Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jag iklädd psykopatläkardräkten från forna dagar öppnade med mitt omsorgsfullt nedblodade anlete, gav dem varsitt korvfinger efter som jag hade så många patienter så kunde jag lika hjärna dela med mig av deras kroppsdelar till hungriga busungar.
Äpplen, päron och tandborstar
Avskyr fö bus eller godis och hela Halloween grejen. Är väl inte sådär jättekonservativ, men såna idiotiska importerade seder är det värsta jag vet. Allhelgon är för mig ljus på gravar och lite eftertanke om de som inte finns längre. Intressant nog lite samma stuk som Halloween faktiskt började som Samhain (keltisk) och blev sedan All Saints Eve (vår alla helgons dag) där man tände lyktor och bål för att freda sig mot osaliga andar och de döda. En del av klä ut sig osv fanns ju i Sverige i samband med gamla jultraditioner och påskhäxor, som verkar ha fallit i glömska idag. https://en.wikipedia.org/wiki/Halloween
Mitt problem med Halloween är nog att det är så förbaskat importerat, falsk och kommersiellt och ja, ok, amerikanskt yttligt.
Och jag älskar Halloween, för att jag har fantastiska minnen från barndomen. Bodde i England då och vi hade alltid Halloweenfester med utklädnader och utsmyckade hus (invändigt, framförallt) och allmänt fantastiskt roliga kvällar. Aldrig något bus eller godis-gående, vilket är en typ av tradition jag har lite svårare för. Jag kan ju ha fel, men jag har fått för mig att den traditionen är mer amerikansk, precis som det där med att man "bara ska klä ut sig", hela grejen är ju att man ska klä ut sig till något läskigt. Fast det kanske är nåt som har kommit senare i USA också.
Oavsett älskar jag högtiden, även om det var den amerikanska varianten som kom till Sverige sen, främst pga barndomsminnen. Störa andra människor kan man ju låta bli att göra, oavsett tradition.
Köp en massa godis och ställ i hallen, med en sked eller godis med papper. Om någon knackar på, ge lite godis, om inte ät upp det så brukar jag göra.Insåg precis med Halloween i antågande att jag flyttat till ett område där risken för ungar vid dörren antagligen är ganska stor. Kan jag låtsas att jag inte är hemma i mörkret eller borde jag kanske ha en påse godis redo? Tycker det är ganska roligt med halloween och att klä ut sig (vilket jag ska göra på Liseberg nästa helg ) men har noll koll på allt som innebär interaktion med ungar
Köp en massa godis och ställ i hallen, med en sked eller godis med papper. Om någon knackar på, ge lite godis, om inte ät upp det så brukar jag göra.
Egentligen ska barn bara knacka på hos folk med pumpa utanför, som lyser.
Jag tror, eftersom jag forskat i saken och är lätt förvirrad (brukar också ha pumpa och godis hela veckan för säkerhets skull, men nu ska sonen tydligen engagera sig), så verkar Sverige ha bestämt att All Helgona ligger på en lördag, alltid och att fredagen innan är Halloween, alltid. Men jag kan ha fel och skulle gärna vilja ha koll.Jag fattar inte varför svenskar som importerar Halloween och bus eller godis-traditioner inte tar med sig hela traditionen.
Dvs Halloween firas den 31 oktober. Inte den dag i närheten som man själv tycker passar bäst. Om man är med och firar och vill ha besök har man en pumpalykta utanför huset. Annars ska man lämnas ifred.
Jag eller du? (Förresten brukar jag till de sura barnens upprördhet ta godiset med skeden och ge dem, låter dem inte stoppa tassarna i skålen själva och ta "allt" för då blir det inget kvar till nästa, suck.)blev fel
Jag eller du? (Förresten brukar jag till de sura barnens upprördhet ta godiset med skeden och ge dem, låter dem inte stoppa tassarna i skålen själva och ta "allt")
"Sverige" har knappast bestämt det, vissa har säkert fått för sig att gå efter det, men det räcker väl i så fall att göra vart 6:e år eller vad det blir, när de båda infaller på samma dag (31:a oktober) om man nu vill fira båda?Jag tror, eftersom jag forskat i saken och är lätt förvirrad (brukar också ha pumpa och godis hela veckan för säkerhets skull, men nu ska sonen tydligen engagera sig), så verkar Sverige ha bestämt att All Helgona ligger på en lördag, alltid och att fredagen innan är Halloween, alltid. Men jag kan ha fel och skulle gärna vilja ha koll.