Bullterrier?

V

velvet

Jag har nu börjat fundera på vad min första egna hund ska vara för ras.. Tycker att Bullterriern verkar vara en underbar hund, är totalcharmad av dem, men jag vet inte speciellt mycket om dem. Hur är de? Har hört att de är vädligt starka`och inga bra "nybörjarhundar"..

Jag har tagit hand om en hund i flera år, men har dock inte haft den "from scratch" så jag har ju egentligen ingen erfarenhet av uppfostran i praktiken (har dock läst en hel del om det).. Så, vad tycker ni?

Vad man ska ha för hund beror helt på en själv. Hur man passar ihop med vissa raser och individer.
Har träffat flera bullterriers, jättetrevliga var de allihop. Men vad jag hört så är det en ganska tuff hund som behöver en fast hand. Får de det kan de bli hur trevliga som helst, se bara till att hitta en seriös uppfödare (gäller oavsett vilken ras du ska ha). Varför inte gå med i rasklubben för den ras du vill ha?

www.svbtk.com
Där hittar du telefonnummer till "faddrar": vanliga bulleägare som man kan åka och hälsa på och ställa frågor till, och träffa en bulle i hemmiljö. Sen har vi ju Specialen, 7-8 augusti på High Chaparall, bullar så långt ögat når! :bump:
Välkommen till bullträsket!

"Ibland funderar man som bullterrierägare om det inte varit ett enklare projekt att lära benjaminfikusen att konversera på italienska än att lära bullterriern hundvett. "

:rofl:

Självklart finns det inga hundraser som är speciellt okomplicerade men samtidigt börjar jag tvivla på mina tidigare åsikter om Bullterriern. Är de verkligen så :devil: - iga som texten beskriver dem som ? :p

*hmm* Jag har bara erfarenhet av min kompis Bulle och svaret är....

JA :rofl:

Bullar är inte som andra hundar.... men helt underbara om man tar dem på rätt sätt.

Kräver dock mycket motion och stimulans. Tikarna är rent generellt lugnare och blir slöare tidigare än de omogna hanhundarna.

Min kompis Bulle har ätit upp allt och gjort massor av tokiga saker. Hon fick till slut sitta i en stor bur när hon var ensam. Men nu 5 år gammal så är hon riktigt lugn och fin :d

Jodå det har jag, däremot kommer jag inte ha råd att köpa dubbla uppsättningar av alla möbler pga en galen hund :D

Att ha en bulle som valp är ganska så....eh påfrestande, men jag anser att man bör vänja valpen direkt att vara ensam, litegranna, för annars kan man få ett h-vete när hunden blir äldre och man kanske börjar jobba eller likn och hunden ej är van att vara ensam.

Många bullar har en bur som de sover i. En bur kan vara en trygghet.

När jag vara ktiv så tränade jag och provade på det mesta.

I usa tävlar många bullterriers i agility.

Det är dock en lång väntetid och var noga med att välja en bra, seriös uppfödare som har undersökt och kollat föräldrarna. Det finns tyvärr en del sjukdomar i rasen. Som i alla raser så finns det mer eller midre seriösa uppfödare, vissa avlar bara på ett snyggt utseende och struntar i hudproblem och likn.

mvh

Okej.. Vad har de för motionsbehov då? Är de otroligt krävande och behöver aktiveras varje dag?

Att hitta en bra uppfödare är en självklarhet för mig, kosta vad det kosta vill (far min har lovat att betala hunden) och det får också ta den tid det har. Jag tänker ha stenkoll på min hunds förfäder oavsett vilken ras jag bestämmer mig för :)

Jag tycker inte att min kompis hund har så stort aktiveringsbehov. Inte mer än en annan "vanlig" hund. Samma sak med motion, så där normalt. 2-3 h per dag.

Tyvärr har hon både öronproblem och hudproblem. :(

Min tik var väldigt stillsam som valp faktiskt, och kräver inte mer motion och aktivering än en "vanlig" hund. Men det skiljer mycket mellan individer, jag uppfattar hanarna som betydligt mer krävande och energiska.
Håller också med tidigare inlägg, kolla upp föräldrar och längre bak i leden så mycket du bara kan när det gäller sjukdomar. Klubben har ett bra hälsoprogram, och uppfödare som inte följer det har sällan rent mjöl i påsen. (Hälsoprogrammet finns på klubbens hemsida.)

Det blir fler och fler som tävlar agility och lydnad med sin bulle. Själv kör jag spår, och nu ska vi snart göra anlagsprovet för viltspår! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 147
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar