Buköppna häst, skulle ni?

Sv: Buköppna häst, skulle ni?

Skulle nog säga att överlag är alla boxvilor/konvalecenser extremt jobbiga för hästägaren främst! Alla som haft en häst på boxvila kan väl intyga att det inte är särskilt kul. Personligen kan jag inte tro att boxvila/konvalecens pga buköppning skulle vara värre än allvarliga senskador man sett. Då de först haft boxvila ett par månader ( ! ) och sedan konvalecent i upp till ett år. Och sen fått avliva hästen ändå. Den hästen har nog haft det precis lika skitjobbigt som en buköppnad häst.

Ja det tror jag också. Nu har vi det lite lättare eftersom vi har hästarna hemma och stallet tio meter utanför vår dörr så det är lättare att hinna med att mocka två gånger om dagen osv när man inte behöver lägga 1 timma på restid till och från stallet.
Men iaf så känns det som att det är rätt "fult" att skylla ifrån boxvilan på att hästen tycker det är så jobbigt att det inte ens är värt att ge det en chans. Självklart finns det hästar som tar boxvilor bättre, och andra sämre, men i mitt tycke, så tror jag faktiskt det är FÅ hästar som tar en boxvila så himla dåligt att det inte är värt att chansa när det ändå är 70% chans att hästen blir bra.
Att folk inte kan lösa den ekonomiska delen, har jag någonstans respekt för, och säger inte så mycket om men i dagsläget förstår jag inte alls varför folk är så hysteriska kring buköppningar och skriker "aaaaaaaldrig".. det är verkligen en gåta... Sen är det ju jätte hemskt med hästar som får komplikationer av endera slaget.. men jag kan faktiskt inte tro att det kan vara särskillt stor risk att råka ut för det. Det är alltså 30% kvar av alla op hästar, och jag tror ändå att de flesta av de 30% går åt till hästar som aldrig får fakna från op-bordet... iof är det rena spekulationer, jag har ju inget belägg för det... men jag tror inte riskerna är jätte stora för att råka ut för komplikationer..

Vissa ingrepp har ju väsentligt längre boxvila. Det beror ju på vad som görs vid buköppningen. Fyra månader på box med dålig prognos - aldrig i livet.

Jaja, det förstår jag också, min häst op var förhållandevis enkel.. men jag undrar ändå om man kan få reda på hur lång boxvilan är innan op? För det är ju inte förens de öppnat som de vet hur omfattande problemen är och hur lång boxvilan kommer att bli.

Men, sen kan jag berätta om ett spännande missförstånd som uppstod mellan mig och vet.
Innan op sa hon till mig "tre månaders boxvila". Jag höll på att smälla av. Däremot visade det sig efteråt att det hon menade med boxvila, var att han fick gå ut i en liten ruta till sjukhage. Jag blev jätte förvånad, för, förmig är boxvila PÅ BOX och inget annat, men så var inte fallet. Det blev 14 dagar ordinerad box men totalt 16 eftersom vi gärna ville släppa ut en lördag (idag :)) när vi kunde vara hemma och ha koll på honom. Nu kommer han få stå i sin lilla hage i tre månader.. eg kunde han gå ut något tidigare om han va lugn, vilket han är... men inte hans kompis, så han får stå tre månader för då är man tydligen på den säkra sidan.

Jag opererar inte min häst utan att vara FULLT insatt i vad operationen innebär. Diagnos, prognos, konvalcens, efterbehandling -jag vill veta det veterinären vet innan de går igång.

ja jag förstår och det är ju inget rimligt krav, men jag skulle gissa att vet inte kan ge dig som hästägare särskillt mycket info innan en buköppning. jag kan ju ha fel, men vad jag förstått det som, så har ju inte vet en aning om hur allvarligt problemet verkligen är förens hästen väl är öppnad.
inför op på apollo kunde inte vår vet säga mer än att han var en bra kandidat till att bli öppnad och att han var i (förhållandevis) gott skick. sedan sa hon 3 månader på boxvila (vilket för henne innnebar liten sjukhage) mer info kunde de inte ge oss.
eller, de enda de kunde säga vara att grovtarmen var väldigt gasfylld och att de inte "kom runt" när man kände som man ska göra. utöver det visste vet inget förens han låg på bordet och då är det ju omöjligt (?) att ge någon form av prognos innan op..

Vissa ingrepp har ju väsentligt längre boxvila. Det beror ju på vad som görs vid buköppningen. Fyra månader på box med dålig prognos - aldrig i livet.

Jag håller med och jag skulle ta det i beräkningen helt klart. Apollo bara för att din häst har återhämtat sig superfort betyder det inte att det är standard.

För att du ska förstå min ståndpunkt bättre så hade jag aldrig rehabiliterat en senskada som skulle innebära ett halvår på box, med tveksam utgång, eller en fraktur som skulle innebära 6-9 månader på box med tveksam utgång heller.......Inte heller hade jag fortsatt att spruta en häst med ledinflammationer 14 gånger, vilket flera i min närhet tyvärr gjort, då veterinären i fråga inte stegat in och sagt nej......

Jag har också turen att ha eget stall 27 meter från ytterdörren, och jobbar mestadels hemifrån, vilket ger mig ett lättare liv om jag har en konvalecent häst. Förstår att andra som står uppstallade får svårt att komma ut 8 gånger och promenera i 5 minuter per dag etc.

Sen kan man aldrig få garantier innan en op, hur välinformerad man än blir. Komplikationer kan tillstöta när som, precis som på människor som ska göra lättare op, och aldrig vaknar upp, hamnar i koma, infektioner, etc....så därför undrar jag över alla som säger att de ska ha "garantier" på hur efterspelet ska bli och att det avgör huruvida man gör en op eller inte.

Sedan tror jag inte någon veterinär ens skulle föreslå en buköppning på en häst som var så illa däran att man inte ens tror sig kunna rädda livet på den i slutändan.

Jag håller med och jag skulle ta det i beräkningen helt klart. Apollo bara för att din häst har återhämtat sig superfort betyder det inte att det är standard.

För att du ska förstå min ståndpunkt bättre så hade jag aldrig rehabiliterat en senskada som skulle innebära ett halvår på box, med tveksam utgång, eller en fraktur som skulle innebära 6-9 månader på box med tveksam utgång heller.......Inte heller hade jag fortsatt att spruta en häst med ledinflammationer 14 gånger, vilket flera i min närhet tyvärr gjort, då veterinären i fråga inte stegat in och sagt nej......

Jag har aldrig påstått, eller förväntat mig att alla hästar ska må så bra som apollo gjort, verkligen inte. Men jag förstår inte vad det är folk refererar till när de menar att det ska vara så himla hemskt med rehaben? Självklart kan vissa hästar få komplikationer, men det kan ju knappast vara en normalitet?

Men jag vet heller inte om det är så att apollo återhämtat sig superfort? Jag har ingen annan erfarenhet av att buköppna en häst, men veterinärerna verkade iaf inte prata om honom som något extraordinärt fall..

Sen vet jag inte om jag förstår din jämförelse med en boxvila på 6-9 månader eftersom det generellt inte pratas om så långa boxvilor öht?

Men jag förstår inte vad det är folk pratar om när de säger att boxvilan ska vara så hemsk eller vad det i övrigt är som är så hemskt? Ponera nu att Apollo är ett extraordinärt fall, snälla berätta för mig då hur ett "vanligt" fall av en buköppnad häst ser ut och vad det är som är så jobbigt så att jag kan förstå. Men självklart är det inte smärtfritt här heller, idag sprängde pappskallen sin hage och drog med sig vanliga hagen också... men inte för att han står i sjukhage i sig utan för att han trodde att han skulle bli lämnad ensam och det fixar han inte alls efter isoleringen på Ulltuna. Men den biten tillhör ju inte en standard buköppning så det är ju inte riktigt att jämföra med...?

Sedan tror jag inte någon veterinär ens skulle föreslå en buköppning på en häst som var så illa däran att man inte ens tror sig kunna rädda livet på den i slutändan.
:bow: Vet har ju ansvaret för djurskyddet o ägaren med eget arbete o kostnader.

Jag tror att när man väl står där o får skaplig diagnos så avgör man då- mkt känslor med- om man har såna:angel:

Fast jag tycker du refererar massor till just ditt fall, för att det gått så pass bra. samtidigt som du inte har ngra erfarenheter av buköppning utöver det. Jag vet många fall som det gått åt helvete, både under och efter, och som flera sagt: valet är ens eget och ingen kan döma över det valet, och det går heller inte att generalisera i förväg om hur man skulle valt, dock kan man ju diskutera i genrella termer utifrån hur man tenderar att resonera.

30% är högt, i medicinska termer. Detta parat med konvalecens etc gör att varje man måste avgöra utifrån den individuella situationen och hästen det gäller helt enkelt. Jag tycker ditt ämne är dömt att bli en mkt politisk diskussion som är känslig därför att alla har olika åsikter utifrån egna referenser och förhållanden. att antyda som du gör att folk inte har lust att betala tycker jag är lite drygt faktiskt, som om de skulle vara lata och bekväma typ? varför är frågan så känslig för dig? :crazy: Nu har du ju buköppnat din häst och det har gått jättebra! Vad finns det då att insistera på eller berättiga liksom? Det var ju ditt val, och det gick jättebra - det är ju super bra :)

för den skull så måste man ju inse att det inte går så bra, eller blir så bra förutsättningar för alla, vilket det 30 procenten visar på. Lägg på de procent på hästar som dör under uppvak i uppvakningsbox så är procenten högre. så kanske det sätter det hela i perspektiv. Många väljer att inte gå igenom det pga de faktorerna och procenten kombinerat. Andra har hästar vars status inte är så goda redan i utgångsläget och då väljer de att inte buköppna. Varför skulle det vara fel liksom?

Mina illustrationer av andra konvalecenser var menat att illustrera att min genrella tolerans till konvalecens och vad det innebär alltid är baserat på vad jag tycker är rimligt och skäligt ur hästens perspektiv. Den lever i nuet, det är vi som är ledsna om de lämnar oss, inte de själva.

Fast jag tycker du refererar massor till just ditt fall, för att det gått så pass bra. samtidigt som du inte har ngra erfarenheter av buköppning utöver det. Jag vet många fall som det gått åt helvete, både under och efter, och som flera sagt: valet är ens eget och ingen kan döma över det valet, och det går heller inte att generalisera i förväg om hur man skulle valt, dock kan man ju diskutera i genrella termer utifrån hur man tenderar att resonera.

.

Nu får man ju hoppas att fler fall än Apollos gått bra.

Jag har svårt att se att man operarar alls om inte de lyckade fallen vore fler eller t o m övervägande.

om inte annat så verkar förs. bolagen anse att det är ekonomiskt försvarbart.

Det lär betydligt väldigt många fall ha gjort.
vad ärdet jag uttryckt märkligt som får dig att tolka mig annorlunda? Jag skriver ju att allt är relativt och riskfaktorerna att överväga faller på individ fall och egen åsikt/resonemang?

Du har nog missförstått mig rätt mycket :) Alltså, generellt tror jag nog att de flesta (precis som jag) ratar en buköppning trotts att de egentligen inte har så jätte mycket belägg för det. Men jag tror också att många väljer bort det pga pengarna och det kan jag faktiskt förstå! Hade det inte varit för min sambo så hade jag inte haft råd att öppna Apollo. Men självklart fattar jag också att det inte bara är en fråga om pengar, det finns säkert sjukt många orsaker till att inte öppna en häst, det är bara det att ingen kunnat specificera dem här..

Det jag undrat är bara det att alla säger att det är så hemskt och att det kan gå så dåligt, men det är ingen som kan berätta om VAD det är som är så hemskt, VAD det är som kan gå så dåligt och det är just det jag efterlyser.
Jag försöker inte säga att buköppning är något jätte självklart och en fis i rymden, det är det verkligen inte men det är endast en som kunnat sätta fingret på vad för jobbiga komplikationer hennes häst går igenom.
De fallen du känner till, vad är det som hänt? Hur många fall är det som gått åt pipan jämfört med de som gått bra?

Men diskussionen är inte alls känslig för mig även om det kanske framstått så ^^ Men som sagt, det handlar bara om att jag inte förstår VAD det är som folk pratar om när de säger att de absolut inte skulle öppna. Berätta för mig så kanske kan lättare kan förstå :)

Inget direkt egentligen, men överlag så hör man faktiskt mest elände gällandes buköppningar, vilket indirekt ger många av oss med noll erfarenhet av denna operation, att det är groteskt att utsätta sin häst för det. Men som tidigare sagts...finns många behandlingar/operationer som är lika tidskrävande och "hemska" för hästen.....dom talas det mindre om dock.

Kan bara tala för mig själv, att jag av någon anledning hade åsikter om att jag inte skulle utsätta min häst för det förr, men då det vid ett tillfälle höll på att hända, så ändrade jag inställning direkt. Jag hade INTE mått bra om det varit min försäkring som stoppat det ingreppet.

jaa jag tycker verkligen att det bara pratas om hur hemska buköppningar är och folk pratar om diverse olika dåliga erfarenheter men det är ingen som kan berätta VAD dessa dåliga erfarenheter inneburit och det är väll just det jag söker. kan någon berätta alla hemska saker så kanske jag rent av tänker både en och två gånger, men i dagsläget, trotts en sprängd sjukhage så skulle jag ändå göra det igen... men nu är ju inte apollo friskförklarad än, allt kan ju hända än så länge.

jaa jag tycker verkligen att det bara pratas om hur hemska buköppningar är och folk pratar om diverse olika dåliga erfarenheter men det är ingen som kan berätta VAD dessa dåliga erfarenheter inneburit och det är väll just det jag söker. kan någon berätta alla hemska saker så kanske jag rent av tänker både en och två gånger, men i dagsläget, trotts en sprängd sjukhage så skulle jag ändå göra det igen... men nu är ju inte apollo friskförklarad än, allt kan ju hända än så länge.

En o annan sprängd hage har man ju ändå ibland :D Kan det vara höga kostnader och skitråkigt med konvalecenthäst som avskräcker folk?

svarar både dig och Jesna:

tycker folk svarat på vad som kan gå fel och vad riskerna är här i tråden? :confused: men jag kan förstå att ni kanske vill ha ännu mer svar.

för egen del tycker jag att jag uttryckt det och flera andra. Procenten att det inte går bra är rätt vesäntlig, lägg till riskerna med uppvak. Många har valt att buköppna och sen blir det komplikationer så som ytterligare kolik anfall, mage som inte funkar, nya anfall, och så får man ta bort hästen ändå efter mycket komplikationer. Tror många överväger de faktorerna i samband med konvalecensen, att hästen ska genomgå det och sen ändå få komplikationer som leder till att den måste avlivas. då ställer man allt detta med helhetsbilden, pengar, tid, livskvalitet för hästen under konvalecens osv, tillsammans. Kort och gott.

Jesna: sprängd hage i samband med konvalecens på en buköppnad häst skulle jag inte skratta en sekund åt. den ska hållas i stillhet länge av en anledning. Det är väl inte konstigare än att man inte direkt skulle skratta utan snarare panika om en senskadad häst sprängde staketet och löpte amok runt ägorna? Att en konvalecens är skittråkig tycker jag är en olämplig formulering, snarare handlar det väl om att en konvalecens innebär konstant oro, stress och kräver minituös koll varje dygnets timmar om man vill få det att bli lyckat, att allt sker enligt ordination. Lättare sagt än gjort på ett djur.

Senast ändrad:

Mackan: Och jag tänker avsluta diskussionen med detta, TS fråga gällde försäkringen, och om hon skall teckna för buköppning mm.

Jag säger så här: Ganska lätt att sitta innan en situation uppstått och säga att man inte skulle göra ditt och datt. När man står inför faktum kan det vara annat läge, oavsett vad man sagt innan. För då är det ju för jäkligt om man trots allt vill göra allt för att rädda livet på sin häst, men inte kan pga försäkringen.
Jag personligen har valt ett högt försäkringsskydd för min häst, för att det inte skall bli det avgörande. Och jag skrattar inte åt den sprängda hagen för en buköppnad häst, eller senskadad häst eller andra skador. Där missförstod du mig! Och det är djur vi håller på med, gör inte alltid som vi vill, NÄ! Vill man inte råka ut för jobbiga situationer till varje pris....då kan man ju syssla med annat!

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 385
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka