Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Att kalla SD en reaktion på icke-demokratiska värderingar är ju att missa det faktum att SD består av icke-demokratiska värderingar.
Kanske.. men det går inte att ignorera att det växt fram orter i Sverige som är öar, utanför det som kallas svenskt samhälle.

Det har börjat lyftas på locket... och det kokar.

Menade mer att SD inte existerar i ett slutet vakuum här i Sverige, de har såklart kontakter och paralleller med liknande rörelser. Åkesson mös tex. i en intervju med Giorgia Meloni häromåret.
Och? I mina ögon är det inte jämförbart med den informationen som fanns i DNs länk.

Kanske.. men det går inte att ignorera att det växt fram orter i Sverige som är öar, utanför det som kallas svenskt samhälle.

Jag kan berätta om mitt disktrikt, där SD fick 24 %. Här bor vit medelklass, i villor. Här finns enstaka utlandsfödda barn i klasserna, men på barnkalasen är det svårt att skilja alla tjejer med långt blont hår åt. Här är kyrkorna starka, inte minst olika frikyrkor. Bygden sluter upp runt fotbollsklubben, och de enstaka lokala små gårdsbutikerna och fiken som finns. Vi har 20 min in till länets största stad, med högskola och en stark framtidstro. Här händer inget om (när) jag glömmer att låsa bilen, och min 7-åring och hennes kompisar kan vara på lekplatsen själva.

Det är inte synd om oss. Vi är jätte jättetrygga. Men vi har såklart också tv, och kan se påskkravallerna och höra JÅs lösning på problemet. Men vi är verkligen inte utanför det svenska samhället, vi ÄR det svenska samhället. Vi har råd att vara solidariska, men en fjärdedel av oss anser uppenbarligen något annat.

Ja, det finns en bekymrande segregation på många ställen, men det är verkligen inte "utanför det som kallas svenskt samhälle. "

Ett av problemen är att det kokar lite torrt oftast, där det är falska påståenden som ligger bakom kokandet, särskilt när det gäller påståenden om utsatta områden.

Angående påskkravallerna så blev det ju inget här. Det var hit han kom först, men civilsamhället var beredda. Det tog inte skruv. Han mötte kyrkklockor, folk som skrattade och gick därifrån eller föll på knä och bad.

Men det är ju inte lika sexigt att prata om såklart.

Tror inte det finns något parti idag som inte tycker att vi till viss del misslyckats med integrationen? Att alla ska följa svenska lagar och integreras i samhället vill mig veterligen samtliga partier. Ja, förutom de som vill utvisa då.
Och hur kan man skapa en vettig integration om man samtidigt tex. tycker att det är rimligt att utvisa en hel familj om någon av dem begått ett brott? Svårt att föreställa mig hur lite jag skulle lita på samhället då.

Jag kan berätta om mitt disktrikt, där SD fick 24 %. Här bor vit medelklass, i villor. Här finns enstaka utlandsfödda barn i klasserna, men på barnkalasen är det svårt att skilja alla tjejer med långt blont hår åt. Här är kyrkorna starka, inte minst olika frikyrkor. Bygden sluter upp runt fotbollsklubben, och de enstaka lokala små gårdsbutikerna och fiken som finns. Vi har 20 min in till länets största stad, med högskola och en stark framtidstro. Här händer inget om (när) jag glömmer att låsa bilen, och min 7-åring och hennes kompisar kan vara på lekplatsen själva.

Det är inte synd om oss. Vi är jätte jättetrygga. Men vi har såklart också tv, och kan se påskkravallerna och höra JÅs lösning på problemet. Men vi är verkligen inte utanför det svenska samhället, vi ÄR det svenska samhället. Vi har råd att vara solidariska, men en fjärdedel av oss anser uppenbarligen något annat.
Vi pratade om detta på jobbet idag, hur sjukt det är att SD är så stora på ställen där det är väldigt tryggt. I min kommun är de störst i orten med störst och dyrast villor, där det knappt finns en enda invandrare.

Angående påskkravallerna så blev det ju inget här. Det var hit han kom först, men civilsamhället var beredda. Det tog inte skruv. Han mötte kyrkklockor, folk som skrattade och gick därifrån eller föll på knä och bad.

Men det är ju inte lika sexigt att prata om såklart.
Det låter ju fantastiskt, precis som man vill att det ska vara! Har inte ens hört om detta, så himla sorgligt att det inte blev några rubriker kring det??

Vi pratade om detta på jobbet idag, hur sjukt det är att SD är så stora på ställen där det är väldigt tryggt. I min kommun är de störst i orten med störst och dyrast villor, där det knappt finns en enda invandrare.
Orter som är fria från gängkriminella kan ju mycket väl drabbas av gängkriminella när dom utökar sina områden då samhället är slappt och låter dom hålla på.

Nästa val kanske man får vandra vidare i sin jakt på partitillhörighet; idag luftas det drömmar om att Centerpartiet också ska ansluta till den nya växande rasist- och nazistkramarrörelsen. Gillar inte att tvingas långt mycket mer vänsterut än var jag står för att kunna få rösta på en rimlig inställning till extrema nationalistpartier.

Ja, precis, och det är det här som gör mig så arg. Jag VET att en del känner sig svikna av politiken och tror att SD är svaret. Jag vet att det finns arbetare som känner sig svikna av S. Men jag tror de allra flesta är medelsvenssons som har det gott ställt, läser för mycket kvällspress och tycker att det är bekvämt att beskylla ”de andra” för samhällets alla problem. De går på retoriken där utsatta grupper ställs mot varandra och bemödar sig inte att sätta sig in i det partiet som de röstar på. Det finns säkerligen undantag, men hittills har jag faktiskt inte hört ett enda vettigt argument från en SD-anhängare. Men jag väntar med ett snart utbrunnet tålamod.

Nästa val kanske man får vandra vidare i sin jakt på partitillhörighet; idag luftas det drömmar om att Centerpartiet också ska ansluta till den nya växande rasist- och nazistkramarrörelsen. Gillar inte att tvingas långt mycket mer vänsterut än var jag står för att kunna få rösta på en rimlig inställning till extrema nationalistpartier.
Ja, alternativet är ju att stå på sidan och titta på utan inflytande eller i värsta fall åka ur. Vilket väljer du

Är Lööfs dagar räknade nu när man konstaterar att det uppstått ett SD land ute på landet. SD nu nya landsbygdspartiet

Vilken tur att de flesta i min lilla stad röstade på S. Är faktiskt lite småstolt över folk här. De bekanta som jag vet röstar på SD har inte direkt mysiga åsikter om människor överlag. Bland annat skrattade en av dom när jag blev tafsad på av ett äckel på en fest och High fivade sin äckelkompis efteråt. Mysiga män alltså!

Ja, precis, och det är det här som gör mig så arg. Jag VET att en del känner sig svikna av politiken och tror att SD är svaret. Jag vet att det finns arbetare som känner sig svikna av S. Men jag tror de allra flesta är medelsvenssons som har det gott ställt, läser för mycket kvällspress och tycker att det är bekvämt att beskylla ”de andra” för samhällets alla problem. De går på retoriken där utsatta grupper ställs mot varandra och bemödar sig inte att sätta sig in i det partiet som de röstar på. Det finns säkerligen undantag, men hittills har jag faktiskt inte hört ett enda vettigt argument från en SD-anhängare. Men jag väntar med ett snart utbrunnet tålamod.

Jag har väntat sedan 1991, så nu är vi två!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 516
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar