Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som jag sa tidigare... Se nedanstående ledare från ATL (Lantbrukets affärstidning) avseende "Tidö-avtalet".

https://www.atl.nu/glom-inte-landsbygden

"...Däremot är det magra innehållet för boende på landsbygden och företagare inom jord- och skogsbruk oväntat...."

"...Det är häpnadsväckande att de tre partier, SD, M och KD, som före valet profilerade sig som landsbygdspartier inte har mer att komma med. Att hela frågan om att leva, bo och driva företag på landsbygden reduceras till priset på diesel är direkt stötande..."

Jojo, att utnyttja besvikelse hos landsbygdens befolkning för att samla röster gick tydligen bra.

Att satsa och ta ansvar för landsbygden, jordbruket och skogsbruket, tycks vara svårare. I vissa fall t.o.m. är avtalet hindrande för landsbygden.

Kommer någon alls att bli nöjd av den här nya regeringen?

Det är alltså rätt anmärkningsvärt, vad de löften man gav före valet, tycks vara värda efter valet.
Jag är inte förvånad. Däremot undrar jag om det är tillräckligt för att landsbygdsrösterna möjligen skulle svänga nästa val, eller om rasismen generellt är för stark här ute. Hade varit trevligt att kunna bo kvar i trygghet, men tvivlar väl.

Då åker vi:

https://riksdagen.se/sv/webb-tv/vid...-av-forslag-till-statsminister_HAC120221017zz

1833-free-clipart-of-a-controlling-puppet-master.jpg

Har kommit till Nooshis tal nu. Fasen vad starkt.

Jag är inte förvånad. Däremot undrar jag om det är tillräckligt för att landsbygdsrösterna möjligen skulle svänga nästa val, eller om rasismen generellt är för stark här ute. Hade varit trevligt att kunna bo kvar i trygghet, men tvivlar väl.
För att det skall svänga behöver ju andra sidan komma med löften som är bättre, förmodligen mycket bättre, för att ta folk över tröskeln. Vi får väl se hur det utvecklar sig under mandatperioden.

För att det skall svänga behöver ju andra sidan komma med löften som är bättre, förmodligen mycket bättre, för att ta folk över tröskeln. Vi får väl se hur det utvecklar sig under mandatperioden.

Framför allt hade ju andra sidan (vänstersidan) behövt bevisa mer under de år de styrde landet. Jag tror att när folk gick och röstade så var för många för besvikna på regeringen och röstade därför på andra sidan.

Framför allt hade ju andra sidan (vänstersidan) behövt bevisa mer under de år de styrde landet. Jag tror att när folk gick och röstade så var för många för besvikna på regeringen och röstade därför på andra sidan.
Folk tenderar ju att vara besvikna oavsett. Det finns ju ibland en riktigt oroande okunskap och oförmåga att ta in att sveriges omvärld kommer påverka oss vare sig vi vill det eller inte. Förra regeringen gjorde ju ett fantastiskt jobb under väldigt svåra år, men de kan liksom inte trolla bort pandemi, krig osv.
Oavsett vem som regerar så får de skulden för sånt här. Det är rätt oroväckande att folk inte kan sätta saker i perspektiv..

Folk tenderar ju att vara besvikna oavsett. Det finns ju ibland en riktigt oroande okunskap och oförmåga att ta in att sveriges omvärld kommer påverka oss vare sig vi vill det eller inte. Förra regeringen gjorde ju ett fantastiskt jobb under väldigt svåra år, men de kan liksom inte trolla bort pandemi, krig osv.
Oavsett vem som regerar så får de skulden för sånt här. Det är rätt oroväckande att folk inte kan sätta saker i perspektiv..

Det är oroväckande att folk inte kan inse att andra människor lever andra liv än man själv gör och ser saker ur andra synvinklar. Det betyder faktiskt inte att de inte förstår. Bara att de har en annan syn på samhället än vad man själv har.

Det är ju välkänt att oavsett vem som sitter i regering så får de alltid skulden när det skakar i omvärlden?

Ja, fast det betyder inte per automatik att man inte samtidigt kan anse att regeringen gör fel. Att samhällsutvecklingen går åt fel och håll att regeringen inte verkar ha verktygen för att ändra på det. Det blir väldigt fel och osympatiskt när man säger att ens meningsmotståndare bara tycker annorlunda än en själv för att de inte fattar bättre. Inse att folk har olika syn på saker och ting.

Det hör också till saken att C (och tidigare också L) fick igenom mycket av de politiska kraven de ställde. Det tycks man som liberal/center-väljare glömma bort. Tror nog L fick igenom mycket mer i avtalet förra valet, och det som de inte fick med sig kände de nog överlag att det åtminstone gick att STÅ UT MED, utöver beröringsskräcken med vänstersidan...

Hår får de ge efter för mer än de får något i förhandlingarna, och behöver leva med att ställt sig bakom rättsosäkerhet, tiggeriförbud, minskat bistod och minskad möjlighet till att använda tolk i vård och i kontakt med andra myndigheter. De målar upp liberala vinster i stil med att grundlagsskydda aborten, men det är ju inte som att vänstersidan varit sugna på att ta bort.

Sedan säger L också att utan dem, så hade de liberala aspekterna saknats i avtalet. Men... som Renew Europe sa, det finns alltid andra alternativ, allt från "en proeuropeisk regering" (dvs. en utan SD) eller "nyval. " De hade kunnat lämna förhandlingarna. Nu är det ju mer L som är garanten för att vi får en nationalliberal auktoritär regering.

Edit, knappt vaken så skriver tydligen åt skogen. Ändrar lite småfel.

Har kommit till Nooshis tal nu. Fasen vad starkt.
Såg den här kommentaren:
”Utrikeskorrespondenten Magda Gad, som skriver för Expressen, är av en annan åsikt:

”... Nooshi Dadgostar talar med ett kompromisslöst driv som vi känner igen. Jag tror minsann Olof Palme återuppstod i dag”, twittrar hon.

Den andra åsikten som nämns handlar om huruvida valet att tjöta ordet ”slottsavtal” var bra eller inte.

Det är mitt lilla hopp i denna ganska nattsvarta politiska miljö. Att andra partier skapar mer engagemang, att fler får upp ögonen för vilken extrem kursändring till att backa in i framtiden vi är på väg mot. Jag är fortfarande besviken på alla er medmänniskor som inte behagade uppsöka en vallokal under de flera veckor som fanns för det. Att valdeltagandet blev lägre än förra gången.

Den andra lilla delen av hoppet är att Kristersson beskriver att det kommer att ta lång tid, och då finns alla möjligheter i världen att avbryta galenskapen innan den gjort för stor skada. Men notera att det är ett litet hopp. Sannolikt kommer vi få leva länge med den skada som uppstår även om vi lyckas undvika de värsta delarna av undanröjandet av demokrati och förföljelse av utpekade grupper.

Sen att borgerligheten med friskolelobbyisternas främsta företrädare gavs makten med extremhögerns agenda och inpiskare i regeringskansliet och sedan kallade till förhandling på ett slott. Ja, varför inte? Även om det är en billig poäng att ge till V, så hymlar de inte direkt annars heller med sin extremkonservativa, rasistiska och repressiva agenda.

Att lyssna på Kristersson i Aktuellt igår var deprimerande.

Såg den här kommentaren:
”Utrikeskorrespondenten Magda Gad, som skriver för Expressen, är av en annan åsikt:

”... Nooshi Dadgostar talar med ett kompromisslöst driv som vi känner igen. Jag tror minsann Olof Palme återuppstod i dag”, twittrar hon.

Den andra åsikten som nämns handlar om huruvida valet att tjöta ordet ”slottsavtal” var bra eller inte.

Det är mitt lilla hopp i denna ganska nattsvarta politiska miljö. Att andra partier skapar mer engagemang, att fler får upp ögonen för vilken extrem kursändring till att backa in i framtiden vi är på väg mot. Jag är fortfarande besviken på alla er medmänniskor som inte behagade uppsöka en vallokal under de flera veckor som fanns för det. Att valdeltagandet blev lägre än förra gången.

Den andra lilla delen av hoppet är att Kristersson beskriver att det kommer att ta lång tid, och då finns alla möjligheter i världen att avbryta galenskapen innan den gjort för stor skada. Men notera att det är ett litet hopp. Sannolikt kommer vi få leva länge med den skada som uppstår även om vi lyckas undvika de värsta delarna av undanröjandet av demokrati och förföljelse av utpekade grupper.

Sen att borgerligheten med friskolelobbyisternas främsta företrädare gavs makten med extremhögerns agenda och inpiskare i regeringskansliet och sedan kallade till förhandling på ett slott. Ja, varför inte? Även om det är en billig poäng att ge till V, så hymlar de inte direkt annars heller med sin extremkonservativa, rasistiska och repressiva agenda.

Att lyssna på Kristersson i Aktuellt igår var deprimerande.

Alltså, jag förstår inte besattheten av var de förhandlade. För ett år sen var jag med jobbet på just ett slott och hade ett möte med övernattning och middag. Det här året ska vi allihopa iväg på ett fint spa och ha ett tvådagarsmöte med övernattning och middag på kvällen. Jag känner folk inom alla möjliga branscher (bl.a. kommunal skola, folktandvård osv.) som också åkt iväg på liknande sätt till fina spa eller slott för att ha möte. Varför denna besatthet av slottet?

Alltså, jag förstår inte besattheten av var de förhandlade. För ett år sen var jag med jobbet på just ett slott och hade ett möte med övernattning och middag. Det här året ska vi allihopa iväg på ett fint spa och ha ett tvådagarsmöte med övernattning och middag på kvällen. Jag känner folk inom alla möjliga branscher (bl.a. kommunal skola, folktandvård osv.) som också åkt iväg på liknande sätt till fina spa eller slott för att ha möte. Varför denna besatthet av slottet?
Det finns en poäng i att belysa att man valt en miljö som bara en liten privilegierad del av befolkningen har tillgång till, den delen som de framförallt representerar. Jag tyckte nog det förekom värre öknamn för januariavtalet än det här.

Är man inom en bransch och åker på konferens har man ett jobb, ofta som tjänsteman. Check på privilegium.

Sen är så klart resultatet mer deprimerande än valet av förhandlingsplats.

Som jag sa tidigare... Se nedanstående ledare från ATL (Lantbrukets affärstidning) avseende "Tidö-avtalet".

https://www.atl.nu/glom-inte-landsbygden

"...Däremot är det magra innehållet för boende på landsbygden och företagare inom jord- och skogsbruk oväntat...."

"...Det är häpnadsväckande att de tre partier, SD, M och KD, som före valet profilerade sig som landsbygdspartier inte har mer att komma med. Att hela frågan om att leva, bo och driva företag på landsbygden reduceras till priset på diesel är direkt stötande..."

Jojo, att utnyttja besvikelse hos landsbygdens befolkning för att samla röster gick tydligen bra.

Att satsa och ta ansvar för landsbygden, jordbruket och skogsbruket, tycks vara svårare. I vissa fall t.o.m. är avtalet hindrande för landsbygden.

Kommer någon alls att bli nöjd av den här nya regeringen?

Det är alltså rätt anmärkningsvärt, vad de löften man gav före valet, tycks vara värda efter valet.
Oväntat stod det där men nej högst väntat! Mest bara bluff och båg. Tomma och stora ord.
Januariavtalet var ju långt bättre med en politik med förnuftig inriktning.

Ur sett vänsterperspektiv är det ju ett ganska snyggt grepp att ta fasta på i ett tal, för att belysa klasskillnader.

Vilka tror vi blir ministrar då? Tror Ebba blir finansminister som hon velat, och att
Acko Ankarberg blir socialminister. Sedan kommer väl Strömmer, Svantesson etc. få framstående poster, men hört lite om att både AKB, Anders Borg och Carl Bildt skulle kunna vara aktuella för en återkomst på nåt vis. JP blir väl skol/utbildningsminister men har ingen kandidat till kulturministerposten, som jag verkligen vill ha någon bra på!

Ur sett vänsterperspektiv är det ju ett ganska snyggt grepp att ta fasta på i ett tal, för att belysa klasskillnader.

Jag tycker mest att det blir fånigt då jag ser det som ganska vanligt. Och inte bara inom rika branscher och för chefer.

Som sagt, jag har en vän som jobbar som lärare i en helt vanlig kommunal skola som åkt iväg med jobbet (och blivit bjuden) på 2 dagars möte inkl. övernattning och trerättersmiddag på kvällen till ett av traktens finaste spa. De har haft det som kick off några gånger inför nytt läsår. Jag känner även en som är anställd inom folktabdvården som också varit på möte på spa och ska det om ett tag igen. Själv har jag varit iväg på just möte på ett slott med jobbet och snart ska vi till ett trevligt spa för ett 2 dagarsmöte.

Jag tycker mest att det blir fånigt då jag ser det som ganska vanligt. Och inte bara inom rika branscher och för chefer.

Som sagt, jag har en vän som jobbar som lärare i en helt vanlig kommunal skola som åkt iväg med jobbet (och blivit bjuden) på 2 dagars möte inkl. övernattning och trerättersmiddag på kvällen till ett av traktens finaste spa. De har haft det som kick off några gånger inför nytt läsår. Jag känner även en som är anställd inom folktabdvården som också varit på möte på spa och ska det om ett tag igen. Själv har jag varit iväg på just möte på ett slott med jobbet och snart ska vi till ett trevligt spa för ett 2 dagarsmöte.
Jo, jag fattar! Såklart. Och det fattar nog Dadgostar också men det blev ändå ett ganska klassiskt vänstertal! Och sedan får det en ju att tänka på när Alliansen möttes hemma hos Maud på landet, lite mer folkligt än detta liksom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
560
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
279
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar