Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, jag fattar! Såklart. Och det fattar nog Dadgostar också men det blev ändå ett ganska klassiskt vänstertal! Och sedan får det en ju att tänka på när Alliansen möttes hemma hos Maud på landet, lite mer folkligt än detta liksom.

Ingen av de fyra har kanske ett hem stort nog och lämpligt för såna möten? Är det mer folkligt att politiker har stora hem på landet där det är lämpligt att ha såna möten (inkl. den säkerhetsapparat som krävs)? Snacka om att det krävs att politikern har gott om pengar för att ha råd att köpa ett sånt boende. Är det det kravet som ställs på "folklighet"? Gott om pengar?

Ingen av de fyra har kanske ett hem stort nog och lämpligt för såna möten? Är det mer folkligt att politiker har stora hem på landet där det är lämpligt att ha såna möten (inkl. den säkerhetsapparat som krävs)? Snacka om att det krävs att politikern har gott om pengar för att ha råd att köpa ett sånt boende. Är det det kravet som ställs på "folklighet"? Gott om pengar?
Det är ju högavlönade politiker vi snackar om, tror de har större bostäder än en etta på 15 kvm.

Det är ju högavlönade politiker vi snackar om, tror de har större bostäder än en etta på 15 kvm.

Ja, men det är ändå billigare att hyra ett konferensrum i ett slott några dagar än att äga en stor flådig bostad där partiledarna + säkerhetsapparaten kan få plats på ett bra sätt.

Jag har ingen aning om hur de fyra bor faktiskt. Har Ebba flyttat in i huset hon köpte eller vad hände med det egentligen?

Men nu missförstår du med flit tror jag? Det handlade väl mer att mötas "hemma hos någon" snarare än att det belystes att en gård kostar massa pengar. Tror att skälet de åkte dit var för att det knappt bodde några i byn så de kunde vara ifred när de ville, snarare än att det var ett lyxigare alternativ än random konferensanläggning.

Vidare om varför det på många sätt är rimligt att belysa att avtalet skrevs på ett slott, åtminstone ur ett vänsterperspektiv. Tidö slott är alltså ett slott från stormaktstiden, och självaste Axel Oxenstierna uppförde slottet liksom. Det gillade nog SD. En nära vän till kungafamiljen äger stället nu, och det är liksom rätt feta kopplingar till överklassen här i Sverige, vilket nog kan falla några av de borgerliga i smaken. Kanske inte lika mycket SD, men de uppskattar naturligtvis den historiska komponenten, lite stormaktstidsaura över det heta. Svårt att komma undan symbolvärdet när man samtidigt vill tala om ett paradigmskifte för Sverige.

Oh så många frågor efter regeringsförklaringen...

Olagligt att delta i kriminella gäng - har de medlemsregister (HA borde ju vara lätta - ta alla med väst, men alla de som köper deras merc?)? Eller deltar jag om t.ex. min bror är kriminell, någon av mina vänner, mina grannar, mina skolkamrater? Eller handlar det om att någon (moral/vandels-)polis gör en bedömning? Något anonymt vittne kanske har sett mig alltför nära det kriminella gängets klubbstuga? Här hänger de kriminella ungdomarna i tunnelbanan - men där är de alldeles vanliga ungarna också och ibland är gränsen flytande.

Deltar jag nu i en gängkriminell miljö nu (ni kan ju vara skummisar) eller måste jag träffa er IRL?

Minska utanförskapet genom att dra in bidrag - skulle inte det kunna funka inom sjukvården också? Om vi inte ger folk kryckor och rullstolar - då blir ju det enklaste för dem att gå och då är de botade! Fast det är ju rätt har man skaffat fler barn så inte ska man räkna med att alla ska kunna ha kläder eller äta mat (och som barn är man ju ingen riktig människa utan mer ett slags husdjur som bör lida för föräldrarnas dåliga val). På de gamla goda tiderna satte man ut barn man inte hade råd med

Olagligt att delta i kriminella gäng - har de medlemsregister (HA borde ju vara lätta - ta alla med väst, men alla de som köper deras merc?)? Eller deltar jag om t.ex. min bror är kriminell, någon av mina vänner, mina grannar, mina skolkamrater? Eller handlar det om att någon (moral/vandels-)polis gör en bedömning? Något anonymt vittne kanske har sett mig alltför nära det kriminella gängets klubbstuga? Här hänger de kriminella ungdomarna i tunnelbanan - men där är de alldeles vanliga ungarna också och ibland är gränsen flytande.

Deltar jag nu i en gängkriminell miljö nu (ni kan ju vara skummisar) eller måste jag träffa er IRL?

Minska utanförskapet genom att dra in bidrag - skulle inte det kunna funka inom sjukvården också? Om vi inte ger folk kryckor och rullstolar - då blir ju det enklaste för dem att gå och då är de botade! Fast det är ju rätt har man skaffat fler barn så inte ska man räkna med att alla ska kunna ha kläder eller äta mat (och som barn är man ju ingen riktig människa utan mer ett slags husdjur som bör lida för föräldrarnas dåliga val). På de gamla goda tiderna satte man ut barn man inte hade råd med

Om det ska LVUas barn i den omfattning som det känns just nu så lär det behövas barnhem igen. Eller så är det inte så noga hus vem barnen hamnar och då börjar ju lägsta-anbuds-tiden om igen.

Hurra.

😬

Från DN

Nu presenterar Ulf Kristersson statsråden:
Jessica Roswall EU-minister
Gunnar Strömmer Justitieminister
Maria Malmer Stenergard Migrationsminister
Tobias Billström Utrikesminister
Johan Forsell Bistånds- och utrikeshandelsminister
Pål Jonsson Försvarsminister
Carl-Oskar Bohlin Minister för civilt försvar
Jakob Forssmed Socialminister
Acko Ankarberg Sjukvårdsminister
Camilla Waltersson Grönvall Socialtjänstminister
Anna Tenje Äldre- och socialfrösäkringsminister
Elisabeth Svantersson Finansminister
Niklas Wykman Finansmarknadsminister
Erik Slottner Civilminister
Mats Persson Utbildningsminister
Lotta Edholm Skolminister
Ebba Busch Energi- och näringsminister
Romina Pourmokhtari Klimat- och miljöminister
Parisa Liljestrand Kulturminister
Johan Pehrson Arbetsarknadsminister
Paulina Brandberg Jämställdhetsminister
Peter Kullgren Landsbygdsminister
Andreas Carlson Infrastruktusminister

Texten uppdateras.

Vet inte om jag är imponerad av någon av dem, men vi får i alla fall en justitieminister som är jurist, vilket känns oerhört viktigt med tanke på avtalet de slutit som innehåller så mycket som går emot nuvarande lagstiftning.

Det beror nog på om du är med i "bukemaffian" eller inte. Är du med i den så åker du dit saklöst direkt.

Kan hända att många kvinnor här hänger löst med - vi har lite för mycket åsikter och lite svårt att inte tala om att vi också vill ha rättigheter. Är man blond, blåögd och har många avkommor så kanske man kommer undan, men annars så vet i tusan...

Det beror nog på om du är med i "bukemaffian" eller inte. Är du med i den så åker du dit saklöst direkt.

Kan hända att många kvinnor här hänger löst med - vi har lite för mycket åsikter och lite svårt att inte tala om att vi också vill ha rättigheter. Är man blond, blåögd och har många avkommor så kanske man kommer undan, men annars så vet i tusan...
Ja jag tänkte ett tag att det inte gällde mig - jag heter ju Karlsson

Men måste man verkligen tillhöra bukemaffian för att åka - det kanske räcker med att man gillar deras inlägg eller gör inlägg i samma tråd! :eek: Så nu har vi två val - börja kartlägga bukemaffian så att vi kan undvika dem eller sluta gilla inlägg

Från DN

Texten uppdateras.

Vet inte om jag är imponerad av någon av dem, men vi får i alla fall en justitieminister som är jurist, vilket känns oerhört viktigt med tanke på avtalet de slutit som innehåller så mycket som går emot nuvarande lagstiftning.
Jag gillar en sak, och det är att både finns en socialminister och en sjukvårdsminister. Det är något jag stört mig på i massa år, att det är för brett. Och bra att Joar fått biståndsdelen, då han varit en av dem i L som sagt sig tänka sig att röta mot partilinjen gällande vissa saker.

Jag gillar en sak, och det är att både finns en socialminister och en sjukvårdsminister. Det är något jag stört mig på i massa år, att det är för brett. Och bra att Joar fått biståndsdelen, då han varit en av dem i L som sagt sig tänka sig att röta mot partilinjen gällande vissa saker.

Romina är också en från L som varit väldigt kritisk till högersvängen, så det är intressant att hon fått en ministerpost.

Från DN

Texten uppdateras.

Finansministern var ju också ett väntat namn.

Men sjukvården är en regional fråga!? Vad ska den ministern göra? Tänker de börja förstatliga verksamheter?

Och en Socialminister, en Sjukvårdsminister, en Socialtjänstminister och Äldre- och socialförsäkringsminister. Det borgar inte för några bredare grepp utan risken är stor för departemen som överlappar och frågor som "ramlar mellan stolarna"

Men sjukvården är en regional fråga!? Vad ska den ministern göra? Tänker de börja förstatliga verksamheter?

Och en Socialminister, en Sjukvårdsminister, en Socialtjänstminister och Äldre- och socialförsäkringsminister. Det borgar inte för några bredare grepp utan risken är stor för departemen som överlappar och frågor som "ramlar mellan stolarna"
Kd har ju haft som mål att göra så, åtminstone.

Har du missat vad KD valbudskap varit? :D Just förstatliga säger de väl inte, men de strävar ju mot någon nationell översyn på nåt sätt. Och alla dessa ministrar skulle väl kunna vara på socialdepartementet?

Har du missat vad KD valbudskap varit? :D Just förstatliga säger de väl inte, men de strävar ju mot någon nationell översyn på nåt sätt. Och alla dessa ministrar skulle väl kunna vara på socialdepartementet?
Man brukar inte ha fler ministrar i ett departement - ministern leder departementet

Jag har brutit ut diskussionen om abortgränsen.

Jag börjar ärligt talat bli lite trött på att bryta ut inlägg stup i kvarten (inte specifikt i den här tråden alltså) eftersom det är en av de mest tidskrävande och krångliga moderatorhandlingarna, så jag skulle önska att vi alla tänker efter ett steg extra när vi inser att diskussionen är på väg in på ett nytt ämne och kanske tar initiativ till ny tråd själv. Den här gången fick vi in hela 7 st rapporter, och samtliga 7 användare hade rapporterat olika abort-relaterade inlägg som OT 🤯

/Trött Mod

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
560
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
279
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar