Buköppna häst, skulle ni?

Sv: Buköppna häst, skulle ni?

Beror på vilken av mina hästar.

C skulle jag absolut inte göra det på då hon är 15år, hon har redan varit promenad häst i 8år och skulle troligen må pyton efter det då hon är otroligt känslig för smärta.
Denna hästen ligger mej varmast om hjärtat.

S Skulle jag göra det på då han inte är lika känslig för smärta och med han kan jag ha fortfarande ha en massa roligt med i framtiden.

M äger jag inte så det har jag inte funderat på.

Kram

teoretiskt så för mig så beror det mycket på vilken häst det gäller. Både hur den individen skulle må av och klara av konvalescensen, samt vad hästen i övrigt har att "komma tillbaka" till? Så en ung, i övrigt frisk häst som skulle kunna hålla humöret uppe och hantera konv väl, skulle jag beroende på prognos öppna.

Sen, i praktiken vet man ju inte innan man varit där... Jag hade innan sagt att jag inte skulle öppna fblval, men när det var risk han skulle behöva öppnas velade jag vilt. Nu slapp jag ta beslut dock.

T ex shettisen skulle jag aldrig öppna, han pallar inte boxvila alls. Och en sån skulle jag aldrig öppna oavsett.

Lillen vet jag inte. Hade du frågat för ett år sedan hade svaret varit ett självklart ja. Men nu vet jag inte. Inte idag dock, men om ett år, kanske...

*KL.*
Min bästa kompis häst fick tarmvred och opererades uppe i Skara. Hon var riktigt illa däran och prognosen som vi fick efter operationen var inte positiv. Fem dagar efter operationen fick hon kolik igen och de tog då bort henne direkt, hon stod kvar i Skara.

Med facit i hand skulle vi naturligtvis aldrig åkt upp med en 18-årig häst som var så dålig och jag tycker nog att veterinären här hemma skulle förklarat lite bättre hur dålig hon var (det förstod vi först senare när vi läste journalerna och pratade med vetten, hon hade själv tydligen inte trott att det skulle gå vägen) och hur liten chans hon hade.
Vi borde helt klart tagit nödslakten hemma på gården, visst skulle vi undrat om vi inte borde opererat men förhoppningsvis inse att vi gjort det enda rätta.
Jag kommer aldrig att förlåta mig själv för det som hände Snoran.

Nu är ju detta 20 år sedan men jag tror inte att hon hade haft större chans idag.

Jag är tveksam till att utsätta en häst för det hela igen, i så fall skulle den helt klart vara i mycket bra kondition för övrigt och betydligt yngre än Snoran var.

Jag har nyligen haft en häst med kolik inne på djursjukhus.
Och klargjorde då att buköppning inte var aktuellt p.g.a. smärta och lidande för hästen.
De berättade då att numera så kan det vara mindre smärtsamt med en buköppning än att genomlida en kolik utan buköpning, även om det går bra i båda fallen.
Min "egna" veterinär skulle berätta mera över en kopp kaffe en annan gång men tiden har ännu inte funnits.

Så det är tydligen annorlunda med buköppning numera.
Jag återkommer när jag har lyckats att klämma ur mera information ur Veterinären.
Men kontentan var att jag rekommenderades att höja försäkringen för att kunna erbjuda hästarna den smärtlindring som en buköppning kan vara vid en smärtsam kolik.

Min är också 10. skulle inte buköppna. skillnad om det vore en OS häst liksom. : )

alltså menar jag att man måste stänga av hur mycket hästen är värd för en själv

Jag vet inte om jag håller med!
Varför skulle man buköppna en OS häst men inte en "vanlig" häst? Varför ska den utsättas för ett större lidande/ges en andra chans?
Jag förstår naturligtvis att det handlar om pengar men tycker samtidigt att det är den enskilda hästen det handlar om.

Sedan tycker inte jag att hästens värde för ägaren är helt oväsentligt heller. Det spelar nog trots allt in för hur mkt tid och pengar man är bered att satsa.

Jag är medveten om att mina två påståenden nog motsäger varandra. Jag tror egentligen som flera andra här att det beror på hästen och situationen. När det gäller våra egna hästar här hemma så tror jag inte att jag skulle svarat bestämt att jag skulle gjort det med ngn av dem. En av dem är definitivt för gammal för att utsättas för detta, en annan (egentligen den äldste) hade aldrig klarat av en boxvila, den tredje hade nog inte heller klarat av hela situationen med klinik och boxvila så där jättebra. Den fjärde hästen min egen ponny hade klarat allt detta, det vet jag eftersom hon redan har varit ganska så dålig och haft lång boxvila, i hennes fall är det mest en känsla av att någonstans går gränsen för vad man kan begära......

Men för att återgå till frågeställningen så om det egentligen gäller att teckna en försäkring för detta så hade jag lagt till det för två av våra hästar nr 3 (ev i alla fall, inte min häst eg och inte mitt beslut) och 4 (definitivt) i texten ovan. Man kan aldrig veta vilken situation man hamnar i. Nu vet jag inte hur mkt det kostar i och för sig att lägga till det i försäkringen.

Senast ändrad:

Min ponny jag hade förut buköppnades 2003. Han fick akut kolik och blev jättesjuk, vi åkte in till Strömsholm och de buköppnade honom direkt, han hade lipom vilket var en fettknöl som hängde ner i en slinga från ryggraden och helt plötsligt tog det tvärstopp.
Min ponny klarade det väldigt bra, jag minns fortfarande att det stod på journalen att han ca 10h efter operationen var "HUNGRIG!!!" :D
Jag tror det beror helt på vad man har för häst, nästan alla andra som stod där samtidigt som honom dog de närmaste dygnen men han återhämtade sig väldigt bra. Han opererades i mars -03 och jag kunde börja sätta igång honom i juni -03. Trots "hård" konvalecens med minilite mat och boxvila och att han dessutom fick en infektion i såret.
Han var då 18 år och levde tills han blev 23 år och då fick han kolik igen - DÅ kände vi och de som hade honom att det inte var läge att buköppna honom. Han hade fått sina pensionärsår och hade haft det jättebra, då var det viktigaste att han skulle slippa lida.
JAG har tecknat försäkring på mina hästar efter det så att det skulle gå att buköppna men man får ju lov att använda huvudet också, precis som i alla andra skade- och sjukdoms-lägen.

Det kostar ngn hundralapp i månaden.

det som är viktigt att komma ihåg är ju att bara för att man har den försäkringen är det alls inte för den skull, säkert att f-bolaget går med på buköppning oavsett. Det är många som tror att de jhar försäkring, därmed täcker den. Har man tex en äldre häst eller fullblod till lågt värderings pris som jag och Messy, så är det mycket möjligt att f-bolaget ifrågasätter att betala pengar för en så stor operation, och istället säger nej.
viktigt att komma ihåg när man funderar runt försäkringar tycker jag, dvs hur troligt är det att man verkligen kommer använda sig av vissa aspekter av den osv.

Det beror på vilken häst det är. Det låter hemskt, men mitt superfina avelssto skulle jag buköppna. Min ettåring tror jag inte att jag skulle buköppna faktiskt, även om han är superfin osv och avkomma till mitt sto, just för att jag inte skulle vilja utsätta honom för det.

Jag inser att jag kanske bör lära mig lite om försäkringar. Jag har kanske haft tur som alltid fått ut på försäkringarna (på djuren).

Men det verkar konstigt om f-bolagen bedömer olika i olika fall (tror säkert att det är så) men med vilken motivering.

Jag skulle inte buköppna någon av våra hästar enbart för att jag anser att de är så mycket värda känslomässigt för mej att jag inte vill utsätta dem för konvalecensen.
Det är en så stor operation och så lång rehab och det är så tveksam utgång. Jag hade aldrig förlåtit mej själv om jag gick med på en bukoperation med allt vad det innebär av lidande enbart för att jag inte vill bli ledsen om det sedan ändå gick åt skogen.

Jag har haft en sjuk häst som jag kämpade med i 1,5 år och det gick ändå inte bra och jag vill inte göra om den resan.

halv-kl

Jag får vinkla om frågan och då säga att hästen är frisk i övrigt och inte lastgammal. :)

Tänk mer själva rehab :)

Jag skulle inte tveka om hästen var frisk och inte för gammal. Fakum är att när vi stått inför alternativet så har vi inte ens tänkt tanken att låta bli. Mer suckat och konstaterat att de kommer att gräva hål i bankboken. att buköppning skulle vara något extremt lidande för djuret kan jag inte hålla med om.

Jag har buköppnat flera genom åren. Intenågon gång fall har det varit någon svår rehab. De har fått boxvila medan de varit medtagna efter op och sedan behandlats som vanliga hag-hästar. Konvalecensen har jag inte upplevt "jobbigare" än tex en senskada. Försiktig motion när såret blivit ok och sedan lugn upptrappning.

En av de buköppnade var dräktig och den dräktigheten gick helt normalt.

kl

Jag har alltid sagt att jag inte skulle buköppna, bara för att tekniken finns Det är ett väldigt stort ingrepp.

Jag har själv fått ett akut kejsarsnitt och vet av egen erfarenhet hur en buköppning med efterföljande konvalecens innebär. På människa är det 8 (!) lager som ska läka, hur många det är på häst vet jag inte.
Smärtan och rörelseofriheten heter duga, trots smärtstillande. Nej, jag är inte sjåpig eller överdrivet smärtkänslig, snarare tvärtom. T ex när jag fick underarmsbenet avsparkat åkte jag inte in förrän jag upptäckte att det krasade vid rörelse ;)

alltså nu är jag inte alls säker på det här, men borde det inte vara bättre prognos (om vi bortser från varför de får koliken och hur allvarligt etc) på en så pass ung häst med tanke på läkning etc?
inget direkt riktat mot dig alltså mer en fundering! barn och unga djur har ju en tendens att läka mycket bättre.

kan lägga till att på min ponny som var 18 då han opererades syntes det inte ett smack efteråt på magen, man hade aldrig kunnat gissa att han blivit buköppnad!

Motiveringen i detta och liknande fall är oftast att f-bolaget inte anser att hästens försäkringsvärde motiverar så stora utlägg kostnadsmässigt, parat med beroende på vad diagnosen/oddsen för tillfrisknande kan vara. Gäller alla stora ingrepp och operationer, det är inte alltid f-bolaget godkänner, beroende som sagt på omständigheter och odds för tillfrisknande osv.

Låt oss tex säga att du haft stora kostnader försäkringsmässigt på hästen under året, pga x skada. Om hästen trots dessa kostnader (läs behandlingar) inte är bra, och du då tex vill bekosta en stor operation för att se om detta kan hjälpa, ja då kan det hända att f-bolaget träder in och reserverar sig för detta då de inte bedömer kostnaderna utifrån hästens försäkringsvärde, att vara motiverade. Bara som ett exempel.
Med andra ord är det inte säkert att bara för att du har kvar x kronor i tex veterinärvård på hästen, att f-bolaget för den skull godkänner!

Senast ändrad:

KL

Jag skulle nog inte buköppna. Jag är väldigt mycket för livskvalité, och iom att riskerna är så stora så finns det en överhängande risk att hästen får lida mer än en gång innan den slutligen får somna in. Men det skulle vara ett av dom svåraste besluten i mitt liv, när det väl gäller.

Kan väl kanske tillägga att om man har en dyrbar häst så kommer ju försäkringsbolaget säkert att kräva en buköppning i vissa fall, annars får man inte ut livvärdet vid en avlivning.

Är hästen försäkrad för 500 000 kr och en buköppning går på 75 000 kr med halvhyfsade/goda odds så är det självklart att bolaget kommer att kräva att man gör allt för att de ska slippa betala ut en halv mille i livvärde.

KL

Jag skulle nog inte buköppna. Jag är väldigt mycket för livskvalité, och iom att riskerna är så stora så finns det en överhängande risk att hästen får lida mer än en gång innan den slutligen får somna in. Men det skulle vara ett av dom svåraste besluten i mitt liv, när det väl gäller.

Hela diskussionen gör mig förvånad. Mest för att jag i de erfarenheter jag själv har inte sett operationen som något stort lidande. Inte heller konvalecensen.

Jag har däremot varit med om rejält smärtsam kolik och där hann stoet inte in utan dog i transporten på väg till kliniken. Den smärtan hon hade skulle jag velat bespara henne. Det var jobbigt att se.

Jag har även hästar i bekantskapskretsen som blivit buköppnade. De allra flesta har klarat sig och fungerat fullt ut efter det.

Ni som beskriver konvalecensen som så hemsk - berätta mer om era erfarenheter!

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 386
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare