Buköppna häst, skulle ni?

Sv: Buköppna häst, skulle ni?

Fast alltså, det handlar ju inte om 30% PLUS alla "komplikationer så som ytterligare kolik anfall, mage som inte funkar, nya anfall, och så får man ta bort hästen ändå efter mycket komplikationer." och riskerna med uppvak... De ingår ju i de där 30%.

Vi ser tydligt saker på två helt olika sätt. Jag ser det som att min häst har 70% chans att överleva och återgå till ett helt normalt liv. Du ser det som att din häst har 30% risk att ändå inte blir bra.

Vad är det för ytterligare komplikationer under konvalecensen du pratar om som ska leda till att hästen ändå måste avlivas?

Förstå mig rätt, jag säger inte att du har fel, eller att jag har rätt... jag bara undrar för att jag inte förstår..

Så vill jag önska Apollo en fortsatt tillfrisknande, hoppas allt går bra framöver, uppdatera gärna när det gått ett tag så kanske man kan få höra en positiv historia någongång. I så fall skall jag varmt bära med mig det i framtiden om jag hamnar i samma situation. /J

Han, jag och husse tackar så mycket!
Jag kan försöka återkoppla lite i tråden, men i övrigt funderar jag på att lägga ut specifikare info i min blogg om det hela eftersom det finns jätte jätte lite information på nätet öht... det enda jag hittade på buke var denna mins sagt pessimistiska tråden ^^ Men jag sökte nog inte jätte noga heller.. men vi får se hur det går jag håller alla tummar och tår :)

Nä, jag ser nog att de 30 procenten hör till buköppningen och efterföljder specifikt. uppvak i uppvaksbox tillkommer,då den kategorin är så stor att det knappast tillskrivs statistiken för just buköppning.

oavsett så har jag skrivit precis det Jesna kommenterar: att man endast kan uttala sig generellt vad man tycker rent generellt i förväg, när man väl står där kan valet te sig annorlunda.

vad mer info om vad som kan hända i efter skede önskar du? vad mer än återkommande magproblem,kolik och tarmvred som resultat av ingreppet,samt missar i konvalecensen i fråga om stillhet osv? :confused:

nu kom det upp jätte bra saker som kan hända under, hur stor är risken att dessa saker uppkommer?

du verkar ju ha erfarenhet av flera buköppningar indirekt genom bekanta, vad har de råkat ut för problem, hur många är det som fått problem jämfört med de som varit förhållandevis "smärtfria" (om du förstår vad jag menar)

Men jag hade redan skrivit om dessa saker redan innan sista inlägget?

Jag har erf via bekanta. av 6 buköppningar genom åren. 4 har klarat sig varav 2 hade återfall men det rätade ut sig. 2 st fick avlivas, en i samband med öppning, en i komplikationer några veckor senare.

Hur stor risken är kan jag inte redogöra för i procent, jag är inte veterinär. jag vet inte om 30 procents risken du fick är räknat på endast själva ingreppet, eller totalt över tid i samband med konvalecensen.

ja det hade du, det kom ett inlägg tidigare va, det var bara jag som missade att svara på det.

%en jag hörde, var på SVTs djursjukhuset där de öppnade en häst. Där sa de att 70% av alla hästar som öppnades kunde återgå till ett bra liv med normalt arbete... minns inte exakt vad de sa. men det är ju rätt luddigt sagt, det går ju att tolka på många olika sätt.
när jag pratade med vår vet hade hon ingen direkt statistik att ge mig, iaf inte på rak arm och det var inget jag efterfrågade heller.

jösses va många! jag har visserligen inte hållt på jätte många år, men jag har aldrig hört talas om någon som öppnat en häst... eller iaf inte innan, efter att apollo blev dålig fick jag ju höra att breccia öppnat sin ponny för flera år sedan.. vet du närmare vad det var för problem med de hästarna som klarade sig/inte klarade sig? hur många år sedan öppnades de? nu är det ju "bara" 6 hästar vi pratar om, men vet nu något om det blivit bättre/lättare för hästarna att ta op med åren? jag tänker, man brukar ju alltid snacka om att "tekniken har gått så mycket frammåt"

Jag läser in att du tycker att uppvaket är en stor risk.
jo det är alltid en risk vid sövning o med stora djur vid uppvaket.
Men boxarna är ju madrasserade o de ses till.
Min hade en gigantisk hjälm vid sövningen.:rofl:

min är ju op. båda bak som 4-åring o jag valde att op. i o m att jag inte ville behöva ta bort hästen i förtid pga hälta o konstant grav lediflammation av birkelandsfragmenten.

allt gick bra o 11 v. i sjukhage inkl. 8 dagar på box var väl inget med tanke på hur länge man då får ha dem kvar..:love:

allt gick bra o 11 v. i sjukhage inkl. 8 dagar på box var väl inget med tanke på hur länge man då får ha dem kvar..:love:

Det var precis så jag kände.. först ville jag ju dö när vet sa tre månader på box... men vad är tre månader mot att få ha kvar honom i 13 år till?

Hästar är vanedjur o vänjer sig oxå vid vilan.
Man får ju göra det bästa av situationen för dem.

Jag tror mer att det är människan som lider. Att bara få mocka o ser en jobbig igångsättning framför sig.
det går det med:laugh:

Hästar är vanedjur o vänjer sig oxå vid vilan.
Man får ju göra det bästa av situationen för dem.

Jag tror mer att det är människan som lider. Att bara få mocka o ser en jobbig igångsättning framför sig.
det går det med:laugh:

Har man haft en fånghäst så vet man att man orkar med betydligt mer än man trodde;)

Håller med, om hästen mår bra kommer den anpassa sig till ren boxvila på en-två veckor. Jag har svårt att tycka synd om hästen för att den inte får gå ut varje dag under en viss period. Sen beror det på väldigt mycket runt omkring; hästens ålder, vad den används till (d.v.s. kommer den hålla för det el. liknande), prognosen etc. Jag hade personligen aldrig låtit en 24årig häst stå på box ett år för en senskada som ett exempel (tyvärr ett real life exempel).

Min ponny stod på box (bara box) i nästan två månader, fick gå korta korta promenader och han tyckte ju inte att det var roligt men vi hade vårat sto inne med honom så han fick sällskap. Kan säga att många tyckte det var djurplågeri att ha dom på box, båda två, ponnyn också fastän han fortfarande hade stygn i magen. Stoet fick gå ut på kvällarna när vi var i stallet eller när någon annan häst stod inne. Det var en kort period i båda deras liv.

Jag tror många glömmer av hur lätt hästar anpassar sig.

*halvt kl*

Min ponny blev buköppnad i slutet av maj -10, det visade sig att han hade ett lipom, 8 meter tunntarm opererades bort. Han var i riktigt dåligt skick efteråt, pga komplikationer, och de 6 kommande dygnen hade jag ständigt telefonkontakt med vet och vi tog det timme för timme. Men han återhämtade sig, och efter 10 dygn fick han komma hem.

Efter det var det 4 veckor (har jag för mig) boxvila och sedan 6 veckor sjukhage. Han tog det hela med bravur (och detta är ändå en väldigt "vaken" individ som har lätt att stressa upp sig), och idag är han helt återställd! :bump:

Jag har aldrig, inte för en enda sekund, ångrat beslutet med att öppna honom. :love:

(förresten så var det väl någon här i tråden som undrade hur lång tid det tar för bukväggen att läka? När min ponny öppnades fick jag info om att efter 3 månader var bukväggen så "återuppbyggd" som den var före op)

Hinner inte läsa hela tråden men svarar ändå. Jag buköppnade min häst när han hade svår kolik som inte gav sig och tack vare detta finns han ännu hos mig 6 år senare. Tack vare buköppningen upptäcktes det skador på tarmarna som man annars inte sett vilket gjort att han faktiskt ännu är en glad och pigg 19-åring som rids fullt ut tack vare den diet och medicin som han får just för att man vet hur det ser ut inuti.

Jag håller med det som en del skrivit, det beror på hästens ålder och chanser till att fungera i framtiden. Jag skulle inte göra det igen om han fick svår kolik just nu men det beror på att han nu är så pass gammal och då är riskerna större. Sen uttryckte min veterinär det som att: om inte diet, medicin och motion hjälper honom i hans sjukdom (eosinofil colit) så är det inte mycket som talar för att en op skulle göra det i hans läge.

På en ung och i övrigt frisk häst skulle jag inte tveka om vet ger en god prognos.

När man är i den sitsen så tvekar man inte,iallafall inte jag.Var med om det i höstas.Jag är glad att jag hade en bra försäkring.

När man är i den sitsen så tvekar man inte,iallafall inte jag.Var med om det i höstas.Jag är glad att jag hade en bra försäkring.

Vi hamnade också i den här tråkiga sitsen med vår lilla, lilla ponny i somras. För oss var det självklart att buköppna, vi funderade inte ens på att låta bli. En timme efter op så fullkomligt strålade det om ponnyn, till veterinärens stora förvåning. Hon har en livsgnista utan dess like, den lilla.:love:

Även vi hade en bra försäkring, tack och lov.

Jag har nog en för dålig försäkring, men har ambulanstillägg.:o

Hela tanken med ambulansen är ju just vid kolik:grin:

När man står i en sån situation så får man väl lyssna på veterinärens råd, då struntar man nog i siffror och statistik och frågar rakt ut om konsekvenserna för sin egen häst. Och kanske kostnaden om man är osäker på försäkringen.

Jag blir så trött på folk som är antingen eller och vet precis vad dom skulle välja, jag tror inte någon vet det förrän man är där och då frågar man veterinären om just den situationen och vilka riskerna är.

Min som buköppnades och inte överlevde hade som det visade sig en medfödd försvagning av tarmväggen som gjorde att brustit vid ett kraftigt kolikanfall. Man trodde det var tarmvred men det var inte det. Då fick den hästen somna in. Det visade sig senare att det var ärftligt då även en syster hade en likadan försvagning.
Vad jag vill säga är att orsaken till att de inte klarar sej kan ligga i helt andra saker än själva buköppningen.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 385
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Remisser 1177