godkända. Jag har galler emellan, men inte ut mot gången. Har då en vi känner som har gjort liggande stänger med omkring 18 cm har jag för mig emellan. Det är godkänt av länsstyrelsen.

Finns ingen lag som säger att man måste ha galler mellan hästarna! Finns inte ens någon lag om att man måste ha vägg emellan! man får ha dem i gruppboxar!

Jag har inget galler och älskar det! Hästarna kan vara sociala med varann och med mig på ett helt annat sätt!

Skippa gallerplanerna.
Jag har själv galler runt om, men har flera gånger tänkt att det vore bäst att ta bort det.

Jag känner många som inte har boxgaller och det har aldrig varit några problem. Visst kan man väl tänka sig någon extrem situation där hästen lyckas hoppa ut, men med det tankesättet så skulle man ju aldrig våga ha sina hästar ute.

Jag tror att det ger utökad livskvalitet för hästarna att kunna kolla ut lite i stallgången och kunna få lite närkontakt med boxgrannen.

När/om jag bygger nytt så blir det troligen utan galler. Jag vill dock ha murade boxar och tänker helmura halva mellanväggarna upp till tak. Då har hästarna möjlighet att söka kontakt men också en avskiljd hörna där de får vara ifred. Där kan de också ha sitt mat och vatten så att de får äta och dricka i lugn och ro. Kanske behöver man ha lite större boxar om man inte ska ha galler.

Mvh JV

Har också avskaffat boxgaller i huvudsak till mina hästar så de kan titta in till varandra och ut på stallgången, men behållit ett galler samt en liten "helstängd" del med plankbitar mellan boxarna framme vid krubban. Känns som en bra kompromiss så de får äta kraftfodret utan att stressas av boxgrannen.

En gång i tiden byggde vi ett fint stall utan galler, vilket fungerade mycket bra. Ända tills vi ändrade inriktning från rena vuxna ridhästar till avel.
Hormonstinna ston var ingen höjdare att ha i boxar vid sidan om varandra utan galler. Ja vissa av dem var inte trevliga med galler heller. Så nu när vi bygger nytt är stostallen med hela mellanväggar och även höga ut mot gången så att det nästan bara är vid dörren de kan få ut huvudet. Så hur man ska utforma sitt stall beror mycket på vad man har för avsikt att ha i det. Dräktiga ston och hingstar kanske inte är de som bäst lämpade för gallerlösa boxar. När riktiga kompishästar som verkligen är kompisar ja där kan ju till och med en väg vara onödig.

tack för alla svar. :)
Jag tror nog att jag kommer köra utan galler. Men man kanske kan sätt upp nåt "spiltgaller" just där dom har sina krubbor, så att dom får äta ostört. Vad tror ni om det?
Är det nån häst det inte skulle funka med att man har så, så får man väl sätta upp helt galler eller en helvägg emellan i stället.

tack för alla svar. :)
Jag tror nog att jag kommer köra utan galler. Men man kanske kan sätt upp nåt "spiltgaller" just där dom har sina krubbor, så att dom får äta ostört. Vad tror ni om det?
Är det nån häst det inte skulle funka med att man har så, så får man väl sätta upp helt galler eller en helvägg emellan i stället.

Min kompis har helt fritt ovanför sina boxväggarna och det ger ett mycket luftigt och snyggt intryck. Hon har gjort som så att tre av boxarna sitter ihop och så ligger den fjärde för sig, ifall hon skulle få in en häst som inte fungerar. Krubborna har hon i mitten (rätt så breda boxar).

Murade boxar med halvväggar som Jate Volim beskrev kan vara riktigt snygga också - en annan kompis har byggt sådana med väggar som går i en mjuk båge ner och så har hon murat med gammalt fint tegel överst på blocken (som i övrigt är putsade).

Själva idén med spiltgallret du visade är ju bra annars! (men just de är iofs för klena och troligen inom intervallet för icke godkänt mellanrum).

Min kompis har helt fritt ovanför sina boxväggarna och det ger ett mycket luftigt och snyggt intryck. Hon har gjort som så att tre av boxarna sitter ihop och så ligger den fjärde för sig, ifall hon skulle få in en häst som inte fungerar. Krubborna har hon i mitten (rätt så breda boxar).

Murade boxar med halvväggar som Jate Volim beskrev kan vara riktigt snygga också - en annan kompis har byggt sådana med väggar som går i en mjuk båge ner och så har hon murat med gammalt fint tegel överst på blocken (som i övrigt är putsade).

Själva idén med spiltgallret du visade är ju bra annars! (men just de är iofs för klena och troligen inom intervallet för icke godkänt mellanrum).

Okej. Ja just dom där spiltgallerna skulle jag nog inte i så fall, jag tog dom som exempel. Jag har sett en annan sort som är skitsnygga och som jag tror är godkända. :)

Jag tycker att det blir mycket mysigare i stallet när det inte finns boxgaller mellan hästarna. Vi löste matproblemet genom att sätta krubban i mitten på fronten av boxen, jämte dörren, då kommer de ej åt varandra när de äter.

Har stått inackorderad i stall med boxar utan galler. Aldrig mer. Väldigt stressad stämning i stallet, hästar som hade diverse olater p g a osämja mellan hästarna. Vissa som tetades hela tiden, andra som var aggressiva.

Har man eget stall och hästar som går ihop garanterat blir det nog en annan sak, men där var det verkligen inte en bra miljö för hästarna.

Jag har bara possitivt att säga.
Jag har mina hästar inackorderade i ett stall med murade boxar utan galler. Väggarna är höga mellan hästarna och fronterna är i en mjuk båge som är lägs över dörren.

Jag upplever att miljön är mycket rofyld för hästarna.
Mitt fullblod är vävare och hans beteende har markant minskats ner till ett absolut minumum sedan han flyttades dit.
Nu är stallet också litet med enbart 5 boxar. Det är nog inte fel att anta att även det är bidragande till den goda miljön.

Den beror en hel del på hästarna vad som är bäst. Min gamla valack till exempel var snäll i alla lägen mot sina kompisar utom när det handlade om kraftfoder. Då förvandlades han till ett monster som gjorde utfall så stoet, som han i vanliga fall dyrkade och följde i hagen, blev synnerligen upprörd. Här hjälpte det inte med galler utan det krävdes en hel vägg för att få lugn och ro trots att de gick i samma hage och gärna åt ur samma höhög.

Och i flera större stallar med galler mellan boxarna har jag många gånger sett hur man fått spika upp skivor för att hästarna stressar och hotar varandra. Så jag undrar om inte hela väggar egentligen är både säkrare och lugnare.

En lösning är att ha mellanväggar med liggande brädor som man kan bygga på på höjden. Då kan man variera mellanväggens höjd beroende på vad det står för hästar bredvid varandra. Har man hästar som tycker om varandra kan man ta bort brädorna. Skulle det komma en annan häst så kan man lägga dit brädor så högt det behövs.

Om man har en stolpe mitt i mellanväggen så att säga kan man ha tex ha hel vägg framme vid krubban och öppet längre bak i boxen.

Senast ändrad:

Om man har en stolpe mitt i mellanväggen så att säga kan man ha tex ha hel vägg framme vid krubban och öppet längre bak i boxen.

Smart, kanske ska testa det. då kan ju hästarna välja om dom vill vara ifred eller inte.. :)

stall+alt.+2.bmp

Såhär har vi tänkt att vi ska bygga

box+mellanv%C3%A4gg.bmp

Det är om man gör sånnahär mellanväggar, halvöppna. :)

Hej !
Kan ju visa mitt stall utan galler vi har i och för sig hela väggar emellan boxarna , men det är för att jag har mina hingstar stående där ;)

Alla mina hästar kan välja om dom vill vara sociala eller inte,
Alla krubbor sitter i hörnor och ingen häst har krubban bredvid den andra ,

dte är aldrig bråk när det är mat utan alla hästar äter i sitt hörn i från varandra :)
josanstud104.jpg

stall.jpg

spanien102.jpg

Slänger in en bild på miniatyrstallet oxå :p
spanien088.jpg

Tesora

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 325
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 676
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 211
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka