Buren hand

Sv: Buren hand

Nu är ju inte alla orutinerade ryttare så lyckligt lottade att de äger/rider en rutinerad häst.
Och då är det ju tur för alla vi som ganska gröna kommit över en älskad jättegrön häst, att det finns kloka instruktörer som kan lotsa oss framåt på ridkonstens vingliga vägar!!:bow:

Jag brukar låta ryttare rida med knut på tygeln istället för riktig tygelfattning tills de är så balanserade i kroppen att de kan hålla handen stilla. Det fungerar också väldigt bra.

När jag red på ridskola värderades det väldigt viktigt att man red med buren hand. D.v.s. ca tio över framvalvet, ca tio cm framför och tio cm mellan händerna. Det var också väldigt viktigt att hela handen var sluten kring tygeln och tummarna rakt upp.

Den sista tiden hör jag aldrig något om prioritet om att rida med buren hand. När jag tittar på bilder här på buke tcker jag det känns som att ca 95% av alla rider med låga händer , väldigt drett isär och med halvöppna händer.

Har sättet man "ska" rida på ändrats eller struntar alla bara i det. Eller var det min ridskola som var knäpp?

Någon annan än jag som funderat på detta och vad tycker/tror ni?

Snuttar ur dagens riddagbok, som förklarar hur "min ridskola" fungerar i alla fall...

Tima var på hugget och PW med. Väx i kroppen, räta på dig, handen om tygeln, trampa NER hälen och korta upp traven där. JAAA, bra och när hon får den där traven glöm inte att berömma... Väx i kroppen, räta på dig, handen om tygeln, trampa ner hälen... små små förhållningar HELA tiden. BRAAAAA där. JÄTTEFIN galopp, fin halvhalt där och håll i traven där, låt henne inte rinna iväg där... LÅT HENNE INTE rinna iväg... Väx i kroppen... och så vidare

och avslutningskommentar efter passet...

Sen var det skritt på lång tygel och PW hade kommentarer till alla och mina kommentarer var väl då, att tänka på sitsen räta upp mig, "växa", trampa ner hälen och... SLUT HANDEN OM TYGELN.

Så, nej... jag tror inte att ridskolorna slarvar... Däremot tror jag att många hobbyryttare slarvar i brist på tränare och god motivation...

Mina avslutande tankar i min riddagbok...

Jag frågade PW om att Tima håller på att joxa med tränsbettet, slå med huvudet och tramsa eftersom det inte är munnen som strular. Det PW trodde i så fall var att jag inte är tillräckligt snabb i kontakten med Timas mun och då är det som jag redan trott.
Det är lite tack vare mitt handikapp att jag har problem med koordinationen av hjälperna. Det är bara att göra så gott jag kan och vara glad när hon gör rätt och berömma ordentligt. Jag kan inte göra mer än att försöka göra rätt.
Men jag får nog gå och krama disktrasor och disksvampar i cafét ett tag och verkligen FÖRSÖKA jobba med att lära mig sluta handen om tygeln. Jag har ju bara kämpat med det i 33 år än så länge. Vem vet, jag kanske lär mig NÅN gång.

Finns det någon annan som har något frukstansvärt bra tips, förutom PW's väna "tordön"stämma i freestylelurar när man är till häst??? :idea: :angel: :rofl:

Jag håller med dig.

en unghäst ska inte behöva ha en ryttare som ej kan hålla sin egen balans.
Att hålla händerna på manken gör att man hamnar i framvikt o det löser inte sitsproblemen utan snarare förvärrar den. Det är då bättre att ha dem i kontakt med framvalvet.

jag är av den läran att inte sätta en orutinerad ryttare på en orutinerad häst..... men jag har väll som vanligt fel..annars trodde ju jag att en orutinerad ryttare som red en rutinerad häst skulle lära sig att bli still ihanden......eller,

Nä håller med, och särskilt inte en så orutinerad att den måste ha stöd för att hålla handen still:eek:

De ryttarna skulle jag istället longera på rutinerad häst, - utan tyglar alls, till att börja med.

KL
Buren hand betyder i min värld inte automatisk en hög hand. Så länge man inte vilar handen på manken så är den ju buren! Om man inte rider en GP häst så är det inte nödvändigt att ha händerna 10-12 cm över manken.

Tänk även på att en häst med hög manke automatisk vill få ryttarens händer att verka lägre än på en häst med låg manke, eftersom sitthöjden då blir lägre. ;)

jag är av den läran att inte sätta en orutinerad ryttare på en orutinerad häst..... men jag har väll som vanligt fel..annars trodde ju jag att en orutinerad ryttare som red en rutinerad häst skulle lära sig att bli still ihanden......eller,

Nu är det ju faktiskt så att det inte är jag som sätter några orutinerade ryttare på orutinerade hästar, de köper sina hästar alldeles själva. När de väl kommer till mig är alltså hästvalet ett fullbordat faktum och hästen är redan en älskad familjemedlem, och då får vi göra det bästa av situationen.

Välkommen till verkligheten...

Och nej, jag har inga problem med att mina elever hamnar i framvikt. Och de som har korta armar får förstås nudda sadeln eller vojlocken i stället.

Jag låter faktiskt ofta mina elever sitta med händerna just på manken. Många har svårt för att vara tillräckligt stilla med handen för att hästen inte ska bli störd, eller så låter de hästarna ta tyglarna ur handen på dem. Då är det jättebra att de får ha hästkroppen som referenspunkt. Om de måste nudda hästen hela tiden så kan inte händerna fladdra iväg hur långt som helst, och de kan stänga handen och låsa den mot manken om hästen försöker rycka åt sig tygeln. Det här är ju dessutom orutinerade hästar, så det passar bra med en lite lägre handställning. Ytterligare en fördel är att då kan de inte hålla ut hästarna med yttertygeln i stället för med innerskänkeln, och inte heller kan händerna smyga över manken.

När hästen väl får arbetsro av de stilla händerna och har hittat en bättre form så blir det lättare för eleverna att hitta sin sits, och de blir stabila nog i kroppen för att klara att hålla handen buren.

En halvmeter mellan händerna är inte bra, det kan jag däremot hålla med om!

Tycker att man i mesta möjliga mån ska lära sig att rida med buren hand tidigt. Min hela kroppshållning påverkas ju av handens läge, som i sin tur påverkar hästen. Även om det kan vara lättare på en unghäst med låg hand ibland så tycker jag att man ska börja med ett "mellanläge" om det är nödvändigt.

Barn/vuxna som är nybörjare tycker jag inte ska lära sig rida med låg hand bara för att dom är i oblans t.ex. Då är det bättra att sätta en "stödrem" (som inte är alltför kort) i sadeln att hålla lite i, ungefär som när man går balansgång och det räcker med att nudda någonting för att få bättre konroll över sin kropp. På så vis drar det inte iväg alldeles huvudstupa utan dom får lätt stöd och hästen slipper ett obehag i sin mun. Har haft en del privatelever som har suttit alltför länge på detta vis med för låg hand och det är mycket jobb med att ta ur dom det.

/Kicki :)

Och nej, jag har inga problem med att mina elever hamnar i framvikt. Och de som har korta armar får förstås nudda sadeln eller vojlocken i stället.

Men det är faktiskt som flera säger att kroppshållningen blir annorlunda om man sitter med händerna lågt, och jo, stor risk fär framvikt. Jag har själv fått problem med det när jag ridit enbart unghäst en period. Sitter dom sen i en sämre sadel är det ännu lättare att det blir framvikt än i en mer välbalanserad sadel.

Jag har rätt långa armar och inte särskilt lång överkropp heller eftersom det mesta i min längd är ben, så det spelar ingen roll med armlängden.

Som nån annan skrev, en rem i förbygelfästena tex är mycket bättre i så fall om dom är ostadiga.

Händerna ska vara stängda. Sliter en häst till har du inte en chans att hålla kvar tyglarna och nej, man blir inte hårdare i handen när den är sluten, tvärtom;)

Dessutom är man INTE "snällare" med en halvöppen hand, man är bara otydlig

När jag red på ridskola värderades det väldigt viktigt att man red med buren hand. D.v.s. ca tio över framvalvet, ca tio cm framför och tio cm mellan händerna. Det var också väldigt viktigt att hela handen var sluten kring tygeln och tummarna rakt upp.

Sen är ju en korrekt handställning också viktigt att lära in hos ryttaren, kan man inte hålla rätt på sina händer kan man ju inte såsmåningom rida med dubbla tyglar... (Kandar)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag rider andras hästar för tillfället pga orsak. När jag red P så blev jag anklagad av ägaren för handridning (dvs att jag använde...
2
Svar
20
· Visningar
2 154
Senast: mackan
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 811
Senast: monster1
·
Islandshäst Hej alla, jag är ny på Bukefalos! Jag har ridit i hela mitt liv men inte haft egen häst på tjugo år och bara ridit sporadiskt medan...
Svar
8
· Visningar
4 645
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka