Sv: BVC-tråd

Sist vi var till BVC (12/8) var Sebastian 5 månader och 21 dagar. Då var det läkarkoll och vaccination. Här sticker de i båda benen samtidigt för att bara behöva sticka vid ett tillfälle och det gick så bra så. Skrek litegrann men blev glad igen så fort han fick ställa sig upp och "leka" lite.
Han vägde då 8120 gram och var 68 cm lång. Ho var 43,5 cm.
Nästa gång blir vid 8 månader...

Idag var vi hos barnläkaren igen, vaccination och allmän koll. Emilia blir 6 månader om en vecka.

Vikt: 7,15 kg (fortsätter att följa "normal" kurvan precis)
Längd: 65 cm

2:a sprutan mot difteri, stelkramp, kikhosta,polio, influensaB och hepatit B
Vi valde även att köpa till vaccinering mot phenumkocker så den fick hon också.

Vaccinationen gick bra, ledsen först men blev gladare efter lite tröst. Nu sover hon. Förra gången mådde hon bara bra efter sprutorna, hoppas hon gör det den här gången också.

Läkaren var imponerad över att Emilia sitter så stadigt själv och att hon är så rörlig (kryper nästan) redan nu.

kl

Min son blev 3 veckor i lördags. Vi ska till BVC 1 gång i veckan tills han blir två månader. Är det alltid så?
Jag tycker iof att det är bra, men att det är ganska ofta.

Han var 51 cm lång, huvudomfånget var 37 och han vägde 4100 g när han föddes och vid hemgång vägde han 3630 g, på återbesök dan efter hade han gått upp till 3830 g (mjölken rann till kvällen innan :D).
2 dar senare fick vi hembesök av BVC-sköterskan och då vägde han 4080 g.
1 vecka senare vägde han 4180 och ytterligare 1 vecka senare (dan innan 3-veckors dan) vägde han 4610 g, var 56,1 cm lång och huvudomfånget var 37.6

Ja vi gick också varje vecka i början :)

Det är ju helt frivillig att besöka BVC men vi kände att det var skönt att hålla koll på vikten i början så man såg att hon ökade som hon skulle.

Jag tycker oxå det är bra, han tappade ju rätt mycket första dagarna så det är helt klart skönt att ha koll på vikten.

Igår var vi där igen å han har gått upp 240 g sen förra veckan, alltså väger han nu 4850 g.

KL.

Ludde o jag var på BVC i torsdags, då han var 10 mån o 1 v. Allt gick fint o han tyckte de hade FANTASTISKA leksaker - MYCKET bättre än hans egna ;). HAn var 76.5 cm o vägde 11040 g - fortsätter förla sin kurva som ligger strax över snittet.

Till Gnarpis: Vi gick varje vecka i en månad o varannan tills han var 2 mån. Är nog lite olika vilket landsting man tillhör.

Min son föddes ganska så liten men nu har han sprungit i kapp! Fick sin andra spruta nu i veckan och då vägde och mättes han till följande:

5 ½ månad
Vikt: 8515 g
Längd: 69,9 cm
Huvudomfång: 44,4 cm

Inte längre liten... ;)

Glömde uppdatera från vårt senaste besök 1/9, 6 veckors kollen :o

Evelina
Vikt 4455 g
Längd: 55
Huvudomfång: 38 cm

Nästa kontroll är det även barnläkare.

Men vi har ett litet problem, hennes navel vägrar läka helt trots hon blivit behandlad med Lapispinne 2 gånger i rad. :(

*kl*

Hur ofta går ni till BVC för kontroll?
I början fick man ju gå dit 1gg/v, sedan varannan v. Men efter 3-månaderskollen och vaccinationen i augusti så tycker de inte att vi behöver komma dit igen förrän i oktober när nästa spruta ska ges. Vanligt eller?

Tror absolut inte att det är något fel på skruttan som kräver ett "extra" besök, hon gror ur kläderna och äter som hon ska, men är lite nyfiken på hur de gör på era BVC?

Hej!

Idag har vi varit till BVC på babymassage, andra träffen. Martin gillar massage och det är kul att träffa andra bebisar och deras mammor :) Martin är 4 månader idag :love:

Pratade med BVCtanten om Martins tröga mage, han har blivit väldigt trög sedan jag helt gått över till ersättning. Rekomenderade att jag skulle byta ersättning från Semper till Nan, tillsätta rapsolja eller messmör. Hoppas att detta hjälper nu :crazy:
Han blir bara gasig av katrinplommonen iallafall så det hjälpte inte...

Nästa vecka på tisdag den 15/9 ska vi på 4 månaders kontroll, vad gör de då??

Hej Caballus.

Jag var till BVC 1 gång/veckan de tre första gångerna, då Martin ökade fint i vikt och längd så blev det varannan vecka. Sedan 3 månadersvaccinen så är det bara 1 gång/månad.
Men eftersom vi har babymassage med BVCtanten varje vecka får vi väga och mäta då om vi vill.
Det är nog alltså helt normalt att det blir en gång/månad om allt ser bra ut :D

Den första månaden är det 1 ggr/veckan. Sen blir det varannan fram till 3 månader. Efter det 1 gång i månaden fram till 6 månader då det blir varannan. Sen har jag inte koll längre fram.

*kl*

Och på vår BVC vi får gå hur ofta vi vill, och blir vid varje besök rekommenderade ungefär när vi skall komma nästa gång, som längst, beroende på hur kurvorna ser ut. Vill man komma tidigare så är det fritt fram, både att gå på drop in som är 2 dagar i veckan eller på bokad tid. Så vill man gå flera gånger i veckan (av någon anledning) så är det bara att traska dit.

Jag har efter första månadens 1ggn/vecka varierat mellan varannan och var tredje vecka. Sonen är nu snart 4 månader. Tror jag fortsätter med var tredje vecka ett tag till.

kl

BVC besök, sonen 1 månad:

Vikt: 5210 g (förra veckan 4850 g)
Längd: 58.4 (2 v sen 56.1)
H omf: 38.5 (2 v sen 37.6)

*kl*

kunde ju skriva här jag med :)

var igår på bvc på tösens 11 månaderskoll.

hon väger 13405 gram och är 78,7 cm lång, huvudomfång 47,1 cm.

Milton var på 4-månaderskontroll idag som 3½ månad.

6585 gram, 64,6 cm och huvudomfång 42,4.

Bad att få nästa tid i slutet på oktober så det blir lite närmre hel månad.

*kl*

Igår var vi på 4-månaderskontroll med sonen som blir 4 månader idag :)

Vikt: 7155gr
Längd: 66cm
HO: 43,5cm

Han fortsätter att ligga en kurva över medel på samtliga tre.

Hej!

Idag har vi varit till BVC på 4 månaders kontroll, med vägning, mätning och matprat!

Martin 4 månader och 10 dagar:
Vikt: 7470g:love:
Längd: 65,5
Huvud: 41,5

Längd och vikt ser fortfarande bra ut, ligger över "medel" och följer sina kurvor bra. Huvudomfånget har planat ut rejält:confused:, vad nu det beror på. Fast det måste ju vara svårt att mäta på exakt samma ställe varje gång!!??
Martin har ju tidigare helammats, men äter nu ersättning och gröt samt små smakisar. Amningen bara strulade så det var lika bra att ge upp. Han (och jag) mår jättebra nu!

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
644
Senast: Badger
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
460
Senast: Jeps
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 543
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden