bur för inomhusbruk

Sv: bur för inomhusbruk

Här finns en fundamental skillnad. Dom frågor jag ställde till Grana var föranledda av hennes, liksom att par andras, påhopp på mig. Vad för skäl finns till oprovocerade personangrepp?

Vilka frågor jag vill svara på är min rätt att själv bestämma, precis som för alla andra här.

LIA

Men vad bra. Då gäller det mig också antar jag. Att jag får svara på de frågorna jag vill :bump:

Det underliga är snarare varför ni håller på? Mår ni bra av sånt här? :confused:

Ämnet för min del ingick i mitt och Cillamuffins utbyte av inlägg. Ert tjafsande därutöver är för mig ointressant.

Jag väntar fortfarande på svaren på dom 6 frågorna! Eftersom du anklagar mig för att vara lagbrytare, dvs brottsling enl specifikation på Buke, borde du ha svaren klara. Annars är det på sin plats att du tar tillbaka det du skrev.

LIA

Här finns en fundamental skillnad. Dom frågor jag ställde till Grana var föranledda av hennes, liksom att par andras, påhopp på mig.

LIA

Det underliga är snarare varför ni håller på? Mår ni bra av sånt här? :confused:

Ämnet för min del ingick i mitt och Cillamuffins utbyte av inlägg. Ert tjafsande därutöver är för mig ointressant.

Jag väntar fortfarande på svaren på dom 6 frågorna! Eftersom du anklagar mig för att vara lagbrytare, dvs brottsling enl specifikation på Buke, borde du ha svaren klara. Annars är det på sin plats att du tar tillbaka det du skrev.

LIA

Jag tycker att du är helt ute och cyklar. Det enda "påhopp" mot dig som förekommit här är att Grana påpekat att det är lustigt att du inte använder bur bilen eftersom det är lag på detta men att du ändå kritiserar cillamuffins för att hon har sin hund i bur hemma, vilket tydligen inte är tillåtet.

Det här är väl ändå inget påhopp? Om det inte stämmer är det väl bara att säga det, och stämmer det så får du väl förklara hur du tänker (nej, det är inget tvång att svara på frågor men det blir en lite mer konstruktiv debatt).

Du som är så snar att prata om påhopp, enligt din def så borde det väl klassas som sådant att anser att cillamuffins borde omplacera sin hund endast pga att hon behöver ha honom i bur vid vissa tillfällen. Du har inte ens förklarat varför fast flera personer frågat dig vad du grundar detta på (Jag är för den delen också nyfiken. Jag förstår inte alls vad som skulle föranleda en omplacering).

Dessutom har du en mycket otrevlig ton som ingen annan i tråden ens är i närheten av.

Jag tycker att du är helt ute och cyklar. Det enda "påhopp" mot dig som förekommit här är att Grana påpekat att det är lustigt att du inte använder bur bilen eftersom det är lag på detta men att du ändå kritiserar cillamuffins för att hon har sin hund i bur hemma, vilket tydligen inte är tillåtet.

Det här är väl ändå inget påhopp? Om det inte stämmer är det väl bara att säga det, och stämmer det så får du väl förklara hur du tänker (nej, det är inget tvång att svara på frågor men det blir en lite mer konstruktiv debatt).

Du som är så snar att prata om påhopp, enligt din def så borde det väl klassas som sådant att anser att cillamuffins borde omplacera sin hund endast pga att hon behöver ha honom i bur vid vissa tillfällen. Du har inte ens förklarat varför fast flera personer frågat dig vad du grundar detta på (Jag är för den delen också nyfiken. Jag förstår inte alls vad som skulle föranleda en omplacering).

Dessutom har du en mycket otrevlig ton som ingen annan i tråden ens är i närheten av.

Det sammanfattade det mycket bra:bow:

Gilly

Ditt eviga tjatande om påhopp så fort du blir ifrågasatt är ganska tröttsamt. Du är upenbarligen inte intresserad av att diskutera så varför ens delta från början.

Mhm, men i många diskussioner på hästsidan har flertalet berättat om att inspektörerna inte bryr sig om att boxen är 2 cm för liten, det kvittar ju för hästen om den skulle vara 2 cm större. Bara de har det bra i övrigt och allt annat ser bra ut så ser de mellan fingrarna med sådant..?

Då ser de ju inte till att lagen efterföljs i de fallen, men de gör i mina ögon sitt jobb ändå eftersom de är ute och inspekterar.

Jag läste i en tidning idag att avel på hundar som lämnar grova HDfel inte är att rekommendera.

jo så är det.
Men jag snackade med min kennel i går, hon som har tagit emot denna valp för att jag skall kunna köpa sedan.
Hon fattade ingen ting av vad jag snackade om. Hon sa att föräldrarna är fina. Hon har gör fina hundar på sin egna kennel. noga mm.

Så jag tar denna valp. man kan ju inte slänga den på soptippen eller?
Får bara hopas på bra hund

Men det är väl skillnad på en häst som har en 2 cm för liten box eller en häst som helt saknar vindskydd? Hur kan du jämföra 2 cm i en box mot den lagen som reglerar hur hundar får hållas i bur? För mig är det väldans stor skillnad.

Rotterö pratar om sin egna tråd, där hon ska köpa en rottweilervalp fastän att alla avråder bestämt.

Som jag sa, så gick jag uteslutande på det som står i tråden.
Den bild du målade upp är för mig omöjligt att ta till mig, därför ville jag inte utveckla något vidare resonemang.

LIA

vad är det jag ska utveckla för att du ska kunna ta det till dig? jag är helt på det klara med att det inte är det ideala för alla hundar att sitta i bur. men jag sitter här och väljer mellan pest och kolera, och jag tror att en stor inomhusbur är den bästa lösningen för min hund. han trivs inte i hundgård, så även om hundgård är ett lagligt alternativ är det inte det bästa för min hund. jag kan också köra till skolan varje dag och ha honom i bilen, för så länge jag tar ut honom ur bilen och tränar lite så är det fullt lagligt. men inte heller detta är det bästa alternativet för min hund. bilburen är nämligen som en bilbur ska vara, dvs så trång att han precis kan vända runt, och så låg att han inte kan stå upp utan att huka sig. dessutom är det ett klimatvidrigt alternativ, då bilen är stor och bensindriven.

eftersom du verkar gilla alternativet omplacering, så måste det finnas något i ett omplaceringshem som gör att min hund skulle ha det bättre där. och det betyder, i alla fall i teorin, att jag också skulle kunna ändra mig så att jag blir en bättre matte åt min hund. jag är faktiskt ärligt och uppriktigt intresserad av vad det skulle vara.

när det gäller lagen så kom den till i maj i år, och om man letar lite kan man hitta att den kom till för att inspektörerna ska kunna sätta dit de som har sina hundar i bur i stort sett alltid. det har aldrig varit meningen att folk vars hundar sitter i bur ett par timmar om dagen skulle råka illa ut. men nu blev det så i alla fall. dock finns det möjlighet att söka dispens, och det är precis vad jag kommer att göra. jag mailade för en tid sedan jordbruksverket och detta var vad jag fick till svar:

"Hej!Enligt Jordbruksverkets föreskrifter om hundhållning harJordbruksverket möjlighet att medge undantag från bestämmelserna iföreskrifterna om det finns särskilda skäl. Det finns ingen färdigblankett för dispensansökningar, du får istället skriva ett brev där duberättar varför du inte kan följa bestämmelserna och gärna styrka detmed t.ex. veterinärintyg. Vänliga hälsningar xxx"

tack för alla svar och tack för PM:et jag fick. jag har funderat lite och kommit fram till att jag nog vill ha en hopfällbar bur trots allt. problemet är nämligen inte begränsat till mitt hem, utan även till hundvakternas hem. jag kan inte lämna bort honom till någon som inte är hemma precis hela tiden, för hos hundvakter eskalerar problemet och hos ett par av dem har det slutat med inbrott i kyl och frys och djupa hål i min plånbok. jag tror inte att han kommer att bita sönder en metallbur, jag har sedan tidigare en tygbur som han har varit lite omild med, men det har inte gått hål utan pinnarna som håller upp konstruktionen har lossnat från tyget i taket. den buren är dessutom för liten för att jag ska vilja lämna honom där en längre stund (70 x 95 x 75). man kan ju förekomma honom med att förstärka hörnen på något sätt, t ex med grov ståltråd eller sådana där skruvar som man har till kompostgaller.

Risken finns ju att du blir anmäld så som denna tråd utvecklas...

det verkar inte bättre nej, men läs mitt svar till LIA. jag har haft kontakt med jordbruksverket och kommer söka dispens. har du koll på vad jag ska skicka med? jag har ju haft en faslig tur och sluppit några allvarliga händelser (han fick akut enterit för en massa år sedan. det kan ha berott på sopor, men det kan också ha berott på något helt annat). dock är bildbevis på hans härjningståg lätt ordnat.

jag kan ju tillägga att munkorg absolut inte är något alternativ! lagligt eller ej så finns det inte en chans att jag skulle kunna sätta på det på hunden och lämna honom ensam hemma.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 858
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag har en cockerspaniel på snart fem år som fortfarande inte vill vara helt själv. Lite bakgrundinformation: När han var 0-3...
Svar
3
· Visningar
1 837
Senast: MaddeBus
·
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 236
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka