bur för inomhusbruk

Sv: bur för inomhusbruk

har du koll på vad jag ska skicka med?

Jag skulle skicka med en redogörelse (dokumenterad så långt det är möjligt) för vad jag har försökt själv för att åtgärda problemet så att det tydligt framgår att inomhusbur är sista alternativet och inte bara en quick fix.
Förmodligen skulle jag också lägga till att ett ombud är välkommen på studiebesök/inspektion om så vills.

Du har ju inget att dölja.

Går det inte att stänga in honom i ett rum med väldigt lite möbler när han ska vara ensam? :) Där det inte finns något att tugga på :) Man kan ju t.ex göra en grind som INTE går att få upp med hjälp av tänder eller som går att hoppa över? :D *Bara ett förslag*

Primekburarna som jag tipsade om är ihopfällbara!
den jag har i bilen är det fyra "rattar" man skruvar upp så blir buren platt som en pannkaka..:bow:

tack för alla svar och tack för PM:et jag fick. jag har funderat lite och kommit fram till att jag nog vill ha en hopfällbar bur trots allt. problemet är nämligen inte begränsat till mitt hem, utan även till hundvakternas hem. jag kan inte lämna bort honom till någon som inte är hemma precis hela tiden, för hos hundvakter eskalerar problemet och hos ett par av dem har det slutat med inbrott i kyl och frys och djupa hål i min plånbok. jag tror inte att han kommer att bita sönder en metallbur, jag har sedan tidigare en tygbur som han har varit lite omild med, men det har inte gått hål utan pinnarna som håller upp konstruktionen har lossnat från tyget i taket. den buren är dessutom för liten för att jag ska vilja lämna honom där en längre stund (70 x 95 x 75). man kan ju förekomma honom med att förstärka hörnen på något sätt, t ex med grov ståltråd eller sådana där skruvar som man har till kompostgaller.

Största buren är 88 cm hög och den sätter man de största hundarna i på utställningar. Och där sitter dom i sin bur hela dagen.

Här är en länk http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/3234

Just nu hade de visst rea på burarna ;)

Går det inte att stänga in honom i ett rum med väldigt lite möbler när han ska vara ensam? :) Där det inte finns något att tugga på :) Man kan ju t.ex göra en grind som INTE går att få upp med hjälp av tänder eller som går att hoppa över? :D *Bara ett förslag*

ungefär så har jag det nu. han tuggar inte på möbler och övrig inredning, utan det är bara i jakt på mat som saker går sönder. alltså är dörren till köket, dörren till sovrummet (där jag har hängt jackorna) och dörren till badrummet låst när jag går hemifrån. detta fungerar hyfsat. men tapeter och lister kring alla dörrarna är förstörda = dyrt att fixa och nu ska jag flytta till en mycket mindre lägenhet (den jag har nu kostar 5 500 i månaden och det är lite väl saftigt för en student) som det inte finns några egentliga dörrar i. det skulle vara om jag låser in honom i badrummet. en grind hade behövt vara 1,5 m minst, och måste också förankras i någonting som sitter som berget. han är som sagt urstark (hade vid ett tillfälle delat av i hallen med hjälp av en supertung 3-sitssoffa + en tung fåtölj men detta pressade han sig förbi utan vidare...)

sedan kommer faktorn att jag är mänsklig och jag glömmer. och då är det kört. han är snabbare än vinden och vet precis hur han ska få tag på det ätbara, så kommer jag på det och kör hem så är det redan för sent.

hur mycket väger primek-burarna? min är jättetung och går knappt att lyfta själv.

hmm... ja alltså nog bär man den själv hemmifrån till bilen.. har inte vägt min, men den är inte så tung så den inte går att bära ensam..
såg förresten att dom har 10% rabatt på burarna året ut! :idea:

Har du någonsin funderat på hur det kommer sig att just du så ofta hamnar i hetska disskussioner/konflikt i så många trådar? Off topic, eller inte, jag vet, men ändå...

Det är väl jätesmart, så har du ju faktiskt ryggen fri sedan :)!

Har du någonsin funderat på hur det kommer sig att just du så ofta hamnar i hetska disskussioner/konflikt i så många trådar? Off topic, eller inte, jag vet, men ändå...

Frågar du Skogis? Hon är väl den mest diplomatiska på hela buke?

Jag...?

Jag är väldigt paff just nu.

Gabbi. Tack, det är det jag strävar efter. Sen finns det vissa användare och vissa diskussionämnen som får mig att resa ragg men där tycker jag att jag blivit riktigt duktig på att bara låta bli att skriva eller lägga ner ämnet. Men att jag skulle vara värre än någon annan undrar jag..?

Senast ändrad:

Tusen förlåt!!!!! Jag skäms massor :o . Det var INTE till Skogstrollet. Jag tryckte på fel knapp :( och märkte det inte ...

kl

Nu har jag tröskat igenom hela tråden och återigen konstaterat att på Hund blir det snabbt ställningskrig!
Lyssnade senast idag på radio där en hundexpert svarade på frågor. En kvinna hade problem med sin hund hon vaknade varje natt och var jätteaggressiv. Experten frågade ut kvinnan och det visade sig att hunden sov i ett annat rum ensam skild från flocken han gav rådet att ta in hunden i sovrummet och bädda under sängen, göra en bur av galler invid sängen eller allra helst stoppa jycken under täcket!
Sen kom förklaringen, en hund trivs bättre i ett trångt utrymme, att vi människor vill ge dem generösa utrymmen är helt missriktat, det skapar otrygghet.
Jag känner inte cillamuffins och hennes jycke men kan mycket väl tänka mig att hunden inte gillar att vara ensam och försöker stilla sin otrygghet med att stjäla mat - under den "operationen" glömmer den sin otrygghet.
Jag har själv varit emot bur men med sista jycken var jag tvungen att inse att buren var en trygg plats för honom, han var van sedan uppfödaren att bli instängd när det var viloperiod.
Så aktiverad som cillamuffins mathuligan verkar vara så tror jag inte han dör eller drar på sig psykiska störningar av att sitta inburad några timmar ibland.

Är den hopfällbar kan du skaffa en liten sån där "mini-pirra" som utställningsproffsen har till sina burar, lätt att rulla med om den ska iväg.

Eller så skaffar man en bagagekärra och ett spännband att spänna fast buren på.

325019_c.jpg

Perfekt och tar liten plats när man fäller ihop den. Och man kan lasta massor på den :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 858
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag har en cockerspaniel på snart fem år som fortfarande inte vill vara helt själv. Lite bakgrundinformation: När han var 0-3...
Svar
3
· Visningar
1 837
Senast: MaddeBus
·
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 236
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka