Buren hand

P

Pacific

När jag red på ridskola värderades det väldigt viktigt att man red med buren hand. D.v.s. ca tio över framvalvet, ca tio cm framför och tio cm mellan händerna. Det var också väldigt viktigt att hela handen var sluten kring tygeln och tummarna rakt upp.

Den sista tiden hör jag aldrig något om prioritet om att rida med buren hand. När jag tittar på bilder här på buke tcker jag det känns som att ca 95% av alla rider med låga händer , väldigt drett isär och med halvöppna händer.

Har sättet man "ska" rida på ändrats eller struntar alla bara i det. Eller var det min ridskola som var knäpp?

Någon annan än jag som funderat på detta och vad tycker/tror ni?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Buren hand

Nej självklart inte. Men känns ju mer naturligt att man själv skulle missa något än att mer eller mindre alla andra skulle det.

Jag rider nu på min häst för min gamal ridskolelärare sin fortfarande säger att jag ska rida med buren hand. Men jag har även ridit för en annan c-tränare som hela tiden sa att jag skulle sänka handen.

Ush inte konstigt att man blir förvirrad:confused:

En sänkt (/bred) hand kan vara otroligt effektiv för att sänka hästens nacke, och visst kan det finnas fall där det är befogat att använda just den hjälpen.

Det mest troliga är dock -med tanke på hur många som rider med låg, bred hand, och på många typer av hästar på olika utbildningsstadier- att det används som en genväg istället för att rida hästen med andra hjälper och låta nacken komma ner "på köpet".

Nej självklart inte. Men känns ju mer naturligt att man själv skulle missa något än att mer eller mindre alla andra skulle det.

Jag rider nu på min häst för min gamal ridskolelärare sin fortfarande säger att jag ska rida med buren hand. Men jag har även ridit för en annan c-tränare som hela tiden sa att jag skulle sänka handen.

Ush inte konstigt att man blir förvirrad:confused:

Man ska stäva efter att rida med en buren hand, dock måste man kanske ta något tygeltag neråt ibland, men man ska inte alltid sitta med låga händer (om man inte har en häst som är modell stjärnkikare)

Handstallningen beror ju mycket pa hastens huvudstallning och utbildning. Och med huvudstallning kommer oxa hastens exetrior in i bilden.

MAN ska ju strava efter att ha raka linjer eftersom raka linjer ar starkast men sammtidigt mjukast.

Om man kan ha en rak linje fran hastens mun till sin armbage ar det toppen, bade fran sidan och om man ser pa linjen uppifran den ska valla inte riktigt se ut som ett V:

En sänkt (/bred) hand kan vara otroligt effektiv för att sänka hästens nacke.

Men sänka hästen nacke är väll inte det egentliga man är ute efter? Det man vill är väll att hästen ska jobba med hela kroppen och då kommer ju böjen på nacken automatiskt. En snygg krok på nacken är i varje fall inte det egentliga jag eftersträvar i min ridning utan det är bara ngt som kommer på köpet.

Men sänka hästen nacke är väll inte det egentliga man är ute efter? Det man vill är väll att hästen ska jobba med hela kroppen och då kommer ju böjen på nacken automatiskt. En snygg krok på nacken är i varje fall inte det egentliga jag eftersträvar i min ridning utan det är bara ngt som kommer på köpet.

De gånger som en låg hand kan vara effektiv är väl om man rider unghästar eller kanske oroliga hästar? då tror jag inte det fungerar med en alltför hög hand. Annars håller jag med - buren hand! (fast jag lovar inte att jag alltid gör det själv, men alla har vi något att jobba på ;))

Att man inte ska sitta med händerna vilandes på manken eller med ca en halvmeter mellan varje hand stämmer;) :D :angel: Vilket jag har jätteproblem med:o Men att man ska sitta med helt stängda händer tycker jag är fel;) Då är det svårare att vara mjuk i häderna och då kan man ju inte bara sluta handen när man vill ta en förhållning utan måste dra hela handen bakåt;) :D

viktigt att hela handen var sluten kring tygeln och tummarna rakt upp.
Ja, det är så sant så

Den sista tiden hör jag aldrig något om prioritet om att rida med buren hand. När jag tittar på bilder här på buke tcker jag det känns som att ca 95% av alla rider med låga händer , väldigt brett isär

Det kan bli så ibland när man rider unghästar, men inget man strävar efter:crazy:

med halvöppna händer
Absolut inget man rekomenderar:smirk:

Har sättet man "ska" rida på ändrats eller struntar alla bara i det. Eller var det min ridskola som var knäpp?

Tycker själv att jag ser många av dessa fel, framförallt att många spretar ut med sina armbågar/spända höga axlar och vrider till händerna när de ska ta en förhållning, ser tydligt att de låser hela armen från axeln och fram till handen och de blir hårda och stela i sina händer, det medför en häst som blir stel/stum och hård i sin mun:crazy: Och bara detta att så många sitter så snett över hästen eller viker sig i midjan...Det är ju därför man rider för instruktörer men ändå blir de inte tillrättavisade:crazy: varför kan man undra!

Någon annan än jag som funderat på detta och vad tycker/tror ni?
[/QUOTE]
Tänker mkt på detta, det är så viktigt att ha en bra instruktör;)

Senast ändrad av en moderator:

Som jag ser det är inte det viktiga den burna handen, utan den raka linjen mellan bett och armbåge (både uppifrån och från sidan). Så om vi nu säger att jag red en häst i GP form skulle jag försöka rida med mer buren hand, eftersom den hästen då har bettet längre upp i förhållande till mig. Men på en häst i LättC form hamnar bettet längre ner och därför handen också. Detta för maximal följsamhet. På stjärnkikare (som jag rider så flitigt :angel: ) brukar jag försöka ha handen i lättC läget ungefär eftersom det inte är nån poäng i att ge hästen stöd "däruppe".

Läste du hela mitt inlägg?;)

En låg bred hand sänker lätt hästens nacke ja, men jag sade aldrig att det var det bästa sättet eller att det är det man bör fokusera på...

Målet är väl att handen skall vara buren men det är ju som det sagts tidigare nått som har med utbilningen på hästen, dess exteriör m.m. att göra.

Hur man i slutändan gör för att få hästen att jobba genom hela kroppen kvittar, huvudsaken är att det sker på ett juste sätt. Finns ju tusen ridstilar o tusentals meningar om hur saker skall göras men i slutändan handlar allt om samma sak... nänligen att få en samarbetsvillig o mjuk häst som jobbar genom o med hela sin kropp...

Men att man ska sitta med helt stängda händer tycker jag är fel;) Då är det svårare att vara mjuk i häderna och då kan man ju inte bara sluta handen när man vill ta en förhållning utan måste dra hela handen bakåt;) :D

Man ska inte ha halvöppen hand. Handen ska vara sluten runt tygeln, så länge man har tummarna uppåt så går det alldeles utmärkt att lätta eller ta små förhållningar genom att röra lite på lillfingrarna eller vicka handen lte framåt (eller hur jag ska förklara) :)

Men att man ska sitta med helt stängda händer tycker jag är fel. Då är det svårare att vara mjuk i häderna

Händerna ska vara stängda. Sliter en häst till har du inte en chans att hålla kvar tyglarna och nej, man blir inte hårdare i handen när den är sluten, tvärtom;)

De som visar bilder här (majoriteten iaf) säger väl inte att de har en regelrätt handställning? Därför kan du ju inte utifrån bilderna dra slutsatsen att det är andra handställnings ideal nu. Isf skulle ju idealen vara rätt så mkt åt pipsvängen, rätt svårt att få till allt 100%-igt på en enda ögonblicksbild. Och det är väl 100%-igt som målet för alla är? Iaf för mig...

Själv tycker jag att det är bättre med en lite för låg hand än en för hög. Så som jag vill ha det blir nog 5 cm ovanför manken och 5 cm mellan händerna mer lagom än 10 cm. Dessutom ska man ju anpassa höjden på händerna efter var hästen har sin mun, hur hög/låg hästen är i formen. Handen och underarmen ska ju bilda en rak linje fram till hästens mun genom tygeln.

Den burna handen rätt placerad är utgångspositionen för handen. Självklart kan vi behöva flytta handen, men viktigt att handen går tillbaka igen till rätt position. Att handen ska vara buren är ju för att den inte ska läggas på/mot framvalvet och på så vis bli låst. (inte helt ovanligt ändå)

Att man inte ska sitta med händerna vilandes på manken eller med ca en halvmeter mellan varje hand stämmer;)

Jag låter faktiskt ofta mina elever sitta med händerna just på manken. Många har svårt för att vara tillräckligt stilla med handen för att hästen inte ska bli störd, eller så låter de hästarna ta tyglarna ur handen på dem. Då är det jättebra att de får ha hästkroppen som referenspunkt. Om de måste nudda hästen hela tiden så kan inte händerna fladdra iväg hur långt som helst, och de kan stänga handen och låsa den mot manken om hästen försöker rycka åt sig tygeln. Det här är ju dessutom orutinerade hästar, så det passar bra med en lite lägre handställning. Ytterligare en fördel är att då kan de inte hålla ut hästarna med yttertygeln i stället för med innerskänkeln, och inte heller kan händerna smyga över manken.

När hästen väl får arbetsro av de stilla händerna och har hittat en bättre form så blir det lättare för eleverna att hitta sin sits, och de blir stabila nog i kroppen för att klara att hålla handen buren.

En halvmeter mellan händerna är inte bra, det kan jag däremot hålla med om!

Jag är av dem lärarn, att han den ska vara där hästen är, på unghästar behövs lite lägre händer för att mans ka få lite stadga och för man inte ska bära hästen, ser bara dumt ut om man sitter med händerna uppe i luften, ju mer utbildad hästen är ju mer bär den sig och ju högre är den i formen, då får handen följa med, viktigaste är att handen inte vilar på manken, sadel, och inte hänger i tyglarna, sen ska den vara stängd, och tummarna uppåt, grunden, sen så blir det inte alltid som man tänkt sig, men jag strävar dit iaf:)

jag är av den läran att inte sätta en orutinerad ryttare på en orutinerad häst..... men jag har väll som vanligt fel..annars trodde ju jag att en orutinerad ryttare som red en rutinerad häst skulle lära sig att bli still ihanden......eller,

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 064
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag rider andras hästar för tillfället pga orsak. När jag red P så blev jag anklagad av ägaren för handridning (dvs att jag använde...
2
Svar
20
· Visningar
2 154
Senast: mackan
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 811
Senast: monster1
·
Islandshäst Hej alla, jag är ny på Bukefalos! Jag har ridit i hela mitt liv men inte haft egen häst på tjugo år och bara ridit sporadiskt medan...
Svar
8
· Visningar
4 645
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka