Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om vi bryter ner det i mindre konkreta delar kommer det säkert finnas ett helt gäng saker som jag anser vara positivt. Konstigt vore annars eftersom jag i grunden ser mig som borgerlig, röstade på Alliansen under Reinfeldt och ångrar inte det idag.

Några exempel är det som @Lingon listade. Men den stora poängen är att positiva enskilda åtgärder inte spelar någon som helst roll. Jag är inte ett dugg intresserad av att personer med den människosyn som högern i allmänhet och SD i synnerhet nu visar upp OCKSÅ presenterar exempelvis billigare tandvård. Den monetära billigheten kommer med ett pris som aldrig kommer vara värt att betala.

När det gäller just tandvården är det MÅNGA som är för fattiga idag för att ha råd med tandvård. Man behöver inte ens vara fattig för att inte har råd att gå till tandläkaren och få hjälp med sina besvär. Det blir väldigt snabbt väldigt dyrt!

Om vi bryter ner det i mindre konkreta delar kommer det säkert finnas ett helt gäng saker som jag anser vara positivt. Konstigt vore annars eftersom jag i grunden ser mig som borgerlig, röstade på Alliansen under Reinfeldt och ångrar inte det idag.

Några exempel är det som @Lingon listade. Men den stora poängen är att positiva enskilda åtgärder inte spelar någon som helst roll. Jag är inte ett dugg intresserad av att personer med den människosyn som högern i allmänhet och SD i synnerhet nu visar upp OCKSÅ presenterar exempelvis billigare tandvård. Den monetära billigheten kommer med ett pris som aldrig kommer vara värt att betala.

Ja, det vore ju rätt märkligt om en ansåg att det inte fanns något bra från andra partier utom sitt eget. Men vi har ju som sagt den där lilla vattendelaren angående allas lika värde och en grundläggande humanitet.

Jag har inga problem med att det ibland sker ett maktskifte politiskt... förutom när vi röstar fram fascister och nazister. Då blir jag rädd, riktigt rädd.

Jag fattar heller inte hur M blev nyttiga idioter för SD (även om L är ännu mer obegripliga där). Det finns som sagt borgerliga politiker jag respekterar även om jag inte delar deras ideologi.

Jag tycker att det finns mycket positivt i Tidöavtalet. Här är några om Hälso och sjukvård som jag klippt ut:

"Tandvårdsreform
En utredning tillsätts för att stärka tandvårdens högkostnadsskydd för att mer efterlikna det som finns i övrig vård. Äldre personer med sämst munhälsa ska prioriteras."

"Jämställd vård samt vård och forskning om kvinnors sjukdomar och hälsa
• Möjligheter till hemabort genomförs i enlighet med tidigare beslut.
• Ökade medel för forskning om kvinnors sjukdomar och hälsa.
• Stärkt vård för sexuellt våldsutsatta, såväl barn som vuxna.
• Satsning på vård för migrän, endometrios och klimakteriebesvär.
• Utbildningssatsningar, myndighetsuppdrag och ev. budgetsatsningar för jämställd vård."

"Utveckla apotekens roll i vårdkedjan
Erbjud vissa tjänster som hälsoundersökningar (utöver dagens blodtryckskontroller m.m.). Inför ett farmaceutsortiment, ett mellanläge mellan receptfritt och receptbelagt."

"Rättighetsskydd för abort
Den pågående grundlagsutredningen om bl.a. domstolarnas oberoende ska fullföljas utifrån gällande direktiv. En ny grundlagsutredning ska bl.a. utreda hur aborträtten kan stärkas. Förslag tas fram om hur kvinnans rätt till abort kan ges skydd i regeringsformen."
Delen med apoteken är jag väl i sig inte emot egentligen, det fungerar ju så i många andra länder. Däremot så känns det som att det rimmar dåligt med tanken på en nationell översyn av vården (minns inte exakta formuleringen de använder sig av), många av nätläkarföretagen som kan tjäna stora pengar på utomlänsersättningar och som väljer bort "dyrare patienter" (tex. i behov av röntgen) äger också en del i apoteksnäringen. Är rädd för satsningar som låter bra, men egentligen inte leder till förändringar som gynnar personer som är svårt sjuka.

När det gäller just tandvården är det MÅNGA som är för fattiga idag för att ha råd med tandvård. Man behöver inte ens vara fattig för att inte har råd att gå till tandläkaren och få hjälp med sina besvär. Det blir väldigt snabbt väldigt dyrt!
Nooshi lyfte idag att det ju finns en precis ny utredning om tandvården och att det därför känns lite märkligt att de ska tillsätta en ny utredning. Varför behövs det en ny utredning om saker som nyss blivit utredda?

Håller med. Varför är tandvård inte mer skattefinansierad? Särskilt som det är så att vissa grupper har sämre tandhälsa än andra. Likaså glasögon, varför finns inte det på recept?

Delen med apoteken är jag väl i sig inte emot egentligen, det fungerar ju så i många andra länder. Däremot så känns det som att det rimmar dåligt med tanken på en nationell översyn av vården (minns inte exakta formuleringen de använder sig av), många av nätläkarföretagen som kan tjäna stora pengar på utomlänsersättningar och som väljer bort "dyrare patienter" (tex. i behov av röntgen) äger också en del i apoteksnäringen. Är rädd för satsningar som låter bra, men egentligen inte leder till förändringar som gynnar personer som är svårt sjuka.

Jag tänker att det kan avlasta primärvården lite och underlätta för en själv om man ibland bara behöver gå till apoteket istället för att boka tid på VC.

Håller med. Varför är tandvård inte mer skattefinansierad? Särskilt som det är så att vissa grupper har sämre tandhälsa än andra. Likaså glasögon, varför finns inte det på recept?

Jag förstår inte heller. Munhälsan påverkar ju så otroligt mycket mer än bara tänderna. Resten av kroppen påverkas också negativt om man har dålig munhälsa.

Glasögon för barn är subventionerade. Så det är ju iaf bra. Men jag håller med dig. Det borde finnas nån subvention för glasögon också.

Oklart vad du menar med ”många i vården”.

Jag har full förståelse för att sena aborter inte är en bekväm arbetsuppgift. Men jag anser inte att det är vårdpersonalens ev bekvämlighet som ska vara avgörande.

Aborter/avbrytande av havandeskap utförs för övrigt bra mycket senare än v 21+6 också. Ända fram till födsel till och med om det föreligger risk för moderns liv. Där kan vi snacka om ”obekväm” arbetsuppgift. Vilket jag inte hoppas någonsin blir anledning att inte bedriva sådan vård.
Inget alternativ är optimalt.

Och eftersom jag skriver på mobilen blir det kortfattat.

Med " många i vården " menas såklart inte vårdtagare utan de som arbetar i vården.

Alltså han verkar ju helsnurrig. Och lite trumpvarning med det här ”jag har extremt starkt stöd”. Kan inte låta bli att tankarna snurrar iväg till ”i have the best words”😫
Tror också att källor från L (Starbrink tror jag) sagt att man fattade beslutet att acceptera avtalet först sent i torsdags :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
561
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
281
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka