Bullterrier?

Jag tycker du har rätt angående aktiveringbehovet hos hannarna. TIkarna är betydligt lugnare och " stabilare" tycker jag.

Min senaste bullhanne var väldigt aktiveringskrävande, detta kan iof bero på att han var en omplacering med " speciella behov" om man kan utrycka sig så.

Sedan finns det ju även två "linjer" inom rasen
den lite tyngre, stabilare, och lugnare

sen den lite mer högställda, smäckrare, livligare.

mvh

Nu blev jag intresserad! :) Tycker du generellt att att bullvarianten är lugnare än terriertypen alltså?

Jag tycker generellt att den äldre typen är lugnare än den " nyare" högbenta.

När Bullterierrn var relativt " ny" i Sverige så var det lite problem med mentaliteten som jag anser har förbättrats idag.

Dock finns tendenserna alltid i bakgrunden, hur trygg, lugn och gosig bullterriern än är. Fastän hunden på äldre dar blir en soffpotatis som gärna ligger och slöar med huvudet instoppat under sig så ska man alltid ha i åtanke att det är en hund med kraftig, muskulkös kropp och rejäla käkar som har använts till att slita i stycken.
Inte hålla fast som en bulldog, utan att slita.

Många uppfödare och hanhundsägare lämnar aldrig hanhundarna ensamma tillsammans.

Och det kan jag till viss del förstå.

Min uppfattning om rasen är också att den har en lååång stubin, men när den brinner, jadå då brinner den upp med ett rejält brak.

Men det är ju en underbar hund och jag kan inte tänka mig nån annan ras, isåfall bullmastiff kanske.

mvh

Nä, har man fastnat så har man! :)
Min tik är av den högställda typen och hon blir soffigare och soffigare för var dag. Men så är hon ju i och för sig tik, och dessutom kastrerad.

Pratar man med de uppfödare som hållt på ett tag så tycker jag också att det verkar som om temperamentet mildrats betydligt. Det var ju en incident på specialen häromåret med en hund som bitit domaren, och jädrar vilket hallå det blev om det! (Sen visade det sig att det hade med medicinska orsaker att göra.) Det bådar gott för toleransnivån på mentalt dåliga hundar, tycker jag.

Det där tror jag är en bra beskvining iallafall på den bullterrierna jag känner, jag har aldig varit med om en hund som är så bra på att "slå döv örat till" eller totalt vägra flytta på sig om hon inte känner för det just då. :D Kan gladeligen lägga sig ner och bli släpad på sidan istället för att gå om det inte passar.. :crazy:

Men hon är ganska charmig iallafall, men det hade inte varit en hund för mig jag hade blivit skogstokig på en sån hund. :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 147
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar