Buköppna häst, skulle ni?

Sv: Buköppna häst, skulle ni?

Det är precis som du skriver, när man stå där och ska ta beslut så är det inte säkert håller fast vid sina tidigare tankar.

Vi har varit där 2 gånger. Vår lilla Dinni avlivades för han hade enlig veterinären dålig prognos för OP och han har varit genom mycket i sitt liv. Beslutet var svårt med det bästa för just den hästen.

Vårt sto Aska sa vi jag till PO då prognosen var mycket bättre och hon går idag och är dräktig (OP 1 april föra året) och ska föla om 3 månader.

Det var lite små koplikationer efter OP med såret men efter 3 månader fick hon går utt med sin flock och allt har gått bra sedan des. Hon är även riden utan problem.

Vi har alltid sagt innan att vi inte ska buköppna då vi har Islandshästar och de inte alltid är vana med box och vi inte vill uttsätta dem för det. Men när man väll stå där så kan beslutet vara en helt annan.

Jag har nog en för dålig försäkring, men har ambulanstillägg.:o

Hela tanken med ambulansen är ju just vid kolik:grin:

Så det kan bli ^^
en grej som du kan kolla, är om ditt bolag har "buköppningstillägg" jag fatta det som att man inte behöver höja upp hela vet.vårdssumman till multum, och då får en mycket högre premie, utan kan bara ha detta, förhållandevis, billiga tillägg. Det är ju inte jätte vanligt med en buköppning så det är väll därför denna typ av tilläggsförsäkring finns.

Min som buköppnades och inte överlevde hade som det visade sig en medfödd försvagning av tarmväggen som gjorde att brustit vid ett kraftigt kolikanfall. Man trodde det var tarmvred men det var inte det. Då fick den hästen somna in. Det visade sig senare att det var ärftligt då även en syster hade en likadan försvagning.
Vad jag vill säga är att orsaken till att de inte klarar sej kan ligga i helt andra saker än själva buköppningen.

jätte intressant input.

ang ditt andra inlägg, så håller jag absolut med om att man alltid bör se till det specifika fallet när man står inför ett val att op eller inte.

men utöver det, tycker jag att det skulle vara väldigt intressant att ha någon form av statistik för utgången av buköppningar, mest av nyfikenhet och för att få en uppfattning om man har en någosånär "rätt" uppfattning om riskerna om buköppningar eller om man är ute och cyklar. Dessutom är jag väldigt intresserad av ev komplikationer efter op..

Ringde just och kollade med min försäkring (ifall jag skulle behöva buköppna) Svaret var solklart. Den försäkring jag har (den som förr hette A1) täcker buköppning upp till veterinärförsäkringsvärdet. Jag behöver inte ringa och kolla med försäkringsbolaget innan. Dom ersätter, om kliniken bedömer att en buköppning måste göras!

Men om det är till hästens värde kan det bli svårt i vissa fall då en bukoperation med vård är mycket dyr. Jag minns inte exakt men om hästen hade överlevt så skulle det ha blivit en mycket dyr historia, eller det blev det, men ännu dyrare.

förlåt men jag förstår inte vad du menar? vaddå till hästens värde?
försäkringsbolaget täcket ju upp till det beloppet som hästen är vet.vårdsförsäkrad.. oavsett om hästen är värd 2 kr eller 400.000kr?

Ja, det handlar ju om hur mycket man har kvar på "kontot" är klart. Å det kostar ju såklart självrisk. Jag har en rörlig på 20% så visst blir det tunn plånbok framöver i så fall...

kl

Tror det var här jag lovade att slänga in en spec på vad vi betalt för Apollos buköppning.

Saxar ett inlägg från min blogg:

Så här är det specat på fakturan för er som undrat..

Undersökning/behandling 3206:-
Laboratorieundersökning 1823,75:-
Narkos/sedering/anestesi 6956,70:-
Operation 13098:-
Förbrukningsmaterial 7580:-
Medicin 14549,91:-
Stationärvård dagavgift 16227:-
Akutavgift 1062:-
Normalbeslag 1246:- (skoning så den ska inte räknas)
Avgift för direktreglering 155:-

Summa ex moms: 52723,97
Moms: 13180,99
Summa ink moms: 65905:-Försäkringsbolag ers: 50000:-
Att betala: 15905:-

(En intressant sak att säga är att han alltså var försäkrad upp till 50.000 i vet vård. Alltså ersatte de 50.000 rakt ner i fickan och inte en faktura på 50.000... (för er som inte har jätte koll så betalar man ofta en självrisk och ytterligare en % på fakturabeloppet))

Utöver detta, så fick vi ju en faktura från länsveterinären som kom ut till stallet innan vi åkte till kliniken, den gick på 2700.
Sedan kom ju Marianne ut för att ta stygnen och den fakturan gick på 700 kr. Dock så har vi ju inte riktigt löst den pucken än, och kommer antagligen behöva få ut Ulltunas ambulerande personal för att kolla på det och vad det kalaset kommer gå på vet jag ju inte, men som både jag och sambon sa: "Det lät inte billigt!" ^^

TOTALT: 69305:-
Vi har totalt betalat: 19305:- (men det stiger nog duktigt när de ambulerande kommer ut)

Senast ändrad:

*kl*
En kompis häst var inne akut till Ultuna förra sommaren och buköppnades under natten. Veterinären förklarade att en "vanlig" buköppning utan komplikationer kostar ca 60.000:- och tillstöter komplikationer kommer man upp över 100.000:-

Efter det besöket försäkrade jag upp min häst och la till en tilläggsförsäkring för jag insåg att hade det varit min häst hade jag inte haft råd att buköppna.

Jag skulle aldrig buköppna min häst. Han är 16 år och har haft ett väldigt jobbigt liv innan han kom till mig. Jag skulle aldrig utsätta honom för den smärta och den långa tid som det tar efter ett sånt ingrepp för att han ska läka. Får han ett såpass allvarligt problem så att ett sådant här ingrepp skulle bli nödvändigt skulle jag pumpa honom full med smärtstillnde och låta honom somna in så snabbt som möjligt med så lite smärta som möjligt hemma på gården. Han är värd ett smärtfritt liv och ett snabbt slut med tanke på hur han har fått kämpa och lida i nästan hel sitt liv.

Vi var väldigt nära att behöva buköppna vår valack när han var runt 3 år. Vet inte vad han satt i sig, men han hade stopp i tarmen nått så in i h*lvete en morgon när vi kom ut i stallet, hade grymt ont, hade inte bajsat, inte rört sin mat. Vet kom ut och sa direkt att det bara var att köra till station med honom på en gång om vi ville att han skulle ha en chans att klara sig.
Väl inne på station snackade de länge om att de skulle kunna behöva öppna honom, men då vi just då inte hade någon försäkring på honom, ville vi hålla ned kostnaderna och sa att de skulle göra allt de kunde för att rädda honom, men om buköppning var det absolut sista och enda alternativet som fanns och inget annat funkade, så skulle de ta bort honom.
Efter lite drygt en vecka hade de tömt hans mage genom en slang i näsan flertalet gånger, spolat igenom systemet och gett honom massa preparat för att öka på aktiviteten, och det hade funkat. Vet inte hur mycket det gick på, men det var värt att inte låta dem öppna honom.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 385
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka