bur för inomhusbruk

Sv: bur för inomhusbruk

Mitt problem är också att även om jag tar på min munkorg så öppnar hon dörrar och fönster... Inte sådär jättekul att ha en hund som hoppar ut på andra eller tredje våningen.

Tyvärr så är bur den bästa lösningen för Min del iaf, hon älskar sin bur och stressar inte upp sig i den.

Givetvis till ställe där situationen inte blir som nu. Annars vore omplacering ingen lösning, eller hur?

LIA

Vaddå, någon som aldrig någonsin lämnar hunden ensam för ens några minuter? Tror inte att det finns sådana människor alls. Det är lättare om du börjar förklara dig; varför du tycker att hunden ska omplaceras och till vem!

Gilly

Det finns dock inget sådant ställe där hunden aldrig lämnas ensam en enda sekund. Alltså är omplacering inte ett alternativ.

Fast ärligt talat, vad ska de göra?

Jag har en svärmor vars häst går ute dygnet runt utan vindskjul, ensam, det är också förbjudet och hon har blivit anmäld men det händer inget där... Det finns många saker som är mycket värre än att en hund får sitta någon timme i bur för att han kan skada sig själv annars.

Det finns dock inget sådant ställe där hunden aldrig lämnas ensam en enda sekund. Alltså är omplacering inte ett alternativ.
Nej, det förstås. Om du inte kan se några andra alternativ.

LIA

Lägg ner aggresiviteten och börja tänk konstruktivt istället.

LIA

Jag har inte skrivit någonting aggressivt. Jag undrar bara hur du menar ang omplacering. Det är ju det ett diskussionsforum är till för; att man ska utveckla sina tankar/funderingar och diskutera dem tillsammans:idea: Säger man A får man säga B liksom.

Gilly

Förklara gärna vad som är så hemskt med bur egentligen.

Om jag inte minns helt fel så bryter även LIA mot lagen. För då när det diskuterades en annan gång så hade LIA hundarna lösa i bilen. Så inte ens där kunde Lia tänka sig att ha bur.

Det beror på hur drivna och/eller konflikträdda djurinspektörerna är. Även hur mycket resurser de har. Min sambo har varit ut på ärenden som gällt tumörsjuka hundar med för långa klor till burfåglar utan tillgång till vatten. Hade han och någon kollega åkt ut på den hästen hade de ställt krav och sen gått vidare med ärendet. Han var nyss med om ett polisförhör för ett miljöbrott. osv. Nu övergår detta till Länsstyrelsen efter årsskiftet och hurdana resureser de har vet jag ej.

Åh, jag hade älskat såna djurskyddsinspektörer:love:

Men det handlar ju också om att se till djurens bästa när man är inspektör. En hund som sitter i bur när matte är och handlar lider ju inte (inte alls enligt mig) jämförelsevis med en ensam häst utan skydd...

Här åker de dock bara ut om de får klagomål tex om man har häst för nära tätbebyggt område eller ren vanvård...

Mitt problem är också att även om jag tar på min munkorg så öppnar hon dörrar och fönster... Inte sådär jättekul att ha en hund som hoppar ut på andra eller tredje våningen.

Tyvärr så är bur den bästa lösningen för Min del iaf, hon älskar sin bur och stressar inte upp sig i den.

Nu tänker jag inte gå in i en diskussion hur duktiga hundar är på att öppna dörrar/luckor och fönster men det finns tillbehör för att göra sådant barnsäkert och det är bara frågan hur långt man vill gå i säkerhetstänkandet. Jag ville bara ge TS tips på saker man kan göra så att man inte bryter mot lagen. Det går säkert att få dispens om man har giltiga skäl till att få förvara hunden i bur. Det går ju bra hos veterinären och där kan de bli sittande ganska länge i vissa fall.

Om jag inte minns helt fel så bryter även LIA mot lagen. För då när det diskuterades en annan gång så hade LIA hundarna lösa i bilen. Så inte ens där kunde Lia tänka sig att ha bur.
Jaså, gör LIA det? Vilken lagparagraf bryter LIA då mot?
Varför alls blanda in LIAs syn på bur i bil?
Kan du se att LIA ens nämnt ordet bur tidigare i tråden?

Varför dessa attacker på person som du och några individer till i tråden ägnar er åt? Är det intressantare än att hålla sig till ämnet?

LIA

I så fall är väl ämnet att svara på vilken bur som är bäst.

Hundar räknas som last och ska behandlas därefter. Dvs fastspända, i bur eller bakom lastgaller.

6 frågor och inte ett enda svar. Intressant!

LIA

Det är väl ungefär lika många frågor som du själv har vägrat svara på i tråden.

Rättelse, det är fyra frågeställningar du inte svarat på, inte 6 st. My mistake.

Senast ändrad:

Egentligen är du bara helt otrolig som orkar.

Jag svarade faktiskt på dina frågor. Men lagparagrafen får du leta reda på själv. Men den finns.
Jag svarade på varför man inte håller sig till ämnet. Och ämnet var bur i lägenhet, men inte ens du höll dig till ämnet. Så du kan ju börja svara på varför du inte svarar på ts fråga utan tjatar om omplacering.
Och eftersom du gärna slår dig själv på bröstet och klagar på andra här. Så undrar jag då när vi ändå är inne på bur, varför du inte följer lagen när det är så viktigt att andra gör det.

Så du kan ju börja med att hålla dig till ämnet och ge råd till Ts vilken bur hon ska skaffa.

Här finns en fundamental skillnad. Dom frågor jag ställde till Grana var föranledda av hennes, liksom att par andras, påhopp på mig. Vad för skäl finns till oprovocerade personangrepp?

Vilka frågor jag vill svara på är min rätt att själv bestämma, precis som för alla andra här.

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 858
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag har en cockerspaniel på snart fem år som fortfarande inte vill vara helt själv. Lite bakgrundinformation: När han var 0-3...
Svar
3
· Visningar
1 837
Senast: MaddeBus
·
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 236
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka